Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus posílá automobilový průmysl do kolen, situace je vážnější, než se u nás zdá
9.2.2020 | Petr Prokopec
Čínští dealeři aut říkají, že od ledna sotva viděli zákazníka a očekávají pokles odbytu o 80 procent. To už se někde musí projevit a nebude to jen v Číně. Přesto není vše jen černé.
Čínu definitivně ochromil koronavirus a situaci se nedaří dostat pod kontrolu. Mrtvých jsou již stovky, infikovaných desítky tisíc. Do země jsou víceméně zakázané mezinárodní lety a z Wu-chanu, kde nákaza vypukla, se stalo město duchů izolované od zbytku světa. Obavy však panují i v dalších městech, kde se lidé bojí opustit svá obydlí, i když jim to ani nikdo nezakázal. Zavřená je většina obchodů, kulturních i sportovních center, stojí továrny. Není těžké si domyslet, že tato situace bude mít dopad také na automobilový průmysl.
Čínská asociace automobilových dealerů CADA (Chinese Automobile Dealers Association) již skrze Bankovní a pojišťovací regulační komisi požádala o prodloužení splatnosti úvěrů a dočasné zajištění likvidity pro své členy, která by firmám prodávajícím nová dovolila nastalou situaci přežít. Dle asociace totiž na 70 procent veškerých dealerů stěží vidělo jediného zákazníka od konce ledna. Do konce února se pak situace rozhodně nemá zlepšit, prodeje nových aut tak čeká meziroční pád až o drastických 80 procent.
Propad ale nemusí být spojen pouze s druhým letošním měsícem, a co je podstatné, ovlivnit může i celý svět. Čína totiž patří mezi stěžejní dodavatele pro prakticky veškerý průmysl, ten automobilový nevyjímaje. Kvůli tomu již odstávku výroby oznámily všechny velké automobilky v Jižní Koreji, neboť chybí komponenty vyráběné právě v nejlidnatější zemi světa. Zatím se přitom nezdá, že by se dělníci měli vrátit do práce původně avizovaného 12. února, neboť za pět dní v Číně sice zvládají stavět nemocnice, ovšem s řešením situace jako takové je to horší.
I proto již taková Toyota oznámila, že montážní linky v čínských továrnách nebudou mimo provoz pouze do uplynulého pátku, jak bylo původně plánováno, ale minimálně do 16. února. Nová továrna Tesly stojí, aniž by se stačila pořádně rozjet a hlásí zpoždění prvních dodávek a tak bychom mohli pokračovat dlouho. Pokud se situace nezmění v nejbližší době, budou mít problémy prakticky všichni a všude - v Číně mají velké továrny i firmy jako Bosch, Schaeffler, ZF Friedrichshafen, Faurecia nebo Valeo, všechno obrovští dodavatelé automobilek.
„I firmy, které se zdají být velmi málo závislé na čínských dodavatelích, mají skoro jistě mezi dodavateli společnosti, které značně spoléhají na vstupech z Číny. Stačí jediný komponent malé hodnoty, který způsobí úzké místo ve výrobě a celou produkci zastaví,” říká jeden z expertů na globální ekonomiku, Simon MacAdam z Capital Economics.
Není tedy divu, že problémy už hlásí i automobilky v Evropě. Například koncern FCA dokonce uzavře jeden ze svých evropských podniků na dobu dvou až čtyř týdnů právě z výše zmíněných důvodů. A jistě nebude sám. Volkswagen jako největší automobilka světa s obrovskou závislostí svých výsledků na čínských prodejích (prodá tam 40 % všech aut) se zatím tváří nad věcí, je ale jasné, že pokud by problémy měly trvat další týdny nebo dokonce měsíce, rozsype se její logistický řetězec jako domeček z karet.
Tento stav tak posílá celý automobilový průmysl do kolen, jak ale upozorňují analytici, vše nemusí být jen černé. Je totiž třeba si uvědomit, že největší trh světa byl poslední rok a půl spojen jen s propady. Výroba ale stejným tempem nezpomalovala a nabídka převyšující poptávku vedla ke stále většímu tlaku na ceny a snižování marží. To žádná firma nemá ráda, každý se ale bál z tohoto kolotoče vystoupit v domnění, že by ztratil ještě více. Koronavirus nyní kolotoč zastavil jako takový.
Celá situace, ač ji obecně jistě nelze vnímat pozitivně, může mít na čínský trh ozdravný efekt. Pochopitelně tím nechceme situaci nijak zlehčovat, jako vždy ale jde o minci se dvěma stranami - honba automobilek za neustálým zvyšováním prodejů je zahnala do kouta. Nyní z něj ale mohou vyklouznout, neúspěchy „svalit“ na infekci a začít s čistým štítem s menšími objemy výroby a prodejů, ale s většími zisky.




Koronavirus ochromil čínský a začíná ochromovat i světový automobilový průmysl. Jakkoliv krutě to ale může znít, na čínský trh může mít i ozdravný účinek
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva