Koronavirus naplno ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst

Všechno zlé je pro něco dobré, říká se. Platí to i o pandemii koronaviru, která také z německých ulic vyhnala velkou část aut. Jaký paradox, že zrovna v tu chvíli koncentrace NOx jen stoupají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Koronavirus naplno ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst

16.4.2020 | Petr Prokopec

Koronavirus naplno ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Všechno zlé je pro něco dobré, říká se. Platí to i o pandemii koronaviru, která také z německých ulic vyhnala velkou část aut. Jaký paradox, že zrovna v tu chvíli koncentrace NOx jen stoupají.

Koronavirus zásadním způsobem ovlivňuje náš život již déle než měsíc a soudě podle plánů české vlády, které se navíc snadno mohou změnit, ještě nějakou chvíli bude. Dopady opatření přijatých proti jeho šíření mají a ještě nějakou dobu budou mít mnohé negativní dopady, najdou se ale i ty pozitivní.

Na vlastní kůži to nyní pociťuje německá organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), která v uplynulých třech letech stála za řadou zákazů vjezdů starších, hlavně dieselových aut do měst. Díky tomu se měla kvalita ovzduší v německých metropolích zlepšit, výsledky měření ale byly sporné. A že k ničemu takovému omezení nevedou, ukazují právě omezení spojená s koronavirem.

Doprava v Německu totiž v březnu meziročně poklesla o 40 procent, což by mělo koncentrace emisí NOx ve městech jasně snížit. Například ve Stuttgartu, který patří mezi oblasti s největšími emisemi v zemi, byla v únoru naměřeny průměrná koncentrace 36 mikrogramů na metr krychlový, čímž byl splněn limit 40 mg/m3 a DUH to brala jako vodu na mlýn pro další omezení. V březnu byla intenzita dopravy ještě nesrovnatelně menší, koncentrace ale opět začaly stoupat

Už poněkolikáté se tak ukazuje, že vliv osobní automobilové dopravy na koncentrace emisí NOx ve městech je zanedbatelný, o většinu se starají jiné zdroje. Doufat, že další zákazy něco změní, je navíc marné i bez tohoto zjištění. Ke konci loňského roku bylo opět ve Stuttgartu registrováno pouze 3,6 % dieselových aut plnících emisní normu Euro 4 či horší. Nejde tedy zrovna o velké množství aut, navíc je otázkou, jak moc toho najezdi. Dalších 6,6 % pak splňuje jen Euro 5, ani to není masa.

Suma sumárum: Zákazy vjezdu starších dieselů v Německu kvalitu ovzduší nezlepšují a život nikomu neprodlouží. A nová zjištění mají kupodivu okamžité dopady. Německý ministr dopravy Winfried Hermann ještě loni rozsáhlá omezení podporoval, nyní je však již proti plošnému démonizování a perzekvování aut plnících normu Euro 5 a požaduje odklad jejich dalších omezování, která měla začít platit v červenci.


Koronavirus naplno ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst - 1 - Stuttgart zakaz vjezdu dieselu 2019 prvni foto 01Koronavirus naplno ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst - 2 - Stuttgart zakaz vjezdu dieselu 2019 prvni foto 03Koronavirus naplno ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst - 3 - Stuttgart zakaz vjezdu dieselu 2019 prvni foto 04
Emise NOx ve Stuttgartu klesly již před příchodem koronaviru na únosnou mez a další omezení dopravy je nesnížilo, právě naopak. Pro zavádění dalších omezení aut je to podstatná rána, kupodivu i u německých politiků

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše