Koronavirus naplno ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst

Všechno zlé je pro něco dobré, říká se. Platí to i o pandemii koronaviru, která také z německých ulic vyhnala velkou část aut. Jaký paradox, že zrovna v tu chvíli koncentrace NOx jen stoupají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Koronavirus naplno ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst

16.4.2020 | Petr Prokopec

Koronavirus naplno ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Všechno zlé je pro něco dobré, říká se. Platí to i o pandemii koronaviru, která také z německých ulic vyhnala velkou část aut. Jaký paradox, že zrovna v tu chvíli koncentrace NOx jen stoupají.

Koronavirus zásadním způsobem ovlivňuje náš život již déle než měsíc a soudě podle plánů české vlády, které se navíc snadno mohou změnit, ještě nějakou chvíli bude. Dopady opatření přijatých proti jeho šíření mají a ještě nějakou dobu budou mít mnohé negativní dopady, najdou se ale i ty pozitivní.

Na vlastní kůži to nyní pociťuje německá organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), která v uplynulých třech letech stála za řadou zákazů vjezdů starších, hlavně dieselových aut do měst. Díky tomu se měla kvalita ovzduší v německých metropolích zlepšit, výsledky měření ale byly sporné. A že k ničemu takovému omezení nevedou, ukazují právě omezení spojená s koronavirem.

Doprava v Německu totiž v březnu meziročně poklesla o 40 procent, což by mělo koncentrace emisí NOx ve městech jasně snížit. Například ve Stuttgartu, který patří mezi oblasti s největšími emisemi v zemi, byla v únoru naměřeny průměrná koncentrace 36 mikrogramů na metr krychlový, čímž byl splněn limit 40 mg/m3 a DUH to brala jako vodu na mlýn pro další omezení. V březnu byla intenzita dopravy ještě nesrovnatelně menší, koncentrace ale opět začaly stoupat

Už poněkolikáté se tak ukazuje, že vliv osobní automobilové dopravy na koncentrace emisí NOx ve městech je zanedbatelný, o většinu se starají jiné zdroje. Doufat, že další zákazy něco změní, je navíc marné i bez tohoto zjištění. Ke konci loňského roku bylo opět ve Stuttgartu registrováno pouze 3,6 % dieselových aut plnících emisní normu Euro 4 či horší. Nejde tedy zrovna o velké množství aut, navíc je otázkou, jak moc toho najezdi. Dalších 6,6 % pak splňuje jen Euro 5, ani to není masa.

Suma sumárum: Zákazy vjezdu starších dieselů v Německu kvalitu ovzduší nezlepšují a život nikomu neprodlouží. A nová zjištění mají kupodivu okamžité dopady. Německý ministr dopravy Winfried Hermann ještě loni rozsáhlá omezení podporoval, nyní je však již proti plošnému démonizování a perzekvování aut plnících normu Euro 5 a požaduje odklad jejich dalších omezování, která měla začít platit v červenci.


Koronavirus naplno ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst - 1 - Stuttgart zakaz vjezdu dieselu 2019 prvni foto 01Koronavirus naplno ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst - 2 - Stuttgart zakaz vjezdu dieselu 2019 prvni foto 03Koronavirus naplno ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst - 3 - Stuttgart zakaz vjezdu dieselu 2019 prvni foto 04
Emise NOx ve Stuttgartu klesly již před příchodem koronaviru na únosnou mez a další omezení dopravy je nesnížilo, právě naopak. Pro zavádění dalších omezení aut je to podstatná rána, kupodivu i u německých politiků

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.