Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus může automobilový průmysl poslat do kolen, potíže způsobuje už teď
3.2.2020 | Petr Miler
Neskloňovanější slovo posledních dnů může leckomu přijít jako ryze zdravotní hrozba, důsledky reakce na šíření koronaviru ale pocítí i ekonomika. Automobilový průmysl je vzhledem k okolnostem první na ráně.
Odpustíme si nyní komentář k tomu, jak moc adekvátní je reakce politiků, médií či obyčejných lidí na šíření tzv. koronaviru v Číně. Podstatné je, že ona reakce je skutečná a má skutečné dopady na skutečný svět. A vzhledem k míře a rozsahu přijatých opatření to mohou být dopady tak tvrdé, že je dnes nikdo ani nedokáže domyslet.
Podstatou jakýchsi sekundárních problémů jsou přijatá omezení běžného života v Číně. Úřady Říše středu nejprve prodloužily prázdniny spojené s příchodem nového lunárního roku až do konce minulého týdne a následně oznámily, že návrat lidí do zaměstnání, která nejsou nutná pro zajištění nejdůležitějších potřeb občanů, bude odložen až na 10. února. A nemusí to být poslední takové opatření.
Přidejte si k tomu rozsáhlá omezení dopravy všeho druhu a fakt, že nejpřísnější režim se týká 11 provincií v čínském vnitrozemí, kam jsou soustředěny dvě třetiny automobilového průmyslu. Nic dalšího zřejmě už nemusíme dodávat - čínský autoprůmysl stojí a návrat k normálu je v nedohlednu. I kdyby úřední omezení příští týden padla, samy firmy, které jsou z velké části spoluvlastněny a spoluovládány zahraničními subjekty, mohou v obavách z rozšíření nemoci v řadách vlastních zaměstnanců omezení dále prodlužovat.
Toto je pochopitelně problém primárně pro Čínu, která už nyní očekává pokles automobilové výroby v prvním kvartálu o 15 %. A omezení výroby není jedinou obavou, nastalý stav a zmíněná omezení prakticky vyprázdnily i čínské autosalony, neboť lidé jednak nemají pomyšlení za takové situace kupovat auta a i kdyby chtěli, snaží se vyhýbat veřejným místům, jako jsou právě autosalony. Tím pochopitelně klesá i poptávka.
To ale z našeho pohledu pořád není ten největší problém, třebaže s Číňany soucítíme. Jakékoli omezení výroby čehokoli v Číně je potíží pro celý svět, zvlášť za současné situace. Čína je výrobnou všeho, automobilové komponenty nevyjímaje a v době, kdy sklad je průmyslu skoro sprosté slovo a světové logistice vládne přístup just-in-time, dojde všechno průběžně nevyráběné téměř okamžitě. Potíže ve středu Číny tak mohou za pár dnů zastavit výrobu aut klidně na severu Německa, protože i když půjde o pár celkem druhotných dílů, zákazníkům jakkoli auto nekompletní dodat nemůžete.
Některé problémy jsou znát už teď, protože Čína je jasně největším světovým výrobcem akumulátorů pro dnes tak protěžované elektromobily. Jejich dodávky byly už před problémy s koronavirem nedostačující a nyní, s minimálně několikatýdenní odstávkou, jsou prakticky nedostupným zbožím. Pokud tedy nastalý stav potrvá po delší čas, může výrobu aut doslova rozložit po celém světě a výkony celých ekonomik poslat razantně dolů.
Samozřejmě nechceme být špatnými proroky a doufáme, že situace se co nejrychleji uklidní, neboť v opačném případě by šlo pro už tak dost týraný automobilový průmysl o další velkou ránu. Nedivme se ale, pokud se to nestane a část automobilek nebude mít po nějaký čas možnost určité modely vyrábět se vším, co s tím souvisí.




Čínský automobilový průmysl v tuto chvíli prakticky stojí a další týden stát bude. Co bude následovat, nikdo neví, pokud ale bude současná situace trvat dále, mohou výpadky dodávek dohnat prakticky všechny
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Rozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
21.3.2025Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11