Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kia překvapila modelem Stinger, má motor V6 turbo a 370 koní, jede 270 km/h
8.1.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(doplněno, + video) Kia dlouho avizovala, že chystá něco nového, rychlého a opravdu velkého. Že ale dostane takový motor, výkon a maximální rychlost, jsme nečekali.
Doplněno 9.1.: Kia vydala i tiskovou zprávu představující evropskou verzi Stingeru. Také u nás bude vůz skutečně k mání s motorem 3,3 V6 biturbo, o dieselech zatím automobilka nemluví. Horší zprávou je, že vůz nedostane jinou než automatickou převodovku, byť sám Albert Biermann by si Stinger s manuálem přál. Na evropské provedení se můžete též podívat v doplněné galerii...
Na jednu stranu si možná řeknete: „Nuda.” Kia už dávno přišla s koncepty GT a Stinger, dlouho mluvila o sériové výrobě něčeho takového a nakonec jsme i samotné auto v podobě předprodukčního prototypu nedávno viděli bez maskování. Přidejte si skoro nekonečnou sérii upoutávek, které nebyly skromné a hovořily o nejrychlejším a nejlépe akcelerujícím vozu značky, který zcela změní její obraz a musíte se ptát, jestli za těchto okolností automobilka mohla něčím překvapit. Jenže mohla a také překvapila.
Kia totiž není BMW, není to značka vyhlášená výkonnými nebo rychlými stroji. Její evropská nabídka stojí na kompaktních a subkompaktních modelech za statisíce a už auto střední třídy má problém prodávat ve větších počtech. Prodejní hit se nestal ani z jinak povedeného Cee'du GT, protože ani pro hot hatch nemá tato značka záplavu klientů. Když tedy slibuje nejrychlejší a nejvýkonnější vůz své historie s turbem pod kapotou, nepředstavíte si nic až tak mimořádného. Jenže sériové model Stinger mimořádný je a respekt z něj mohou mít i u onoho BMW, proti kterému ostatně otevřeně míří.
I když sami zástupci Kie v průběhu postupného odhalování mírnili očekávání a naznačovali spíše vůz s výkonnějším dvoulitrovým turbem pod kapotou a zadním pohonem, realita je jiná. Sériový model Stinger má ve verzi GT v útrobách dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu 3,3 litru, který na kola posílá mohutných 272 kW (370 koní) a 510 Nm. Ty mohou mířit na zadní nebo všechna kola přes osmistupňový automat a zajistí akceleraci na stovku za 5,1 sekundy a maximální rychlost až 270 km/h. To jsou sakra dobré parametry nejen na Kiu, však přes 250 km/h jede bez odstranění omezovače jen minimum aut.
Nebude to ale jediná verze k dispozici. Jako Stinger bez GT bude vůz k mání též s oním dvoulitrovým turbem o výkonu 190 kW (258 koní) a točivým momentem nanejvýš 352 Nm. Také v tomto případě bude výkon mířit na zadní nebo všechna kola (dle volby) přes osmistupňový automat (žádná volba), dynamické parametry si v tomto případě Kia nechala pro sebe. Do budoucna čekejme i dieselový motor, premiéra ale proběhne v USA a tam se o dieselech nemluví.
Pochopitelně můžete namítnout, že stvořit auto, které jede rychle rovně, umí každý, zrovna tady ale nemůže být větších pochyb o tom, že Stinger nezklame ani jinde. Vyvíjen byl na Nordschleife a pod jeho naladění se podepsala bývalá špička divize M, která BMW sama opustila kvůli odklonu automobilky od řidičsky zaměřených aut. A tento člověk říká, že pokud vás už dnes mnichovské stroje neoslovují, „jeho” Kie budou. Pokud vás více než „tlachy” zajímají fakta, pak krom zmíněných dynamických aspektů přidáme, že o krocení dynamiky se budou starat čtyřpístková Bremba vpředu a dvoupístková vzadu.
Jak zajímavý bude vůz jízdně v reálu, ale ukáže až čas, teď zpět ke známým aspektům Stingeru. Atraktivitu jeho designu stylizovaného směrem ke kupé (jinak je to sedan, pochopitelně) posuďte sami, my pouze dodáme, že jde o docela velké auto - s délkou 4,83 metru, šířkou 1,87 metru, výšku 1,4 m a rozvorem o délce 2,9 metru to rozhodně nebude nic jako dvojkové kupé BMW, jsme spíše o 1,5 třídy výše - za rivaly si tento vůz vytyčil vozy jako BMW 4 Gran Coupe, Audi A5 Sportback či Lexus IS. Tomu odpovídá i fakt, že standardně vůz dostane 18" kola s pneumatikami 225/45 R18, verze GT si pak kousne do asfaltu s devatenáctkami a pneu 225/40 R19 vpředu a 255/35 R19 vzadu.
Podívat se můžeme i do kabiny obou verzí, která se drží celkem konzervativní stylizace a krom výraznějších kruhových výdechů ventilace či poněkud leteckým voličem automatu verze GT, zkouší zaujmout materiály. Máme očekávat hodně kůže Nappa, alcantary, hliníku a také spoustu výbavy, mezi níž nebude chybět například výkonné audio Harman/Kardon se 720 Watty.
Pochopitelně, Kia neřekla ani neukázala hned úplně vše, řekla ale dost na to, abychom byli příjemně překvapeni - tak výkonný a rychlý stroj jsme nečekali. Vůz čeká premiéra zítra na autosalonu v Detroitu a pokud v tu chvíli Korejci prozradí více, pochopitelně vás o tom neopomeneme zpravit.
Sériová Kia Stinger je příjemné překvapení, zvlášť ve verzi GT. Toto je její americká verze...
...a toto je provedení pro Evropu
...a šestiválcový motor verze GT
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
před hodinou - Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
včera - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
před hodinou - Výsledky VW za rok 2024 obnažují všechny jeho hlavní problémy: Fiasko s elektromobily, ohromnou závislost na Číně
před 3 hodinami - Toyota dokončuje své vlastní město. První obyvatele přivítá už letos na podzim, celé působí poněkud utopicky
včera - Youtuber podrobil Teslu Cybertruck dalšímu drsnému testu odolnosti, v jednu chvíli se doslova rozpadla na kusy
včera - K mání je jasně nejlevnější BMW M3 s motorem 4,0 V8 a manuálem. Ani moc nejezdilo, tak kdo si troufne?
včera
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 01.09. 21:27 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 01.09. 21:24 - M.Z.
- Další zajímavá autovidea 01.09. 16:26 - Eda
- VZKAZY 01.09. 15:07 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.09. 11:58 - řidičBOB
- Rady k výběru auta? 01.09. 04:27 - Čičo
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.08. 20:14 - řidičBOB
- BMW Divize 01.08. 18:52 - M.Z.