Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka
19.2.2021 | Petr Prokopec
Ještě před dvěma dekádami byste automobilky slyšeli věštit jim tu nejsvětlejší budoucnost, dnes jsou ale v přesně opačné situaci jejich skon je na spadnutí. MPV mizí z trhu a nepodléhají jen SUV, ničí je i osobní verze dodávek.
Automobilový svět býval jednodušším místem k životu, tedy alespoň pokud šlo o koupi nového vozu. Pokud se jednalo o manažera, pak sázkou na jistotu byl sedan střední či vyšší třídy. Chalupáři pro změnu sahali po kombících, zatímco lesníci se neobešli bez off-roadů. A pro mladé lidi bez dětí bylo prioritou sportovně působící dvou- nebo třídvířko, ostatní pak kupovali pětidvéřové hatchbacky. Kterýkoli z těchto vozů mohl být s příchodem dětí nahrazen nebo doplněn MPV, v té chvíli ovšem řadě lidí vyvstal problém - do takových sice naskládali naprosto vše od plínek až po kočárek, jejich společenská prestiž však s tímto typem vozu poněkud trpěla.
I to je jeden z důvodů, proč na popularitě začala získávat SUV. Tedy auta, která disponují ve výsledku podobně velkými karoseriemi, navrch ale přihazují více stylu. Problémem nakonec není ani jejich daleko vyšší hmotnost či zhoršená aerodynamika, zájem o ně začal být tak velký, že všechno ostatní prostě muselo jít stranou.
Naopak poptávka po MPV začala rychle upadat a loni se propadla až nebezpečně blízko k nule, jak dokládají data JATO Dynamics. Ještě v roce 2009 bylo v Evropě prodáno 1,8 milionu MPV, v roce 2018 byly prodeje sotva poloviční a loni klesly na méně než čtvrtinu původního čísla. Sešup dolů je neskutečný, neboť v dvou nejfrekventovanějších subkategoriích kompaktních (B-MPV) a velkých (D-MPV) vozů tohoto typu došlo v Evropě jen meziročně na 49% resp. 37% propad. To je hotový carmagedon, neboť prodáno bylo jen 53 600 resp. 79 400 těchto vozů. Úplné nic už skutečně není daleko.
Navíc je třeba dodat, že prodeje ani v dalších letech nemohou než klesat, neboť klesající poptávce se přizpůsobují automobilky, které dále omezují své nabídky. A kde nic není, tam ani konzervativní zákazník nebere. Na pozici nejprodávanějšího kompaktního MPV se tak loni v Evropě vyšplhal Fiat 500L přes meziroční pokles prodejů o 42 % těsně následovaný Dacií Lodgy s poklesem o 35 %. Mezi velkými pak vládne Seat Alhambra přes 35% pokles, to jsou všechno smutná vítězství.
Někteří pak v čele prodejů této subtřídy vidí Mercedes třídy V, což neveselé výsledky MPV jen podtrhuje. Prodejně je totiž loni poprvé převálcovaly jejich nedokonalé náhražky, osobní verze dodávek, které nikdy nebudou sloužit přepravě osob tak dobře jako ryzí empévéčka. Mercedes třídy V je na pomezí těchto segmentů, ten i všechna ostatní MPV ale jasně převálcovaly vozy jako Citroën Berlingo, Dacia Dokker nebo Peugeot Partner. Nejsou pro plnění těchto úkolů dokonalá, ale jsou levná a praktická. Celkově se tak loni v Evropě prodalo 445 tisíc osobních dodávek, to je spousta aut.
MPV se tak nachází na pokraji úplného vyhynutí, neboť zajímavé nové modely na trh nemíří a popularita těch stávajících klesá rychleji než důvěra v českou vládu. Spasit je může snad jen zázrak a nebo nové regulace. Je ale otázkou, jestli cokoli dokáže změnit postoje zákazníků - ti jsou dnes k MPV jednoznačně otočeni zády a nezdá se, že by se chtěli byť ohlížet zpět.






Zájem o MPV razantně klesá, na vítězství v třídě těch kompaktních stačil mizerný výsledek Fiatu 500L (21 140 aut v Evropě, -42 %), který je sám o sobě považován za propadák. Foto: Fiat
Mezi většími modely pak vládne už velmi starý, též prodejně rychle klesající Seat Alhambra. Foto: Seat
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včeraFerrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Rookie šampionátu Zaghwan Zaidi včera 16:00
- Mio MiVue M820WD: duální HDR motokamera s radarem včera 13:42
- Fernandez místo Oliveiry včera 09:00
- Ai Ogura diskvalifikován 17.3.2025
- Triumph Tiger Sport 800: sportovně cestovní nebo cestovně sportovní? 17.3.2025
Nejčtenější články
BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025Jedno z největších SUV Volkswagenu se ukázalo v novém, vystačit si musí už jen s jediným motorem
18.2.2025„Zjevně to pro nás nebyla dobrá dohoda.” Zaměstnanci VW z končící továrny už chápou, že si je šéfové s odbory natřeli na chleba
18.2.2025Benzin s vyšším podílem biosložky jako E10 může fatálně poškodit i motory moderních aut, ukazuje praxe
18.2.2025Volkswagen reálně čelí hrozbě bankrotu, Škodu by stáhl s sebou. Zatím mimo Evropu
19.2.2025
Živá témata na fóru
- Vačka palivového čerpadla 03.20. 04:36 - danielcraig
- Toyota obecně 03.20. 01:39 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.19. 23:26 - Kavis
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.19. 21:08 - mafel
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 03.19. 15:48 - pavproch
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.18. 08:44 - petr_riha
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan