Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeep Grand Cherokee SRT8 2012: nejrychlejší Jeep všech dob
22.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Co byste řekli na vůz schopný v jednu chvíli zrychlit na stovku za 4,8 sekundy a v druhou nahánět gazely brodem? Že takový není? Ale je.
Přiznejme si, že spojení vozu s dynamikou supersportu a schopnostmi off-roadu je poněkud bizarní, i z pohledu příznivce jiného druhu aut ale nepostrádá jistou atraktivitu. Však nahánět na méně technické silnici kdejaké Porsche s autem vyhlížejícím jako vrchol nemotornosti je zajímavé už jistou zlomyslností podobného jednání.
Na první pohled by se mohlo zdát, že takových aut je na trhu celá řada, jde nakonec ale jen o pár jednotek modelů. Vyřadit totiž rovnou můžeme všemožná rychlá silniční SUV jako BMW X6 M, která v terénu nesvedou zhola nic a jejich velikost je pouze omezující pro jejich pohyb po pevných cestách. Mluvíme tu o autech jako Ranger Rover Sport Supercharged, Porsche Cayenne Turbo nebo VW Touareg W12, která vycházejí z modelů schopných alespoň trochu tvrdšího terénního zacházení, přitom jsou vybaveny motory o výkonu i vyšším než 500 koní. Do této partičky již nějaký ten pátek patří i Jeep Grand Cherokee SRT8, který pro modelový rok dále posílil a je nyní suverénně nejrychlejším Jeepem všech dob. A jak za chvíli poznáte, konkurence se v jeho případě má čeho obávat.
Nový Grand Cherokee, který se nyní konečně prodává i u nás, jsme pro vás nedávno letmo otestovali ve verzi s motorem 3,6 V6. STR8 je ale z docela jiného těsta a to doslova. Od pohledu totiž působí dojmem nadopovaného pitbulla - má o 2,5 centimetru snížený podvozek a kompletní bodykit sestávající z rozšířených blatníků, nástavců prahů a nových nárazníků. Přední nárazník je navíc doplněn LED světly pro denní svícení a velkým nasávacím otvorem ve spodní části, ten zadní pak difuzorem a dvěma výraznými koncovkami výfuků. Vizuální dojem dotváří maska chladiče s černým pozadím a chromovaným lemováním jednotlivých žeber, kapota motoru s dvojicí mohutných výdechů vzduchu pro zlepšení chlazení motoru, střešní spojler pátých dveří a 20" kovaná kola s Pirelli PZero. Troufnu si čistě za sebe říci, že takto vyladěnému „Čerokýmu” to neobyčejně sekne.
Odlišnosti najdeme i uvnitř. Specifický je vyhřívaný tříramenný volant, přístrojová deska, sedadla s čalouněním v kombinaci kůže-alcantara a karbonové obložení palubní desky. Na řadě míst také najdeme označení verze SRT, to abyste i uvnitř věděli, s kým nebo spíše s čím máte tu čest.
To nejzajímavější z techniky vozu samozřejmě představuje nově vyvinutý motor divizí Street and Racing Technology koncernu Chrysler (odtud ona písmena SRT). Jde o nový osmiválec HEMI s objemem 6,4 litru, který dává až 465 koní výkonu a 630 Nm točivého momentu. Ve srovnání s dosavadním motorem 6,1 V8 je to o plných 45 koní a 61 Nm více. Celých 90 % točivého momentu je navíc k dispozici v rozmezí od 2 800 do 6 000 otáček, a tak se můžete spolehnout na masivní zátah kdykoli si usmyslíte.
Tomu odpovídá i famózní dynamika vozu reprezentovaná akcelerací z 0 na 100 km/h za pouhé 4,8 sekundy (Porsche Cayenne Turbo s 540 koňmi je jen o 0,2 sekundy lepší), absolvování čtvrtmíle s pevným startem pod 13 sekund a zrychlení z 0 na 160 km/h s následným zabrzděním zpátky do klidu za méně než 16 sekund. Ani maximální rychlost 250 km/h pak není k zahození.
Motor navíc není jen silný, chce být i úsporný. V novém provedení dokáže v blíže nespecifikovaném širším spektru otáček fungovat jen na čtyři válce, díky čemuž nabízí i přes větší objem a výkon o 13 % nižší průměrnou spotřebu paliva než dosavadní verze. V dálničním provozu by tedy měl spotřebovat okolo 14,6 litru benzinu na 100 km, teoretický dojezd na plnou nádrž pak činí až 724 km.
Na motor navazuje automatická převodovka s šesti stupni, jejímuž řazení lze pomoci páčkami pod volantem. S výkonem dále pracuje pohon všech kol Quadra-Trac, který dokáže poslat až 100 procent efektivního výkonu na zadní kola. Podvozek dále využívá adaptivního odpružení Selec-Track a neupřesněné sady brzd od Bremba. To všechno dohromady dodává novému SRT8 vcelku působivé jízdní vlastnosti - dokáže odolávat bočnímu přetížení až 0,9 g a z 96 km/h do klidu zabrzdí během 35,3 metru.
Jak již označení modelu naznačuje, jde o vůz modelového roku 2012 a do prodejů se v Americe dostane během letošního třetího čtvrtletí. Jak to bude s jeho evropskou dostupností si zatím netroufáme říci, ale vsadili bychom na to, že vzhledem k aktuálnímu boji proti CO2 v Evropě k mání vůbec nebude. I v Americe sice začnou bojovat s větrnými mlýny podobnými prostředky, ale ne tak brzy a ne tak intenzivně jako zde.
Jeep Grand Cherokee SRT8 pro rok 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před 2 hodinami - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch