Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeep Grand Cherokee SRT8 2012: nejrychlejší Jeep všech dob
22.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Co byste řekli na vůz schopný v jednu chvíli zrychlit na stovku za 4,8 sekundy a v druhou nahánět gazely brodem? Že takový není? Ale je.
Přiznejme si, že spojení vozu s dynamikou supersportu a schopnostmi off-roadu je poněkud bizarní, i z pohledu příznivce jiného druhu aut ale nepostrádá jistou atraktivitu. Však nahánět na méně technické silnici kdejaké Porsche s autem vyhlížejícím jako vrchol nemotornosti je zajímavé už jistou zlomyslností podobného jednání.
Na první pohled by se mohlo zdát, že takových aut je na trhu celá řada, jde nakonec ale jen o pár jednotek modelů. Vyřadit totiž rovnou můžeme všemožná rychlá silniční SUV jako BMW X6 M, která v terénu nesvedou zhola nic a jejich velikost je pouze omezující pro jejich pohyb po pevných cestách. Mluvíme tu o autech jako Ranger Rover Sport Supercharged, Porsche Cayenne Turbo nebo VW Touareg W12, která vycházejí z modelů schopných alespoň trochu tvrdšího terénního zacházení, přitom jsou vybaveny motory o výkonu i vyšším než 500 koní. Do této partičky již nějaký ten pátek patří i Jeep Grand Cherokee SRT8, který pro modelový rok dále posílil a je nyní suverénně nejrychlejším Jeepem všech dob. A jak za chvíli poznáte, konkurence se v jeho případě má čeho obávat.
Nový Grand Cherokee, který se nyní konečně prodává i u nás, jsme pro vás nedávno letmo otestovali ve verzi s motorem 3,6 V6. STR8 je ale z docela jiného těsta a to doslova. Od pohledu totiž působí dojmem nadopovaného pitbulla - má o 2,5 centimetru snížený podvozek a kompletní bodykit sestávající z rozšířených blatníků, nástavců prahů a nových nárazníků. Přední nárazník je navíc doplněn LED světly pro denní svícení a velkým nasávacím otvorem ve spodní části, ten zadní pak difuzorem a dvěma výraznými koncovkami výfuků. Vizuální dojem dotváří maska chladiče s černým pozadím a chromovaným lemováním jednotlivých žeber, kapota motoru s dvojicí mohutných výdechů vzduchu pro zlepšení chlazení motoru, střešní spojler pátých dveří a 20" kovaná kola s Pirelli PZero. Troufnu si čistě za sebe říci, že takto vyladěnému „Čerokýmu” to neobyčejně sekne.
Odlišnosti najdeme i uvnitř. Specifický je vyhřívaný tříramenný volant, přístrojová deska, sedadla s čalouněním v kombinaci kůže-alcantara a karbonové obložení palubní desky. Na řadě míst také najdeme označení verze SRT, to abyste i uvnitř věděli, s kým nebo spíše s čím máte tu čest.
To nejzajímavější z techniky vozu samozřejmě představuje nově vyvinutý motor divizí Street and Racing Technology koncernu Chrysler (odtud ona písmena SRT). Jde o nový osmiválec HEMI s objemem 6,4 litru, který dává až 465 koní výkonu a 630 Nm točivého momentu. Ve srovnání s dosavadním motorem 6,1 V8 je to o plných 45 koní a 61 Nm více. Celých 90 % točivého momentu je navíc k dispozici v rozmezí od 2 800 do 6 000 otáček, a tak se můžete spolehnout na masivní zátah kdykoli si usmyslíte.
Tomu odpovídá i famózní dynamika vozu reprezentovaná akcelerací z 0 na 100 km/h za pouhé 4,8 sekundy (Porsche Cayenne Turbo s 540 koňmi je jen o 0,2 sekundy lepší), absolvování čtvrtmíle s pevným startem pod 13 sekund a zrychlení z 0 na 160 km/h s následným zabrzděním zpátky do klidu za méně než 16 sekund. Ani maximální rychlost 250 km/h pak není k zahození.
Motor navíc není jen silný, chce být i úsporný. V novém provedení dokáže v blíže nespecifikovaném širším spektru otáček fungovat jen na čtyři válce, díky čemuž nabízí i přes větší objem a výkon o 13 % nižší průměrnou spotřebu paliva než dosavadní verze. V dálničním provozu by tedy měl spotřebovat okolo 14,6 litru benzinu na 100 km, teoretický dojezd na plnou nádrž pak činí až 724 km.
Na motor navazuje automatická převodovka s šesti stupni, jejímuž řazení lze pomoci páčkami pod volantem. S výkonem dále pracuje pohon všech kol Quadra-Trac, který dokáže poslat až 100 procent efektivního výkonu na zadní kola. Podvozek dále využívá adaptivního odpružení Selec-Track a neupřesněné sady brzd od Bremba. To všechno dohromady dodává novému SRT8 vcelku působivé jízdní vlastnosti - dokáže odolávat bočnímu přetížení až 0,9 g a z 96 km/h do klidu zabrzdí během 35,3 metru.
Jak již označení modelu naznačuje, jde o vůz modelového roku 2012 a do prodejů se v Americe dostane během letošního třetího čtvrtletí. Jak to bude s jeho evropskou dostupností si zatím netroufáme říci, ale vsadili bychom na to, že vzhledem k aktuálnímu boji proti CO2 v Evropě k mání vůbec nebude. I v Americe sice začnou bojovat s větrnými mlýny podobnými prostředky, ale ne tak brzy a ne tak intenzivně jako zde.
Jeep Grand Cherokee SRT8 pro rok 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 9 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 5 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 7 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 8 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 9 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva