Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedna z údajných velkých výhod elektromobilů je mýtus, ukazují data servisů
7.11.2020 | Petr Miler
Každý typ aut má své výhody a nevýhody a v případě těch elektrických dává smysl, že budou při své jednoduchosti méně náročné a tedy i levnější na následný servis. Nejsou.
Možná skutečně stojíme na prahu největší změny, která automobilismus postihla od jeho zrodu před více než 100 lety. Většina zbytku světa by asi tuto větu nevyřkla, Evropská unie si ale vzala do hlavy, že Zemi spasí elektrifikace osobní dopravy navzdory pochybným přínosům a obecně malému vlivu na celkové emise oxidu uhličitého. A na její rozšíření tlačí takovým způsobem, že se to může povést, i když to není z ekonomického, praktického ani ekologického ideální řešení a snaha o skutečný přínos by vyžadovala větší pestrost.
Bude to v prvé řadě zkouška toho, co je možné ze strany podobných institucí prosadit si navzdory vůli většiny běžných lidí a jen čas ukáže, zda v tom budou úspěšné. Tento rozměr celé věci ale pro dnešek nechme stranou a soustřeďme se na elektrická auta samotná. Ta mají nepochybně své výhody a za jednu z nich byla dosud označována menší servisní náročnost a z ní vyplývající nižší náklady na běžnou údržbu.
Dává to smysl, neboť elektrické auto je konstrukčně jednodušší a především postrádá relativně komplikovaný spalovací motor vyžadující spoustu péče. Docela časté výměny oleje, filtrů, svíček, péče o veškeré emisní systémy... To všechno stojí peníze. Konvenční auta navíc používají složitější převodovky a celkové sladění všech těchto systémů je samo o sobě zdrojem četných servisních nároků i potenciálních problémů. Provozovat elektromobil s jedním či vícero elektromotory a obvykle jednostupňovou převodovkou by navzdory podobnostem v jiných ohledech mělo být levnější.
Není důvod to zpochybňovat, výše zmíněné je fakt. Jak ale ukazují tvrdá data, ke skutečně nižším celkovým nákladům na provoz to nevede. V rozhovoru pro National Autoshow nizozemského rádie BNR to konstatoval Bas Wintjes, šéf projektu WESP, který sdružuje data ze spolupracujících autoservisů a má k dispozici data o servisních operacích provedených na více jak 1 milionu aut za posledních několik let. S ohledem na místo jeho fungování, tedy Nizozemsko s jednou z největších penetrací elektrických aut vůbec a celkově mladým autoparkem, pak můžeme skutečně srovnávat jablka s jablky
Z Wintjesem prezentovaných dat vychází, že průměrný náklad na jeden servisní zásah za definovaný čas a nájezd na konvenčním autě je v Nizozemsku 551 Eur (cca 14 640 Kč), zatímco průměrná hodnota za totéž na elektrickém voze je 584 Eur (cca 15 520 Kč), což rozhodně není méně. Možná si nyní říkáte, jak je to možné, co vlastně majitelé elektromobilů se svými auty dělají. Důvodů by se našlo více, tím nejmarkantnějším jsou ale častější výměny dražších pneumatik. Wintjes říká, že elektromobily jsou těžší, mají ostřejší nástup výkonu a potřebují obvykle širší a dražší pneu. To vše pak dohromady znamená, že v rámci všech nákladů jsou výdaje majitelů elektromobilů na pneumatiky skoro trojnásobné.
To je skutečně zajímavý pohled pod pokličku, který ovšem také dává smysl. Srovnatelná elektrická auta jsou obvykle o mnoho set kilogramů těžší, což zvyšuje už výrobní nároky na pneu a následně i jejich zátěž v zatáčkách a při brzdění. A charakter jejich motorů pneumatiky též zatěžuje více. Už to pak stačí, aby ostatní skutečně nižší náklady třeba na údržbu motoru byly nejen vyrovnány, ale i zastíněny. Že by tlak na elektormobilitu byl dílem pneumatikářské lobby? To berte jako žert, výrobci pneu ale z rozmachu elektrických aut zjevně mohou profitovat.
Příznivci elektromobilů rádi říkají, že tato auta jsou méně nákladná na servis kvůli jednodušší konstrukci. Tvrdá data ukazují, že to není pravda a mohou za to hlavně větší nároky na obutí. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: BNR National Autoshow
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva