Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedna z údajných velkých výhod elektromobilů je mýtus, ukazují data servisů
7.11.2020 | Petr Miler
Každý typ aut má své výhody a nevýhody a v případě těch elektrických dává smysl, že budou při své jednoduchosti méně náročné a tedy i levnější na následný servis. Nejsou.
Možná skutečně stojíme na prahu největší změny, která automobilismus postihla od jeho zrodu před více než 100 lety. Většina zbytku světa by asi tuto větu nevyřkla, Evropská unie si ale vzala do hlavy, že Zemi spasí elektrifikace osobní dopravy navzdory pochybným přínosům a obecně malému vlivu na celkové emise oxidu uhličitého. A na její rozšíření tlačí takovým způsobem, že se to může povést, i když to není z ekonomického, praktického ani ekologického ideální řešení a snaha o skutečný přínos by vyžadovala větší pestrost.
Bude to v prvé řadě zkouška toho, co je možné ze strany podobných institucí prosadit si navzdory vůli většiny běžných lidí a jen čas ukáže, zda v tom budou úspěšné. Tento rozměr celé věci ale pro dnešek nechme stranou a soustřeďme se na elektrická auta samotná. Ta mají nepochybně své výhody a za jednu z nich byla dosud označována menší servisní náročnost a z ní vyplývající nižší náklady na běžnou údržbu.
Dává to smysl, neboť elektrické auto je konstrukčně jednodušší a především postrádá relativně komplikovaný spalovací motor vyžadující spoustu péče. Docela časté výměny oleje, filtrů, svíček, péče o veškeré emisní systémy... To všechno stojí peníze. Konvenční auta navíc používají složitější převodovky a celkové sladění všech těchto systémů je samo o sobě zdrojem četných servisních nároků i potenciálních problémů. Provozovat elektromobil s jedním či vícero elektromotory a obvykle jednostupňovou převodovkou by navzdory podobnostem v jiných ohledech mělo být levnější.
Není důvod to zpochybňovat, výše zmíněné je fakt. Jak ale ukazují tvrdá data, ke skutečně nižším celkovým nákladům na provoz to nevede. V rozhovoru pro National Autoshow nizozemského rádie BNR to konstatoval Bas Wintjes, šéf projektu WESP, který sdružuje data ze spolupracujících autoservisů a má k dispozici data o servisních operacích provedených na více jak 1 milionu aut za posledních několik let. S ohledem na místo jeho fungování, tedy Nizozemsko s jednou z největších penetrací elektrických aut vůbec a celkově mladým autoparkem, pak můžeme skutečně srovnávat jablka s jablky
Z Wintjesem prezentovaných dat vychází, že průměrný náklad na jeden servisní zásah za definovaný čas a nájezd na konvenčním autě je v Nizozemsku 551 Eur (cca 14 640 Kč), zatímco průměrná hodnota za totéž na elektrickém voze je 584 Eur (cca 15 520 Kč), což rozhodně není méně. Možná si nyní říkáte, jak je to možné, co vlastně majitelé elektromobilů se svými auty dělají. Důvodů by se našlo více, tím nejmarkantnějším jsou ale častější výměny dražších pneumatik. Wintjes říká, že elektromobily jsou těžší, mají ostřejší nástup výkonu a potřebují obvykle širší a dražší pneu. To vše pak dohromady znamená, že v rámci všech nákladů jsou výdaje majitelů elektromobilů na pneumatiky skoro trojnásobné.
To je skutečně zajímavý pohled pod pokličku, který ovšem také dává smysl. Srovnatelná elektrická auta jsou obvykle o mnoho set kilogramů těžší, což zvyšuje už výrobní nároky na pneu a následně i jejich zátěž v zatáčkách a při brzdění. A charakter jejich motorů pneumatiky též zatěžuje více. Už to pak stačí, aby ostatní skutečně nižší náklady třeba na údržbu motoru byly nejen vyrovnány, ale i zastíněny. Že by tlak na elektormobilitu byl dílem pneumatikářské lobby? To berte jako žert, výrobci pneu ale z rozmachu elektrických aut zjevně mohou profitovat.



Příznivci elektromobilů rádi říkají, že tato auta jsou méně nákladná na servis kvůli jednodušší konstrukci. Tvrdá data ukazují, že to není pravda a mohou za to hlavně větší nároky na obutí. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: BNR National Autoshow
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 2 minutamiMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před hodinouTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 3 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 4 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva