Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jediný elektromobil značky sázející vše na elektromobily skončí bez nástupce, je to totální propadák
18.8.2023 | Petr Prokopec
Některé věci byste nevymysleli, tohle už je vrchol absurdní elektrické komedie. Jaguar chce co nejdříve prodávat jen elektromobily, současně ale ohlašuje, že se svým jediným současným autem tohoto ražení v nabídce skončí, protože ho skoro nikdo nekupuje.
Přiznám se, že pro Jaguar mám slabost. Pokud by tedy peníze nebyly problémem a měl jsem k dispozici prostornou halu, rozhodně by v ní nechyběly vozy jako XK120, XJ220 či XKR-S. A nejspíše by došlo i na koupi dvoumístného F-Type, pochopitelně s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou. Tím bych ale skončil, v případě touhy po praktičtějších modelech bych totiž již zamířil k sesterskému Land Roveru. I když v tu chvíli bych již lovil spíše v bazarech než showroomech s novými vozy, 4,4litrová dieselová verze Range Roveru se totiž už nevyrábí.
I přes veškerou mou náklonnost ovšem v poslední době nad rozhodnutími Jaguaru jen kroutím hlavou. Značka se totiž rozhodla, že za minulostí udělá opravdu velmi tlustou čáru. Do roku 2025 tedy z její nabídky zmizí nejen spalovací motory, ale i veškeré dosavadní modely. Místo nich budou zákazníci moci sáhnout pouze po elektromobilech. S těmi navíc budou spojené ještě vyšší ceny, Jaguar chce do budoucna konkurovat Bentley. S méně než 3 miliony korun v kapse se tedy cestou k prodejcům ani neobtěžujte.
Že jde o strategii, která snad ani nemůže skončit úspěchem, jsme zmiňovali již mnohokrát. Většina lidí totiž nebere Jaguar jako alternativu zmíněného Bentley, nýbrž jako soupeře německých prémiových automobilek, tedy Audi, BMW a Mercedesu. V jeho prospěch se pak klientela vyslovovala hlavně kvůli motorům, které jinde již padly za oběť downsizingovým choutkám. S elektromobilitou to Jaguar zkusil a zjistil, že po ní netouží prakticky nikdo. Model I-Pace od roku 2018 oslovil méně zákazníků, než má Tesla registrací za jediný měsíc, a dnes je to totální propadák - za letošní rok se v celé Evropě přes všechny dotace a další mohutné podpory prodalo pouhých 2 395 aut.
To by mělo být dostatečným varováním, aby Jaguar po této sebevražedné cestě dál nekráčel. A nezdá se, že by ho nevnímal, protože I-Pace skončí bez nástupce. To je něco tak neuvěřitelně absurdního, že z toho jde hlava kolem - automobilka vsadí vše na kartu, kterou nikdo nechce hrát, sama to vidí, dotčený model z nabídky vyřadí, ale současně chce dál nabízet jiná auta stejného ražení? My tomu říkáme pokus o sebevraždu, Britové revoluce.
Aby těch absurdit nebylo dost, Britové říkají, že je I-Pace naučil cenné lekci. Jaké, proboha? Jak nabízet auta, která nikdo nechce? Jak si kopat vlastní hrob? A i kdyby, jaké poučení z toho plyne? Dokončit hrob a přidat více takto koncipovaných vozů? Kroky Jaguaru nedávají už roky žádný smysl a tohle je opravdu třešinka na závěr. Můžeme tak už jen dodat, že I-Pace má zmizet ze světa během dvou let: „Nechceme, aby naše produkty byly na trhu příliš dlouho, zvláště pak ty elektrifikované,“ uvedl k věci šéf značky Adrian Mardell s tím, že „lidé mi nyní říkají, že půjde o první polovinu roku 2025“.
Konkrétní datum má dle Mardella padnut v horizontu devíti až dvanácti měsíců, tak jako tak ale I-Pace bude do dvou let po smrti. Ani zmíněnou optikou ale jeho konec nedává smysl - aby se auto třeba okoukalo, musí být nejprve vidět. Kdo z vás ale viděl aspoň jeden z té hrstky I-Paců, která si našla zákazníka? Je to skutečně absurdní divadlo, které snad ani nemůže dopadnout dobře. Rád se nechám překvapit, na zázraky ale odmala nevěřím. A Jaguar by potřeboval pořádný zázrak, aby s touto „strategií” přežil.






Za 2 441 453 korun vám I-Pace nabídne 400 koní, stovku za 4,8 sekundy a udávaný dojezd 448 km. To nejsou zrovna oslňující parametry, navíc se k nim přidává i spíše nespolehlivost než prvotřídní kvalita. Není tak překvapivé, že vůz u zákazníků neboduje, stejně tak nepřekvapí, že skončí bez nástupce. Ale proč tedy Jaguar chce místo něj nabízet jen auta stejného ražení? Foto: Jaguar
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 3 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 4 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 6 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 7 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11