Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jako děti na pískovišti. Ke spojení Hondy a Nissanu nedošlo z naprosto malicherných příčin, šéfové si jdou po krku
19.2.2025 | Petr Prokopec
Člověk tak nějak automaticky očekává, že dohodě obou molochů o spojení zabránily nepřekonatelné faktické problémy, dočítáme se ale o něčem úplně jiném. Šlo v podstatě o prkotiny pramenící z ješitnosti hlavních aktérů.
Minulý týden Nissan a Honda oznámily, že odstupují od dohody o porozumění. Sny o vytvoření třetí největší automobilky světa co do objemu produkce sídlící v Japonsku tak vzaly rychlý konec. Něco takového nakonec nemusí až tak překvapit, neboť spojení těchto značek nebylo ani v nejmenším důsledkem vzájemných tužeb po něčem takovém. Místo toho Nissan začal strádat podobným způsobem, jako tomu bylo před nějakými dvaceti lety. Jenže tentokrát není na obzoru druhý Carlos Ghosn, který by značku spasil, tohoto manažera se totiž Japonci v touze po nezávislosti dost nevybíravým způsobem zbavili.
Od té doby však Nissan vedli nikoli od desíti k pěti, ani od pět k nule, ale spíš od nuly do záporných hodnot. Zejména loni tak začalo být jasné, že bez vnější pomoci automobilka nemusí přežít, načež začalo v zákulisí tahat za nitky japonské ministerstvo průmyslu a obchodu. To se obávalo možného nepřátelského převzetí ze strany zahraniční firmy, čímž by o kontrolu nad „národním pokladem“ přišlo. Proto přišel tlak na Hondu, která je v lepší kondici a která měla fungovat jakožto zachránce. V nově vytvořené firmě by ale měla stejný podíl jako Nissan.
Takový scénář se ale manažerům Hondy nelíbil, a proto začali psát svůj vlastní. Jejich představou pro změnu bylo, že by odkoupili většinu akcií Nissanu a značku tak připjali pod svá křídla jakožto podružnou. Tím by však byla naplněna ona Ghosnova vize, jen s tím rozdílem, že ve vedení by tentokrát nebyl francouzský Renault. Vedení Nissanu tak okamžitě zařadilo zpátečku a s problémy se chce vypořádat bez vnější pompci
Nově Japan News, tedy anglicky psaná odnož japonského listu Yomiuri Shimbun, uvádí, že nic ze zmíněného nebylo hlavním důvodem vedoucím ke krachu jednání. Honda totiž požadovala, aby automobilka upustila od využívání technologie e-Power (prakticky elektromobil s dojezdem zajišťovaným také spalovacím motorem) a místo toho přepřáhla na její hybridní systém. To ale pro Nissan zjevně byla ještě větší překážka než ztráta autonomie, neboť chystá třetí generaci e-Power, která má být o 20 procent efektivnější a také o 20 procent levnější na výrobu než originál.
Pokud by tedy Nissan přešel na techniku Hondy, nemalé investice by přišly vniveč. Navíc u systému, který automobilka považuje za jeden ze svých stěžejních pilířů. Jak už padlo, na rozdíl od jiného hybridního ústrojí totiž spalovací jednotka v tomto případě neroztáčí kola, nýbrž vyrábí energii pro elektromotory, které se následně starají o samotný pohon. V podstatě zde tak máme spíše elektromobil s prodlouženým dojezdem, což je dnes řešení, které znovu získává na relevanci.
O to víc se divíme, že Honda na takové věci trvala, přijde nám to dětinské - technologie navíc se přece hodí. To samé platí o dalším důvodu zmiňovaném Financial Times. Podle něj Honda sloučení dál připouští jako možné, ovšem jen za předpokladu, že šéf Nissanu Makoto Uchida rezignuje na svůj post. A to se zdá být znovu dětinské a vedoucí jen k odmítnutí dohody - Honda o Uchidovi prakticky chce, aby si pod sebou podřízl větev. Proč si Honda myslí, že by to měl udělat, nemáme tušení.
Vše tak vyznívá trochu jako hašteření malých dětí, z nichž jedno se původně do hraní na stejném písečku nemělo. Nyní však zjistilo, že by si s tím druhým mohlo dělat, co bude chtít. To se dotyčnému nelíbí, a proto písek opustil. První dítko jej pak láká zpátky, ovšem jen s tou podmínkou, že s ním již znovu nedorazí tatínek, který by jej ochránil. No jak tahle japonská rodinná telenovela dopadne, se ještě necháme překvapit, na popsaných základech ale moc kloudných věcí postavit nepůjde.



Začíná být jasnější, proč se Nissan s Hondou na ničem nedomluvily. Honda požadovala, aby se Nissan zbavil technologie e-Power a svého šéfa, ani jedno udělat nechtěl. Foto: Nissan
Zdroj: The Japan News, Financial Times
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
včeraV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
včeraPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
včeraHyundai zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem, znovu. Chvíli to s nimi vypadalo slibně, teď zažívá typický příběh
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB