Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar XKR-S GT 2013: britská 911 GT3 sází na podvozek a aerodynamiku
26.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Jag postavil ostré, ale silniční XKR-S GT s podvozkem F-Typu a karbon-keramickými kotouči. Těšit se ale mohou jen v Americe.
Britská značka Jaguar musí mít pro autosalon v New Yorku slabost. Letos na své expozici nepředstavuje pouze špičkovou verzi luxusní limuzíny XJR s pětilitrovým osmiválcem o výkonu 550 koní, ale společnost jí bude dělat také čtvrtá, dosud nejrychlejší varianta druhé generace kupé XK.
Jaguar prezentuje novinku jako vrchol své typové řady, postavené kromě jiného při příležitosti čtvrtstoletí výroby modelů označených písmenem R. Podle tiskové zprávy stojí za jejím vývojem divize ETO (Engineered to Order - navrženo na objednávku) a základem se stal dosud nejvýkonnější model XKR-S.
Provedení GT zůstává u vidlicového osmiválce o objemu 5,0 litru s kompresorem, výkonem 550 koní a nejvyšším točivým momentem 680 newtonmetrů. Identická je dokonce i šestistupňová automatická převodovka spojená s aktivním elektronickým diferenciálem, a přesto se vůz může chlubit značně zlepšeným časem akcelerace. Původně vůz zvládl sprint z 0 na 60 mil v hodině (97 km/h) za 4,2 sekundy, nyní automobilka uvádí 3,9 vteřiny.
Jaguar tvrdí, že k vylepšení dynamiky stačilo přeprogramovat trakční kontrolu, vylepšit podvozek a aerodynamiku, což zní docela triviálně, nové nastavení však patrně vyžadovalo více než jen záměnu pár komponentů. Posuďte sami. Konstruktéři kupříkladu rozšířili rozchod přední nápravy o 52 mm, vpředu i vzadu použili jiné těhlice, nová ložiska, ramena náprav, silentbloky a vyměnili celý zadní pomocný rám. Hodně si přitom pomohli součástkami z nového F-Typu, dokonce se zdá, jakoby z něj použili vše, co se na XK dalo napasovat. Zřejmě proto z něj pochází také rychlejší a přesnější převod řízení.
Novému systém zavěšení odpovídají překalibrované stavitelné tlumiče, laděné „více na okruhy“ a jiné jsou též pružiny - přední jsou tužší o 68 procent, zadní o 25 procent. Se sdělení Jaguaru vyplývá, že vůz je schopen mnohem lépe odolávat příčnému zrychlení v zatáčkách a „došlo ke značnému zpřesnění reakcí podvozku a současně zlepšení kontroly pohybů karoserie“.
Stranou nezůstaly ani brzdy. XKR-S GT i vzhledem k tomu, že má elektronický omezovač rychlosti nastaven na 300 km/h, dostal jako první produkční Jaguar karbon-keramické odvrtávané kotouče o průměru 398 mm vpředu a 380 mm vzadu. „Keramická pizza“ je zkombinována se šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovým (rovněž žlutými) brzdiči vzadu. Jaguar říká, že tato sestava se postarala o úsporu neodpružené hmoty o váze 21 kilogramů.
Jaguar XKR-S GT je postaven na dvacetipalcových černých kovaných kolech a pneumatikách Porelli Corsa o rozměru 255/35 R20 vpředu and 305/30 R20 vzadu. Jak už jsme psali, motor je původní, výfukový systém nicméně doznal jistých úprav, které podporují patřičnou akustiku. Videosnímek za fotogalerií asi neprozradí vše, jako ukázka osmiválcové symfonie však stačí.
Rozpoznat nové XKR-S GT nebude vůbec těžké. Nejde ani tak o lakování barvou Polaris White s charakteristickou grafikou, jako spíše o sadu dodatečných aerodynamických úprav. Jag dostal nové karbonové „lízátko“ zasahující po stranách až do dvou třetin výšky podběhů předních blatníků. K tomu přibyly dva páry sešikmených lamel z uhlíkového kompozitu, zadní difuzor, především ale stavitelné zadní křídlo schopné vygenerovat při nejvyšší rychlosti přítlak o váze 145 kg.
R-S GT bude nezaměnitelné rovněž v kabině. Posádka dostala sportovní sedadla a volant potažený semišem, k tomu pár rudě kontrastních detailů a hliníková pádla řazení pod volantem.
Největší dosud známé „chyby“ nového Jaguaru? Automobilka nemá v plánu vyrobit více než třicet těchto aut, přičemž (a to je pro příznivce asi ještě horší zjištění) pětadvacet z nich půjde na export do Spojených států a zbylých pět dostane Kanada. Ano, s XKR-S GT se ve zbytku světa nepočítá a tím pádem je irelevantní také dosud neznámá cena, která by se podle našeho odhadu mohla pohybovat kolem čtyř až čtyři a půl milionu korun.
Výkony pětilitrového osmiválce s kompresorem zůstaly identické, GT má 550 koní výchozího XKR-S
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 2 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 4 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 5 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 7 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva