Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní

Rozhodnutí Jaguaru vyrábět nový supersport není definitivní, ale pokud se tak stane, dostane kromě elektromotorů malý čtyřválec s 500 koňmi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní

25.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rozhodnutí Jaguaru vyrábět nový supersport není definitivní, ale pokud se tak stane, dostane kromě elektromotorů malý čtyřválec s 500 koňmi.

Vypadá to skoro jako první pořádná kachna letošní okurkové sezóny, ale podle britských kolegů z Autocaru informaci již potvrdila samotná automobilka Jaguar. O co jde? Supersport C-X75, experimentální plug-in hybrid z roku 2010, nakonec dostane pouze čtyřválec o objemu 1,6 litru.

Postesknout si ale můžou pouze příznivci původní dvojice futuristických miniaturních turbín, které tím pádem vypadávají ze hry, případně fanoušci náležitého víceválcového motoru. Díky přeplňování kompresorem a turbodmychadlem bude totiž šestnáctistovka schopna vyprodukovat až 500 koní a co zní skoro až pohádkově, tak se i roztočit na 10 tisíc otáček za minutu.

C-X75 nicméně nadále zůstává hybridním automobilem. O to se postará balíček vodou chlazených, dobíjecích akumulátorů o hmotnosti 200 kg (vůbec nejtěžší prvek konstrukce) umístěný u podélné osy vozu, který Jaguaru zajistí v čistě elektrickém režimu dojezd 60 kilometrů. Baterky pracující s napětím až 600 voltů budou zajišťovat energii pro dvojici elektromotorů o zatím neznámém výkonu, každý z nich se ale postará o pohon jedné nápravy. I bez spalovací jednotky by měl Jaguar zvládnout akceleraci na stovku kolem šesti a půl sekundy. Pokud se čtyřválec do zrychlení zapojí, konstruktéři slibují, že C-X75 dokáže vystřelit na 100 km/h tři vteřiny a jezdit přes 320 km/h.

Uprostřed umístěná pohonná jednotka vybavená přímým i nepřímým vstřikováním do nasávání bude spojena se sedmistupňovou robotizovaným manuálem. Jaguar tvrdí, že rozhodnutí použít tuto techniku místo dvouspojkové skříně ušetřilo jeho konstruktérům 100 kg. Vzadu uložená převodovka bude posílat výkon na kola zadní nápravy anebo dobíjet akumulátory, přičemž o další přísun síly se postará uvedený elektromotor a spojka v mokré lázni. Přední elektromotor spojený s jednostupňovou převodovkou má být schopen fungovat v celém spektru rychlostí, takže C-X75 bude po většinu času fungovat jako čtyřkolka, což má mít zásadní vliv na jízdní vlastnosti.

Jak již bylo několikrát zmiňováno u konceptu, supersportovní Jaguar bude mít převážnou část konstrukce a karoserie vyrobenou z uhlíkových kompozitů. Lepený monokok s karbonovou vanou a připojeným zadním rámem přitom vznikal ve spolupráci s týmem Williams F1.

Přestože Jaguar dosud definitivně neřekl, že se C-X75 dostane do sériové výroby, vesměs se věří, že koncept ani nová pohonná jednotka nevznikly nadarmo. Podle Autocaru britská značka opětovně potvrdila, že v případě překonání zbývající vývojové etapy má zájem vyrobit asi 200 kusů C-X75 - každý z nich s cenovkou 700 až 900 tisíc liber, v přepočtu 22,8 až 29,3 milionu korun.


Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 1 - Jaguar C-X75 koncept 2010 01Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 2 - Jaguar C-X75 koncept 2010 03Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 3 - Jaguar C-X75 koncept 2010 04Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 4 - Jaguar C-X75 koncept 2010 05Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 5 - Jaguar C-X75 koncept 2010 06Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 6 - Jaguar C-X75 koncept 2010 09Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 7 - Jaguar C-X75 koncept 2010 10Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 8 - Jaguar C-X75 koncept 2010 11Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 9 - Jaguar C-X75 koncept 2010 12Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 10 - Jaguar C-X75 koncept 2010 13Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 11 - Jaguar C-X75 koncept 2010 14Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 12 - Jaguar C-X75 koncept 2010 15Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 13 - Jaguar C-X75 koncept 2010 22Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 14 - Jaguar C-X75 koncept 2010 23Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 15 - Jaguar C-X75 koncept 2010 24Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 16 - Jaguar C-X75 koncept 2010 25Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 17 - Jaguar C-X75 koncept 2010 26Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 18 - Jaguar C-X75 koncept 2010 27Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 19 - Jaguar C-X75 koncept 2010 28Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 20 - Jaguar C-X75 koncept 2010 29Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 21 - Jaguar C-X75 koncept 2010 30Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 22 - Jaguar C-X75 koncept 2010 31Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 23 - Jaguar C-X75 koncept 2010 32Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 24 - Jaguar C-X75 koncept 2010 33Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 25 - Jaguar C-X75 koncept 2010 34Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 26 - Jaguar C-X75 koncept 2010 35Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní - 27 - Jaguar C-X75 koncept 2010 36
Původní koncept kombinoval elektromotory s dvojicí turbín v roli pohonu dobíjecích generátorů

Zdroj: Autocar

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.