Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar X-C75: ex-turbínový supersport dostane motor 1,6 s výkonem 500 koní
25.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Rozhodnutí Jaguaru vyrábět nový supersport není definitivní, ale pokud se tak stane, dostane kromě elektromotorů malý čtyřválec s 500 koňmi.
Vypadá to skoro jako první pořádná kachna letošní okurkové sezóny, ale podle britských kolegů z Autocaru informaci již potvrdila samotná automobilka Jaguar. O co jde? Supersport C-X75, experimentální plug-in hybrid z roku 2010, nakonec dostane pouze čtyřválec o objemu 1,6 litru.
Postesknout si ale můžou pouze příznivci původní dvojice futuristických miniaturních turbín, které tím pádem vypadávají ze hry, případně fanoušci náležitého víceválcového motoru. Díky přeplňování kompresorem a turbodmychadlem bude totiž šestnáctistovka schopna vyprodukovat až 500 koní a co zní skoro až pohádkově, tak se i roztočit na 10 tisíc otáček za minutu.
C-X75 nicméně nadále zůstává hybridním automobilem. O to se postará balíček vodou chlazených, dobíjecích akumulátorů o hmotnosti 200 kg (vůbec nejtěžší prvek konstrukce) umístěný u podélné osy vozu, který Jaguaru zajistí v čistě elektrickém režimu dojezd 60 kilometrů. Baterky pracující s napětím až 600 voltů budou zajišťovat energii pro dvojici elektromotorů o zatím neznámém výkonu, každý z nich se ale postará o pohon jedné nápravy. I bez spalovací jednotky by měl Jaguar zvládnout akceleraci na stovku kolem šesti a půl sekundy. Pokud se čtyřválec do zrychlení zapojí, konstruktéři slibují, že C-X75 dokáže vystřelit na 100 km/h tři vteřiny a jezdit přes 320 km/h.
Uprostřed umístěná pohonná jednotka vybavená přímým i nepřímým vstřikováním do nasávání bude spojena se sedmistupňovou robotizovaným manuálem. Jaguar tvrdí, že rozhodnutí použít tuto techniku místo dvouspojkové skříně ušetřilo jeho konstruktérům 100 kg. Vzadu uložená převodovka bude posílat výkon na kola zadní nápravy anebo dobíjet akumulátory, přičemž o další přísun síly se postará uvedený elektromotor a spojka v mokré lázni. Přední elektromotor spojený s jednostupňovou převodovkou má být schopen fungovat v celém spektru rychlostí, takže C-X75 bude po většinu času fungovat jako čtyřkolka, což má mít zásadní vliv na jízdní vlastnosti.
Jak již bylo několikrát zmiňováno u konceptu, supersportovní Jaguar bude mít převážnou část konstrukce a karoserie vyrobenou z uhlíkových kompozitů. Lepený monokok s karbonovou vanou a připojeným zadním rámem přitom vznikal ve spolupráci s týmem Williams F1.
Přestože Jaguar dosud definitivně neřekl, že se C-X75 dostane do sériové výroby, vesměs se věří, že koncept ani nová pohonná jednotka nevznikly nadarmo. Podle Autocaru britská značka opětovně potvrdila, že v případě překonání zbývající vývojové etapy má zájem vyrobit asi 200 kusů C-X75 - každý z nich s cenovkou 700 až 900 tisíc liber, v přepočtu 22,8 až 29,3 milionu korun.
Původní koncept kombinoval elektromotory s dvojicí turbín v roli pohonu dobíjecích generátorů
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 4 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 6 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 7 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 9 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch