Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
22.11.2024 | Petr Miler
Poznali jsme už hodně odvážných pokusů změnit běh automobilových dějin, snad žádný se ale ani zdaleka neblížil tomu, s čím teď přišel Jaguar. Podle nás je to jen pokus o sebevraždu. A čím víc se o něm dozvídáme, tím víc jsme o tom přesvědčeni.
Nejsme zase tak konzervativní, jak se někdy může zdát. Snahám posunout věci dopředu naopak fandíme, jen ne bez ohledu na cokoli dalšího. Musí být smysluplné, nemůže jít jen o změny pro změny či laciné pokusy zaujmout něčím za každou cenu jiným. Týká se to techniky, designu, marketingu, prostě čehokoli relevantního, na co pomyslíte.
Pokud se tedy chce změnit Jaguar, chápeme to. Na jednu stranu je sice třeba respektovat, že se slavným výrobcem aut nestal jen tak, na tu druhou je těžké nevnímat, že jeho pokusy vrátit se nepřehlédnutelným způsobem zpět na automobilovou mapu světa během posledních dekád dokola selhávaly. A nedá se říci, že by se nesnažil, že by nepřišel se zajímavými auty, neměl pod palcem výjimečnou techniku, atraktivní design, schopný personál... Přesto nikdy pořádně nevyšlo.
Snaha jít na stejnou věc jinak tedy touto optikou smysl dává, ani ta ale neospravedlňuje jakoukoli neuváženou revoluci. Přesně do té se Jaguar před třemi roky pustil, když avizoval, že přejde do roku 2026 jen na elektrická auta. Už to bylo absurdní, tehdy jen technicky a ekonomicky - pokud firma neuspěla s atraktivní spalovacími auty s motory V6 a V8, s těmi elektrickými teprve propadne. To jsme ale ještě nevěděli, jakou konkrétní podobu celá proměna nabere i fakticky a marketingově. To se dozvídáme teprve tento týden a nestačíme se divit.
Zejména nově zvolená image značky a její marketingové „přikrytí” jsou neuvěřitelně nešťastné. Pokud firma jako Jaguar chce růst, musí si být vědoma svých kořenů a vážit si svých loajálních zákazníků - prostě se snažit zachovat si přízeň maxima dříve získaných klientů a k tomu oslovit nové. Nic takového ale nedělá. Chová se jako start-up, který chce rozvířit stojaté vody za jakoukoli cenu, a to tu nikdy nemůže fungovat.
Její nová identita a zejména reakce na ni a ji provázející materiály hovoří samy za sebe. Jaguar si - bez jakékoli urážky - najal partu modelů, kteří si hrají na sexuálně neukotvené jedince v divokých šatech, aby odhalili novou grafiku značky, která by byla moc divoká snad i pro zákazníky erotické pomůcek z řad fanoušků latexu. A k tomu začal odhalovat auto, které vypadá jako lednice na kolech.
Celé je to analogické s tím, jako kdyby firma šijící obleky Václavu Klausovi přešla na výrobu gumových trenek a propagovat je začala akcentováním jejich nízké emisní stopy. Tradiční klientelu by trefilo a pár nových zákazníků něčeho takového by nevystačilo snad ani na tisk katalogů. Přesně tímto směrem dnes míří Jaguar a nedokážeme si představit, jak by to vůbec mohlo skončit jinak než totálním fiaskem. Ostatně pokud zkušení britští novináři říkají, že nic tak bizarního v živote neviděli a šéfdesignér Jaguaru musí přesvědčovat tisk, že nejede v drogách, je to výmluvné jako nic jiného.
Mnozí fanoušci sice v reakci na to značce doporučili, aby se na to dál vykašlala, vše smazala a zkusila to znovu, přesně to ale nedělá. Jaguar tak pokračuje ve stejném směru a vytáhl další upoutávky na ono přelomové nové auto, jehož koncept vytáhne už 2. prosince v Miami. A nepomohl tím ničemu, to vám můžeme říci rovnou.
Vůz tak dál dává najevo svůj extrémně jednoduchý, hranatý design, který postrádá zadní sklo i tradiční pojetí světel. Buď je to jen věc konceptu, nebo reálně existují a jsou vidět, když svítí, na první pohled jsou ale skryta za něčím, co připomíná karoserii, popř. jsou umístěna za oněmi vodorovnými lamelami. Znovu - nic proti evoluci, ale nic se také nemá přehánět.
Jaguar tento pohled doplnil dvěma dalšími, které zobrazují zřejmě boční partie auta s novým logem skákající kočky. Jedno z nich se jako by otevírá - že by v něm byla umístěna kamera, která bude fungovat buď jako zpětná, nebo u některých verzí nahradí vnější zpětná zrcátka? kdo ví.
Automobilka k novým upoutávkám nic zásadního neříká, pomineme-li tedy slova o „odvážných tvarech a bujných proporcích”. To má jít ruku v ruce s novou designovou filozofií Jaguaru, která si říká „Bujarý modernismus”. Zas jednou se nám chce vytáhnout slova o tom, že všeho moc škodí, ale sami posuďte, jak moc se vám tohle stvoření líbí. My zůstáváme přesvědčeni, že po této trajektorii nemůže „Jag” do roku 2026 dorazit živ ani náhodou.
Tak co myslíte, kdo z vedení Jaguaru „něco jede”? Foto: Jaguar
Odhalené detaily konceptu tohoto vozu působí ještě zásadně rozporuplněji než dříve publikované fotky jeho maskovaného vývojového prototypu. Foto: Jaguar
Zdroj: Jaguar
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva