Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar I-Pace je venku. Britská Tesla dá stovku za 4 sekundy, ujede až 500 km
15.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové koncepční SUV dostalo 400 elektrických koní a prostornější kabinu i zavazadelník, než jaké nabízí větší model F-Pace.
Očekávané se stalo skutečností. Z tajuplné novinky Jaguaru pro letošní autosalon v Los Angeles se doopravdy vyklubalo elektrické SUV. To se zatím ukázalo v koncepční formě, nicméně do prodeje by měl model I-Pace dorazit již za dva roky. Britská značka dokonce vstoupila na pěšinu prošlapanou Teslou a začala na vůz přijímat rezervace. V jednom se však od Američanů liší, zálohy zatím ještě nevybírá. Přesto se ale dá předpokládat, že zrovna tento model Jaguaru by mohl být prvním, který začne být nabízen masově přes internet.
Budoucnost ale prozatím nechme stranou, místo toho se budeme soustředit na samotný koncept. Začneme u dimenzí, auto je 4 680 mm dlouhé, 1 890 mm široké a 1 560 mm vysoké. Ve srovnání s již existujícím SUV F-Pace je menší v každém ohledu, nicméně příchod elektrického ústrojí razantním způsobem proměnil poslední zbývající - a v tomto ohledu zásadní - rozměr, a sice rozvor. Ten činí 2 990 mm, zatímco větší model nabízí 2 874 mm.
Uvnitř tedy Jaguar I-Pace nabízí maximum prostoru pro posádku (vzadu je před koleny až 71 mm místa), což ještě umocňuje užití tenkých sedadel. Ta jsou v přední řadě posazena velice nízko, řidič a spolujezdce sedí v pozici Jaguarem nazvanou zvanou Sports Command. Automobilka nám chce jejím prostřednictvím dokázat, že i ve vozech s vyšší stavbou karoserie může být řidič spjat s vozovkou a cítit se sportovně.
Vedle akčnosti Jaguar zdůrazňuje i praktičnost. Absence středového tunelu převodovky automobilka umožnila umístit mezi sedadla schránku o objemu osmi litrů. Dalších 28 l najdete pod přední kapotou, zadní zavazadlový prostor pak standardně pobere 530 l. Navíc je mimořádně dlouhý, což jeho využití ještě vylepšuje. Za maximálním pocitem vzdušnosti v kabině pak stojí panoramatická střecha.
Ještě než se přesuneme k pohonnému ústrojí, musíme zmínit takřka stoprocentní absenci klasických tlačítek. Místo nich dorazil 12palcový TFT přístrojový štít, kterému společnost dělá rozšířený head-up displej, 12palcová dotyková centrální obrazovka a malý 5,5palcový monitor, který je určen klimatizaci. Vše pak doplňuje volant s ovládacími prvky nabízejícími haptickou odezvu.
Nyní se již můžeme věnovat dvěma elektromotorům, z nich každý váží okolo 38 kilogramů a měří 500 milimetrů na délku. Přední i zadní nápravu zásobují shodně 200 koňmi, celkově tedy souprava nabízí koní 400. Kombinovaný točivý moment za ideálních podmínek dosahuje700 Nm. S touto silou I-Pace zvládá zrychlení z klidu na stovku za 4 sekundy, jeho dojezd pak byl dle cyklu NEDC vypočítán na 500 km.
Energie poskytují lithium-iontové akumulátory o kapacitě 90 kWh, které jsou složeny z 36 článků „váčkovitého“ tvaru. Díky tomu mají větší hustotu a termální výkon, načež zvládají operovat při nižší teplotě a mohou vydržet déle než klasické akumulátory užívající válcové články. Jejich dobití na 80 % pak u rychlodobíjecích stanic zabere 90 minut.
Usazení baterií do podlahy nikterak nesnížilo výše zmiňovanou praktičnost, zároveň pak přispělo i ke snížení těžiště. Hmotnost je navíc ideálně rozložena mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50, přesné číslo ovšem Jaguar nezmínil. Značka však dodává, že I-Pace užívá stejných dvojitých lichoběžníků a zadní víceprvkové nápravy Integral Link jako model F-Pace.
Závěrem můžeme zmínit, že koncept je vybaven 23" litými koly obutými do pneumatikami o rozměru 265/35. Produkční verze je jistě bude mít menší, přesto je jasné, že zde se s jízdou v terénu příliš nepočítá. Nicméně i tak je vůz vybaven systémy All Surface Progress Control a Adaptive Surface Response, jež navyšují trakci v kluzkých podmínkách.
Tím jsme se ale dostali do skutečného finále, kdy již jen dodáme, že I-Pace byl představen médiím poněkud neobvykle za pomoci virtuální reality a speciálních brýlí. Jaguaru příprava této prezentace zabrala zhruba 12 týdnů a dle všech zúčastněných působila mnohem lépe, než jak se zdá na papíře. Možná jsme tedy svědky nového trendu v představování aut.
Kromě speciální virtuální prezentace se Jaguar I-Pace ukázal rovněž naživo...
...i na velké sadě oficiálních fotek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025 - Pokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025 - Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Chantra je prvním stabilním jezdcem MotoGP z Thajska včera 17:30
- Marc Márquez o svých šancích na titul pro rok 2025 včera 16:00
- Start MotoGP 2025 v Bangkoku včera 09:52
- Tatsuki Suzuki končí: „Děkuji a sbohem“ 8.2.2025
- Jorge Martin byl úspěšně operován 7.2.2025
Nejnovější články
- Firma ovládající koncern VW dál zhoršila své letošní vyhlídky. Přijde o další desítky miliard, letos může prodělat až 590 miliard Kč
včera - Studie vykreslila dramatický pokles dojezdu elektromobilů v zimě. A to jim autoři nadržovali, jak jen mohli
včera - SsangYong po změně jména přichází i s úplně novou divizí nazvané po jedné z jeho menších ošklivek
včera - Po letech vnucování, omezování, ohýbání reality a promrhaných bilionech tvoří elektromobily 1,8 procenta evropských aut
včera - Asi nejmíň nápadný ostrý kombík historie klame tělem, tak obří motor mu nehádá nikdo. Vznikly ho jen stovky a tento může být váš skoro nejetý
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva