Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar F-Type: nová kočka v detailech, pojede přes 300 km/h
26.9.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ živé foto) F-Type dokáže zrychlit na stovku za 4,3 sekundy a střechu složit za 12 s. Škoda jen, že na váze ukáže více než Boxster.
V předvečer pařížského autosalonu Jaguar konečně oficiálně zveřejnil veškeré technické detaily nového modelu F-Type. Ten jsme díky sadě fotografií i celé řadě videí znali ze všech stran, přičemž vychutnat jsme si mohli i řev jeho osmiválcového motoru. Zrychlení z klidu na stovku či nejvyšší rychlost však zůstávaly tajemstvím, přestože určitý náznak nám jedno nedávné video přineslo. A naše spekulace nad ním nebyly až tak daleko od pravdy.
Pokud tedy přijde řeč na nejvyšší rychlost novinky, můžeme s jistotou potvrdit, že verze S vybavená pětilitrovým motorem V8 o výkonu 495 koní dosáhne mety 300 km/h. Pro model šestiválcový (rovněž ve verzi S o výkonu 380 koní) končí tato disciplína hodnotou 275, zatímco standardní model s motorem V6 disponující výkonem 340 koní to rozjede „pouze“ na 260 km/h.
F-Type ovšem nezaostává ani ve zrychlení z klidu na 100 km/h. Základní model (prostě F-Type) k němu potřebuje 5,3 sekundy, vyšší verze (F-Type S) je o čtyři desetinky rychlejší. Favoritem pak bude vůz poháněný kompresorovým osmiválcem (F-Type V8), který zvládne akcelerovat za 4,3 s. Ještě působivější je však u tohoto modelu pružné zrychlení z 80 na 120 km/h, ke kterému potřebuje jen 2,5 s.
S těmito jízdními výkony je jasné, že hlavním soupeřem pro britskou novinku bude německé Porsche. A to jak Boxster, tak i 911, neboť rozměrově míří F-Type mezi oba modely ze Zuffenhausenu. S délkou 4 470 mm je totiž o 21 mm kratší než 911, ale o 128 mm delší než Boxster, který Jaguar předstihuje o 4 mm také výškou (1 296 mm versus 1 292 mm).
Novinka však bude mít mnohem agresivnější postoj, neboť s šířkou 1 923 mm překonává Porsche 911 o podstatných 115 mm, o Boxsteru ani nemluvě. Skvěle řešený je při dvou sedadlech a vpředu podél umístěným motorům také rozvor, který činí 2 622 mm. Tomu nemůže konkurovat ani Carrera 991, přestože v tomto směru narostla o 10 cm.
Nový Jaguar tak cestujícím nabídne dostatek místa, a to nejen pro hlavu, lokty či kolena, ale také v zavazadlovém prostoru, kam se vejde 200,5 l. Na pozici střechy, která se sklápí či natahuje (při rychlostech až 50 km/h) za 12 s, přitom nezáleží. Důvodem je rozhodnutí Jaguaru favorizující plátno před pevnými panely.
Britská novinka ovšem s Porsche prohrává při nájezdu na váhu, kde základní model vykáže 1 597 kg. Tedy o podstatných 207 kg více než 911 a ještě závažnějších 252 kg více než Boxster. Pozoruhodné přitom je, že F-Type používá celohliníkový monokok, čímž by svou hmotnost měl držet na uzdě. Takhle ovšem s 1 665 kily šlape verze V8 na paty sedanu XF.
Zapomenout můžeme na manuální převodovku, tedy alespoň pro tuto chvíli, v nabídce by se měla objevit později. Nyní všechny tři verze používají výlučně osmistupňový automat. Jaguar ovšem upravil volič tak, abyste případně mohli převzít kontrolu lépe než u modelu XK. Převodovka má i funkci automatických meziplynů, pro oba modely S bude navíc k dispozici Launch Control.
Díky krátkému zpřevodování bychom se tedy nemuseli ani divit průměrné spotřebě, která u základního modelu činí 9 l/100 km. Potentnější šestiválec je na tom o desetinku litru hůře, zatímco u modelu V8 se rovnou připravte na 11,1 l/100 km. Zároveň ale také počítejte s tím, že ve všech třech verzích dostanete standardně systém start/stop.
Pro oba šestiválcové modely je také standardní výbavou mechanický samosvor, zatímco osmiválcový F-Type dorazí s elektronickým diferenciálem. Chybět nebudou výkonné brzdy, kde přední kotouče mají rozměr od 354 do 380 mm, a počítat můžete s křídlem, které se vysune po překročení tempa 100 km/h a zasune při jízdě pod 65 km/h.
Po cenové stránce by pak Jaguar F-Type měl stát zhruba 55 000 GBP (v přepočtu 1 600 000 Kč), čímž se rovněž usadí mezi Boxster a Porsche 911. Chybět ovšem nebude rozsáhlá příplatková výbava, jejíž součástí je i set na míru padnoucích zavazadel. Do prodeje pak novinka dorazí v květnu 2013, tedy 18 měsíců před kupátkem.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Živé fotografie nového F-Type z pařížského výstaviště
Kompletní sada oficiálních fotografií nového Jaguaru F-Type
Nový Jaguar F-Type se svými výkony postavil přesně mezi Porsche 911 a Boxster. Oproti oběma německým vozům je ale o více než 200 kg těžší
První oficiální video s novým Jaguarem F-Type
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch