Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos
16.4.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská značka chce více modelů ve stylu limitovaného XKR-S GT. Další v podobě Jaguaru F-Type s 600 koňmi se má objevit na trhu během několika let.
Ještě před nějakými šesti sedmi roky mohl Jaguar jen snít o mezinárodním renomé, ze kterého budou mít strach nejen rivalové jako Audi, BMW a Mercedes-Benz, ale i sportovní značky typu Porsche. Od změny vlastníka v roce 2008 (Ford automobilku prodal společně s Land Roverem indickému koncernu Tata Motors) však Britové ušli velký kus cesty, který je nyní reflektován snad v každém našem reportu o evropských prodejích. Velká kočka z Coventry zkrátka a dobře míří vzhůru, díky čemuž se vedení rozhodlo patřičně rozšířit nabídku. V patrnost byl přitom vzat historický odkaz, dle kterého se modely Jaguaru vždy profilovaly jako sportovní. Proto jsme ostatně mohli na autosalonu v New Yorku spatřit exkluzivní limitovanou edici XKR-S GT, jež do prodeje zamíří v minimálním počtu 50 exemplářů.
XKR-S GT je ovšem jen první vlaštovkou v řadě. Šéf Jaguaru Adrian Hallmark se totiž nechal slyšet, že obdobných modelů vyrobí automobilka více. Důvodem přitom není jen snaha maximalizovat výdělky, Britové také touží po větší publicitě a zároveň po možném zdroji technologií, které by se po kladném přijetí dostali i do běžnějších modelů. „Jaguar je znám svou schopností vyrobit sportovní a dynamické vozy, jenže teprve projekt XKR-S GT nám ukázal směr, jakým se vydat. Lekce, které jsme se naučili v oblasti dynamiky, aerodynamiky a brzdění, tak budeme moci snadno aplikovat na mainstream,“ dodává Hallmark.
Značka se ovšem v rámci nového projektu naučila také mnohé o přeplňování, neboť inženýři firmy pracovali i s vyšším výkonem, než je standardních 550 koní, jakkoli v produkčním RS se nakonec výkonnější jednotka neobjevila. Díky tomu bychom se u chystaného Jaguaru F-Type GT (jeho retuši najdete na stránkách britského Autocaru) mohli dočkat klidně i 600koňového stáda. Více ale Britové nechtějí pětilitrový osmiválec přepínat , hlavně s ohledem na využitelnost výsledného auta. „S přeplňováním se dá dělat spousta věcí, ale my jsme se naučili, že použitelnost musí vždy stát nad brutální silou. Bez ohledu na počet koní je totiž největším fíglem schopnost všechny přenést na silnici,“ říká o kompresorech šéf Jaguaru.
F-Type GT je ovšem poměrně vzdálenou budoucností, neboť produkční verze zřejmě dorazí až někdy v roce 2016. Již letos by ovšem Jaguar mohl přijít s konceptem, který mu bude předcházet a jenž má být představen již na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Hallmark přitom dodal, že s ohledem na plánované oslavy padesátiletého výročí Porsche 911, které budou na pozemcích Lorda Marche probíhat, chce Jaguar přivézt „něco opravdu zvláštního“. Nic konkrétnějšího ovšem nezaznělo.
Samotný F-Type GT by přitom měl být až třetím modelem v pořadí, který dostane kúru od nově založeného oddělení Engineered To Order (ETO). Druhým v řadě by se totiž dle předpokladů měl stát sedan XFR-S GT, jehož základní verze naladěná na výkon 550 koní byla představena loni na podzim v Los Angeles. Přesné datum jeho uvedení je nyní samozřejmě ve hvězdách, jistotou by však měla být stejná péče jako u dvoudveřového Jaguaru XK. Tedy především upravený podvozek a aerodynamika.
Tato trojice vozů by v nabídce Jaguaru měla tvořit absolutní vrchol, její uvedení však zároveň pomůže rozšířit paletu i v opačném směru. V budoucnu totiž nad základními modely budou stát verze R jakožto jejich sportovní deriváty, modely R-S budou plnit roli sportovních vlajkových lodí a pod názvem GT dorazí vždy jen limitované edice zaměřené především na okruhové využití. Je tedy jasné, že před příchodem Jaguaru F-Type GT dostaneme i méně extrémní verze.
Souběžně s tímto plánem tak bude nabírat na významu i samotná divize ETO, pod jejíž hlavičkou se zřejmě dočkáme i ryze zakázkových speciálů. Přičemž Hallmark dokonce ani nevylučuje, že na milost by mohl být vzat zamítnutý projekt Jaguaru C-X75. To je však již opravdu hodně vzdálená budoucnost a na tu se automobilka momentálně nechce soustředit. Mnohem důležitějším se momentálně jeví uspokojení zákazníků, kteří touží po větší exkluzivitě a individualitě.
Je tedy zřejmé, že speciálních modelů Jaguaru uvidíme v blízké době více než za posledních deset let dohromady. To ale očividně není po chuti konkurenci, zvláště pak Audi. Německá značka si totiž již dříve stěžovala, že Jaguarem kdysi používané logo R-S až příliš připomíná znak používaný divizí Quattro GmbH. Britové proto museli přikročit ke změně designu, jež je nám presentován nyní. S tím u Audi zatím problém nemají
Jaguar XKR-S GT byl první vlaštovkou nové divize ETO. Následovat bude sedan XFR-S GT i nový F-Type GT
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před hodinou - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 8 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 9 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 11 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva