Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar F-Pace plně odhalen, máme všechna technická data i první ceny
14.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Britská novinka váží v kombinaci s dieselem a pohonem zadních kol jen 1 665 kg. Benzinová verze s 380 koňmi pak dá stovku za 5,1 s.
Britská automobilka po velmi dlouhém napínání konečně odhalila nový Jaguar F-Pace. Ten je pro značku extrémně důležitý, neboť má společně se sedanem XE zvednout loňské prodeje čítající 81 tisíc aut na více než 200 000 exemplářů ročně. Navíc značka předpokládá, že globálně bude její vůbec první SUV komerčně úspěšnějším modelem, pročež se vlastně onomu nekonečnému odhalování a lákání nemůžeme divit.
Ze zákulisí ale přejděme rovnou k samotné novince, jejímž středobodem je modulární platforma iQ[Al]. Ta počítá v 80 procentech s hliníkem, v 18 s vysokopevnostní ocelí a ve dvou s hořčíkem. Divit bychom se proto neměli vcelku „muší“ hmotnosti 1 665 kg, na níž se dostala verze s dieselovým motorem o výkonu 180 koní, manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Lehké ovšem budou i další varianty v nabídce, neboť kupříkladu samotná karoserie bez laku váží pouhých 298 kilo, tedy - pro srovnání - stejně jako v případě Fiatu 500L.
Vzhledově se novinka nemalou měrou blíží ke konceptu C-X17 z roku 2013, přičemž také v jejím případě již můžeme mluvit o korporátních prvcích, jenž Jaguar naděluje každé své novince. Řeč je v tomto ohledu hlavně o předních a zadních světlometech využívajících diody, čelní masce nebo „výdechu“ za předními koly. Zbytek vozu je ale samozřejmě unikátem s ohledem na zmiňovaný první vstup značky na pole neprobádané. Můžeme ovšem dodat, že šéfdesignér Ian Callum odvedl dobrou práci.
Od vzhledu se přesuneme k rozměrům, které počítají s délkou 4 731 milimetrů, šířkou 1 936 mm a výškou 1 652 mm. Mimo to dostal Jaguar F-Pace do vínku také rozvor 2 874 mm a disponuje světlou výškou 213 milimetrů. V terénu by se tedy rozhodně ztratit neměl, zvláště ve verzi s pohonem všech kol. Kromě toho ovšem slibuje i nemalou praktičnost, neboť do zavazadlového prostoru naložíte 650 litrů ve standardním stavu a až 1 740 litrů při sklopených zadních sedadlech. Navíc můžete počítat se šířkou 1 255 mm mezi podběhy.
Zamířit můžeme do prostoru motorového, kde budou zpočátku k dispozici dva dieselové a jeden benzinový motor. V jeho případě je možné počítat s výkonem 340 nebo 380 koní, přičemž pokaždé je standardem osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol. Silnější varianta pak zvládne stovku (respektive 96 km/h) za 5,1 sekundy, přičemž se rozjede na 250 km/h. Parametry pro slabší verzi Jaguar prozatím nezveřejnil.
Pozornost tedy můžeme přesměrovat na diesely, kdy základem je dvoulitrový čtyřválec z rodiny Ingenium. Ten byl naladěn na 180 koní a 430 Nm točivého momentu, což v kombinaci s šestistupňovým manuálem a pohonem zadních kol přispívá k udávané průměrné spotřebě 4,9 l/100 km, která by měla být nejnižší v segmentu. V rámci jízdní dynamiky se pak stovka odehraje za 8,5 sekundy a maximálka činí 210 km/h.
Dvoulitrový diesel je samozřejmě možné spárovat také s osmistupňovým automatem, přičemž v takovém případě je již standardem pohon 4x4. Tato konfigurace je pak vlastní třílitrovému šestiválcovému turbodieselu, který byl naladěn na 300 koní a 700 Nm. Stovku (resp. stále oněch 96 km/h) pak zvládne za 5,8 sekundy, maximálně se rozjede na 240 km/h a v průměru si řekne o 6 litrů na sto kilometrů.
Na některé trhy by nový F-Pace měl dorazit ještě s přeplňovaným dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem, ten ale bude k mání až později. Známy tedy nejsou ještě veškeré parametry, počítat bychom ovšem měli s točivým momentem 340 Nm již při 1 750 otáčkách. Na stovku by se přitom takový model s osmistupňovým automatem měl rozjet za rovných 7 sekund, pružné zrychlení 80 až 120 km/h mu pak zabere 5 s.
Dodat pak můžeme ještě tolik, že veškeré převodovky vyvinula pro Jaguar společnost ZF, která v rámci automatů přichází se dvěma verzemi. Ta určená čtyřválcům (s kódovým označením 8HP45) je lehčí, zatímco varianta 8HP70 určená šestiválcům počítá s vyšším točivým momentem. Naprostý unikát by pak měl do vínku dostat zvažovaný vrcholný model SVR, u nějž se počítá s pětilitrovým osmiválcem.
S touto variantou bychom ovšem již bloudili na poli spekulací, proto rychle zpátky do reality, a sice směrem k podvozku. Ten počítá vpředu s dvojitými lichoběžníky a vzadu s nápravou Integral Link. Nechybí vektorování točivého momentu, adaptivní tlumiče či systém Adaptive Surface Response, který je odvozen od technologie Terrain Responce Land Roveru a umožňuje volbu jízdního režimu v závislosti na povrchu.
Dále jsou vám nápomocny systémy All Surface Progress Control (v nízkých rychlostech přebírá kontrolu nad vozem a zajišťuje optimální trakci) či Inteligent Drive Dynamics, v jehož případě je upřednostněna jízdní dynamika na silnici namísto off-roadových aktivit. Ve standardu přitom můžete počítat s většinou výkonu zasílaného na zadní nápravu, při ztrátě trakce však může až 50 % zamířit na kola přední.
Aby těch technologií nebylo málo, můžeme zmínit ještě elektrický posilovač řízení, který byl adaptován ze sedanů a měl by nabízet ve své třídě nejlepší odezvu od kol a tím přispívat k větší ovladatelnosti. Zda tomu tak ovšem skutečně je, to vám řekneme až po prvním testu. Nyní tak jen dodáme, že standardem jsou rovněž autonomní brzdy s detekcí chodců či rozložení hmotnosti v poměru 50:50.
Uvnitř je možné počítat již standardně s 12,3palcovým digitálním přístrojovým štítem, kterému dělá u nižších úrovní výbavy společnost osmipalcový dotykový středový displej a multimediální systém InControl. Za příplatek či u vyšších výbav je ovšem možné počítat s 10,2palcovou obrazovkou nebo připojením k internetu, které podporuje až osm zařízení. K mání je také laserový head-up displej.
Základem jsou zadní sedadla dělená v poměru 60:40, za příplatek je ovšem k mání konfigurace 40:20:40. Na britských ostrovech lze pak u základní výbavy Prestige počítat i s 18palcovými litými koly, vyhřívanými koženými sedadly, elektricky ovládaným víkem zavazadelníku, parkovacími senzory vpředu i vzadu, navigací či asistentem rozjezdu a sjezdu kopců.
Mezi finesami za příplatek nechybí nejrozměrnější aktuálně nabízená panoramatická střecha či především tzv. „klíč pro volný čas“. Tím je míněn voděodolný náramek, se kterým se můžete jít klidně vykoupat, aniž je třeba hlídat standardní klíčky. Ty jsou ponechány ve voze, přičemž majiteli k odemčení či uzamčení vozu postačí, aby náramek přiložil ke znaku na zádi.
Tím ale naše lehce vyčerpávající představení můžeme uzavřít, přičemž jen zmíníme, že ceny startují ve Velké Británii na sumě 34 170 GBP (cca 1 260 500 Kč). Do prodeje se novinka dostane v příštím roce a krást zákazníky hodlá především Porsche Macan. Vůči německému vozu se přitom má pyšnit větším tichem v kabině při cestovní rychlosti.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2015.
Oficiální fotogalerie nového Jaguaru F-Pace
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch