Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar chystá své první SUV, vznikne na základech konkurenta BMW 3
20.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Britové pracují na hliníkovém konkurentovi BMW řady 3, který by se v roce 2016 měl stát základem pro vůbec první crossover Jaguaru.
Ať se bude Jaguar snažit uspět se současnou nabídkou svých aut sebevíc, k zajištění masivních finančních prostředků nevyhnutných k vývoji nových automobilů to nepovede. Přestože jsou marže u velkých limuzín, sportovních kupé a elegantních kabrioletů větší než obvyklé, tyto automobilové segmenty pořád tvoří jen velmi úzkou část trhu a celkově se těchto vozů moc neprodá.
Za výrazný krok k širším masám můžeme považovat představení nového kombi XF Sportbrake, nicméně na vytlačení německé konkurence ze zakopaných pozic je jeden praktičtější model pořád málo. Aby mohl Jaguar skutečně šlápnout Audi, BMW a Mercedesu na kuří oko tak, aby to zabolelo, potřebuje výrazně žádanější modely, třeba SUV a sportovně-luxusní limuzínu střední třídy. Podle britského Autocaru zákazníci Jaguaru něco takového skutečně dostanou.
Tato podoba příštího SUV nebo crossoveru je těžce spekulativní - autor se nechal příliš unést novým kombíkem Sportbrake
SUV a rival bavorské trojky by měly být v této chvíli součástí nového strategického plánu do roku 2016, který má vést také k důkladné reformě kompletní modelové řady. Že bude moci Jaguar provést takovou radikální změnu a oprostit se od tradičních kořenů, za to vděčí patrně sesterské značce Land Rover, respektive nebývalému úspěchu modelu Evoque, a samozřejmě též ochotě mateřského koncernu Tata celé tohle „znovuobrození“ financovat. Podle hrubých odhadů indická matka své investice do obou britských značek ročně až zdvojnásobí, přičemž celkový objem prostředků vystoupá na jeden a půl miliardy liber.
SUV anebo spíše crossover dorazí až jako poslední, aby završil tento ambiciózní projekt. Předtím (do roku 2015) Jaguar představí sportovní modely, které dnes známe jen ve formě konceptů - malé kupé C-X16 a C-X75. Kromě toho máme v nejbližších dvou letech podle Autocaru očekávat šest novinek čítající facelifty, nové motorizace, ale též nové modely.
Lidé zasvěceni do tohoto projektu tvrdí, že Jaguar se dlouhodobě zaměřuje na vývoj kompaktního sedanu. Pečlivost, se kterou Britové k této práci přistupují, je logickým důsledkem fatálního selhání modelu X-Type. Přes jisté riziko opakování historie se nepředpokládá, že by Tata měla plány na vůz střední třídy zatrhnout.
Prodej modelu X-Type nebyl v prvních letech tragický, ale očekávání nikdy nesplnil. Třeba v roce 2005 si malou kočku koupilo necelých 11 tisíc zájemců, BMW za stejnou dobu prodalo přes sto tisíc trojek
S crossoverem je to - zdá se - poněkud komplikovanější. Podle Adriana Hallmarka, ředitele značky Jaguar „nemá SUV nejvyšší prioritu, ale zase ani nízkou“. Šance jsou údajně padesát na padesát. Management si však uvědomuje, že automobil podobného typu by mohl významně přispět růstu prodejnosti na trzích Číny, Ruska, Brazílie či Indie.
Britská značka má momentálně několik šancí, jak se k SUV dostat co „nejšetrněji“. Postavit jej na základech zmiňovaného malého sedanu se jeví jako nezajímavější a patrně také nejschůdnější možnost.
S X-Typem, který částečně využíval komponenty Fordu Mondeo to nevyšlo. Příští malý sedan Jaguaru se pokusí pokořit trojku hliníkovou konstrukcí
Konkurent Mercedesu třídy C, a BMW řady 3 bude pravděpodobně zkonstruován z větší části z hliníku, čímž se Jaguar vydá proti proudu, ušetří spoustu hmotnosti a zároveň může sám sebe prohlašovat za technologického lídra. „Můžeme nabídnout jiný návrh, který nás bude stát více, ale musí pak stát za ty extra výdaje,“ naznačuje Hallmark.
Pochopitelně hliníkový by pak byl rovněž crossover, což by mu zajistilo jedinečnost. Něco takového Jaguar velmi vítá. Z důvodu jistého konzervativismu zákazníků se potřebuje nějak vymezit vůči německým značkám.
Aluminiová platforma není dnes jen vybájeným produktem. JLR má připravenou takzvanou PLA (Premium Lightweight Architecture) pro budoucí Range Rover a následující generace Jaguarů XF a XJ. Stačilo by ji zkrátit a upravit a to její modularita skutečně umožňuje.
Dárce orgánů pro crossover Jaguaru by se teoreticky mohl stát Range Rover Evoque, ale JLR spíše použije celohliníkovou platformu příštího sedanu konkurující BMW řady 3
Další, zde dosud nezmiňovanou možností, jak by se značka Jaguar mohla dopracovat k vlastnímu SUV, by byla asi poněkud jednodušší. Stačilo by k tomu použít Range Rover Evoque a dát mu akorát novou karoserii. Sice se jedná o šasi, které má v základu poháněnou přední nápravu, ale u crossoveru by to bylo mnohem přijatelnější než u sedanu. „Jaguar Evoque“ by byl relativně malým automobilem, na druhou stranu by ale mohl pomoci snížit průměrné emise značky, což dnes rovněž není zanedbatelným argumentem.
Jako poslední je zde možnost, že by onen pseudo-terénní Jaguar vznikl na základě limuzíny XF, ale to je asi málo pravděpodobné. Nezdá se příliš logické, aby firma vyvíjela docela radikální auto na výběhové ocelové platformě, když má v záloze novou, hliníkovou. Ale i kdyby existovala další varianta, jak se bude Jaguar dále posouvat a měnit, rozhodně bychom to měli poznat už velmi brzy.
Zdroj: Autocar, Ilustrace: Momoyak Désign přes worldcarfans.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva