Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby

Hybrid nemusí být nudné přibližovadlo, v případě Jaguaru CX75 je kombinace baterek a benzinu pekelně rychlá. Právě tento britský stroj se dočká výroby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby

10.5.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Hybrid nemusí být nudné přibližovadlo, v případě Jaguaru CX75 je kombinace baterek a benzinu pekelně rychlá. Právě tento britský stroj se dočká výroby.

Je Jaguar výrobce sportovních aut? Jen málo lidí odpoví záporně, realita ovšem je taková, že se jeho produkce sice sportovně tváří, ale ve skutečnosti má s opravdu sportovními auty zpravidla málo společného. Od toho tu vždy byl spíše Aston Martin. Bylo tedy velkým překvapením, když se na loňském autosalonu v Paříži objevil koncept hypersportu s nepoetickým názvem C-X75. Monokok z uhlíkových vláken už dnes má kdekdo, ale čtyři elektromotory, v každém rohu jeden, každý o výkonu 195 k a točivém momentu 400 Nm, kombinované s plynovými turbínami, to je hodně výjimečné spojení.

Ještě loni Jaguar tvrdil, že se jedná pouze o designovou studii vyrobenou při příležitosti 75. výročí firmy, ovšem jak se nyní ukázalo, na svět se dere produkční verze. Budete se divit, i v jejím případě se počítá s turbínovou variantou, ta ale přijde až později a v omezeném množství. U Jaguaru si totiž zatím neví rady s odvodem velmi horkých spalin (380° C), a tak jako první přijde na trh hybridní verze, kde jsou plynové turbíny nahrazeny konvenčním spalovacím motorem. I když, konvenčním. Vzhledem k tomu, že se na vývoji podílí tým Williams F1, bude použita jednotka odvozená od motorů chystaných pro seriál F1. Od roku 2013 budou nejrychlejší formule poháněny přeplňovanými čtyřválci o objemu 1,6 l a něco takového po jistých úpravách jistě půjde použít v „sériovém” voze.

V případě C-X75 se hovoří o výkonu spalovacího motoru v oblasti okolo 500 k a celkovém kombinovaném výkonu přibližně 1 000 koní. Žádné podrobnosti o uspořádání pohonné soustavy zveřejněny nebyly, ale předpokládá se, že spalovací motor nebude fungovat jen jako generátor energie, měl by přímo pohánět zadní kola. Celková hmotnost C-X75 nemá přesáhnout 1 400 kg, z toho 230 kg připadne na Li-ion baterie umístěné ve středovém tunelu. Jaguar očekává, že kombinace výkonu a kil umožní dosáhnout vpravdě unikátních výkonu. Zrychlení z 0 na 100 km/h pod 3 s, na 160 km/h za 5,5 s a na 300 km/h za 15,5 s. Maximální rychlost? Téměř 330 km/h.

Jako všechny hybridy, i C-X75 bude schopno provozu výhradně na baterie, prý má jejich kapacita vystačit až na 50 km, ovšem nebylo řečeno, při jaké rychlosti. Ta maximální to jistě nebude, vzhledem k hmotnosti akumulátorů u konceptu vozu (230 kg) očekáváme, že jejich kapacita se bude pohybovat okolo 20 kWh, což by znamenalo ekvivalent přibližně osmi litrů benzinu. Na ty by se 50 kilometrů mohlo dát dojet i vcelku svižným tempem...

Při očekávané ceně v rozmezí 700 až 900 000 britských liber bude ale asi každému jedno, jak daleko vůz ujede. Dovoluji si odhadnout, že většina z vyrobených 250 kusů, z nichž 50 má být turbínových, běžnou silnici nespatří a rovnou zamíří do garáží hyperbohatých sběratelů hypersportovních exkluzivit.


Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 1 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-02Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 2 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-03Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 3 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-04Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 4 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-05Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 5 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-06Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 6 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-07Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 7 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-08Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 8 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-09Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 9 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-10Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 10 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-11Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 11 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-12Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 12 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-13Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 13 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-14Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 14 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-15Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 15 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-16Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 16 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-17Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 17 - Jaguar-CX75-2011-predstaveni-18
Jaguar C-X75 na nejnovějších snímcích

Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 18 - Jaguar C-X75 koncept 2010 01Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 19 - Jaguar C-X75 koncept 2010 02Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 20 - Jaguar C-X75 koncept 2010 03Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 21 - Jaguar C-X75 koncept 2010 04Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 22 - Jaguar C-X75 koncept 2010 05Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 23 - Jaguar C-X75 koncept 2010 06Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 24 - Jaguar C-X75 koncept 2010 07Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 25 - Jaguar C-X75 koncept 2010 08Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 26 - Jaguar C-X75 koncept 2010 09Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 27 - Jaguar C-X75 koncept 2010 10Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 28 - Jaguar C-X75 koncept 2010 11Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 29 - Jaguar C-X75 koncept 2010 12Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 30 - Jaguar C-X75 koncept 2010 13Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 31 - Jaguar C-X75 koncept 2010 14Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 32 - Jaguar C-X75 koncept 2010 15Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 33 - Jaguar C-X75 koncept 2010 16Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 34 - Jaguar C-X75 koncept 2010 17Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 35 - Jaguar C-X75 koncept 2010 18Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 36 - Jaguar C-X75 koncept 2010 19Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 37 - Jaguar C-X75 koncept 2010 20Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 38 - Jaguar C-X75 koncept 2010 21Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 39 - Jaguar C-X75 koncept 2010 22Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 40 - Jaguar C-X75 koncept 2010 23Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 41 - Jaguar C-X75 koncept 2010 24Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 42 - Jaguar C-X75 koncept 2010 25Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 43 - Jaguar C-X75 koncept 2010 26Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 44 - Jaguar C-X75 koncept 2010 27Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 45 - Jaguar C-X75 koncept 2010 28Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 46 - Jaguar C-X75 koncept 2010 29Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 47 - Jaguar C-X75 koncept 2010 30Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 48 - Jaguar C-X75 koncept 2010 31Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 49 - Jaguar C-X75 koncept 2010 32Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 50 - Jaguar C-X75 koncept 2010 33Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 51 - Jaguar C-X75 koncept 2010 34Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 52 - Jaguar C-X75 koncept 2010 35Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 53 - Jaguar C-X75 koncept 2010 36Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby - 54 - Jaguar C-X75 koncept 2010 37
Fotografie Jaguaru C-X75 uvolněné již při loňské premiéře jeho konceptu

Mirek Brokeš

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.