Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky
9.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video, živé foto) Britové ukázali před IAA i novou platformu iQ[Al]. Ta je základem pro navýšení prodejů značky na 250 000 kusů ročně.
S příchodem předvečera frankfurtského autosalonu bychom mohli parafrázovat slavného českého spisovatele Vladislava Vančuru. Zatímco ovšem jemu se zdál být podivný způsob léta, nám začíná být podivné představování novinek jednotlivých automobilek. Jak jste si mohli všimnout v našem kompletním souhrnu novinek, novinářské dny začínají teprve zítra. Celá řada značek však usoudila, že v záplavě tiskových konferencí by jejich novinky mohly zapadnout, a tak je pro jistotu odhalily již dnes.
Nad danou taktikou tu samozřejmě nechceme naříkat, koneckonců nám veškerou práci rozloží do vícero dnů, díky čemuž si nezavaříme klávesnice. Na druhou stranu si však říkáme, jaké by to asi bylo, kdyby takový fotbal rozhodčí zahájil již pár minut před prvním poločasem. Tedy v době, kdy se teprve diváci usazují na ochozy a kdy trenéři teprve povzbuzují mužstva v kabinách. Stávající trendy ovšem nezměníme a proto se raději podíváme na prezentaci Jaguaru C-X17, který mezi takové nedočkavce patří.
Již hezkých pár dní vám přitom opakujeme, že do hesenské metropole nepřiveze britská automobilka sériové provedení, nýbrž pouze koncept, který je předzvěstí věcí budoucích. Teprve nyní ovšem Jaguar dodal, že onou budoucností myslí největší expanzi ve své 91leté historii. Studie C-X17 ji přitom nemá předznamenávat pouze v některých designových detailech, ale zejména svou novou celohliníkovou platformou.
Ta se skrývá za názvem iQ[Al], kdy jednotlivé znaky symbolizují „inteligentní hliníkovou architekturu“. Její podstatou je modularita všemi směry, problémem tak není jakákoliv šířka či délka. I proto může posloužit jako základ pro veškeré budoucí modely. A co více, designérům značky přinese neobyčejnou svobodu, neboť se již nemusí omezovat pevnými body - místo toho se platforma přizpůsobí návrhům.
Zajímavé přitom je, že ačkoliv tyto komponenty vycházejí z platformy použité u Range Roveru a Range Roveru Sport, novou kompaktní verzi bude používat pouze Jaguar, nikoliv Land Rover. Můžeme tedy jen hádat, jaký podvozek dostane příští Discovery či Freelander. Hliníkový monokok zaručující nízkou hmotnost i vysokou pevnost v krutu ale očividně čekat nemáme.
Od nejasností ale přejděme k daným faktům. Tak tedy, po stránce rozměrů se Jaguar C-X17 pyšní délkou 4 718 mm, čímž o nějakých 40 centimetrů překonává Range Rover Evoque. Při výšce 1 649 mm však již nabízí nižší siluetu, díky čemuž má výrazně dynamický postoj (což jen stvrzuje šířka 1 959 mm a rozvor 2 905 mm). Jeho terénní ambice by přitom měla potvrzovat světlá výška 213 mm, s ohledem na 23palcová litá kola však asi nikdo mimo zpevněný asfalt pospíchat nebude.
Ostatně, automobilka již sama ohlásila, že na pravý off-road tu budou modely Land Roveru a Range Roveru. Systém pohonu všech kol však u studie C-X17 najdeme. Dá se ale předpokládat, že jeho naladění bude napomáhat spíše větší dynamice, než aby suploval ztrátu kontaktu nějakého toho kola s terénem. I proto bude založen na standardních hodnotách Jaguaru, které počítají s motorem vpředu a pohonem zadních kol.
Danými pohonnými jednotkami přitom budou v drtivé většině čtyřválce, vrcholným verzím je ovšem vyhrazen nový přeplňovaný šestiválec. Značka kupodivu hovoří jen o benzinovém provedení, díky čemuž zřejmě milovníci sazí mají smůlu a musí počítat jen s 2,2litrovým turbodieselem. Ten by ovšem měl emisemi zamířit pod hranici 100 gramů CO2 na kilometr, čímž výrazně zaujme fleetové manažery.
Druhý konec nabídky ovšem mají okupovat verze R. Pokud v tomto ohledu přitom uděláme malou odbočku k chystanému sedanu, který bude na platformě iQ[Al] založen rovněž, pak zřejmě můžeme počítat i s modely RS. Podle Jaguaru totiž jejich nejvyšší rychlost má vrcholit hodnotou 300 km/h. S osmiválcem tak očividně Britové do budoucna nepočítají, místo toho jeho místo zaujme nová vrcholná forma zmiňovaného šestiválce.
Než se ovšem na konkurenci pro BMW řady 3 zaměříme naplno, zmíníme designové plány značky související s právě odhaleným konceptem. Podle Iana Calluma má totiž C-X17 představovat řadu detailů, které uvidíme v budoucnu na celé řadě modelů. Nakolik je ale koncept blízký sériovému SUV? Šéfdesignér tvrdí, že daleko více, než studie C-XF z roku 2007, která předznamenávala sériový Jaguar XF.
Z daného lze tedy usoudit, že až na nějaké ty drobnosti bychom měli tu čest s hotovým modelem. Ovšem jen po stránce venkovní, vnitřek jistě dozná výraznějších změn. Hlavně v oblasti středového tunelu, který místy přechází v dotykový displej. Rovněž zadní sedadla, zde nezávislá, zřejmě u produkční verze nahradí trojmístná lavice. Je ovšem možné, že Jaguar představí více „užitkové“ i luxusnější provedení.
Co se ovšem předních sedadel týče, tam můžeme očekávat změnu maximálně ve stylizaci a čalounění. Jinak ovšem Britové chtějí jejich výšku udržet co nejblíže podlaze, aby dopřáli řidiči sportovní posez. Otázkou je pak speciální finesa v zavazadlovém prostoru, která nabízí dvě výklopná sedátka pro pár piknikářů. I v tomto případě by ovšem Jaguar mohl rozšířit seznam příplatků.
Zatímco ovšem v těchto několika bodech nám schází pevná půda pod nohama, po stránce výrobní je již vše jisté. Chystané novinky, včetně produkčního SUV, totiž budou sjíždět z linek továrny v Solihullu. Či spíše z její rozšířené verze, neboť dosud se zde vyráběly především modely Land Roveru. V budoucnu by se ovšem toto místo mělo stát centrem pro zpracování hliníku, který tak očividně čeká stěhování z Humpolce.
Jak jsme přitom naznačili, jako první z těchto míst vyjede nový sedan. Ten máme očekávat již někdy na počátku roku 2015, zatímco SUV by mělo dorazit někdy na jeho konci. Následovat pak budou kombi a kupé postavené na stejném základu, přičemž všechny tyto novinky mají okouzlit hlavně tu klientelu, která o Jaguaru dosud neuvažovala. Navýšit se přitom má počet žen, zatímco průměrný věk zákazníků půjde oproti současnému stavu výrazně dolů.
Dostatečně konkurenceschopná pak má být i cena, přestože zmiňované modely budou alespoň v prvních letech jedinými celohliníkovými zástupci ve svých segmentech. I tato strategie má ale napomoci Jaguaru ve vyšších prodejích. Značka totiž doufá, že vůči momentální situaci, kdy neprodává ani 100 000 kusů ročně, se jí povede v blízké době udat na čtvrt milionu exemplářů každých 12 měsíců.
Aby toho nebylo málo, pak Jaguar chce společně s Land Roverem v roce 2020 dosáhnout ročních registrací v počtu tři čtvrtě milionu vozů. Dá se přitom předpokládat, že jak nový sedan, tak i chystané SUV budou tvořit značnou část.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Frankfurtu
Modrá je dobrá a Jaguaru C-X17 opravdu padne
Koncepční Jaguar C-X17 se prý velmi blíží sériovému modelu. Hlavně má ale demonstrovat možnosti spojené s platformou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 27 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 26 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch