Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
IT Navia: první autonomní vůz je v prodeji, nemůže však na silnice
10.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
První produkční autonomní vůz je v prodeji. Nemá volant, pedály ani sedadla a nepozná semafory. Nepochází z Japonska, nýbrž z Francie a Británie.
Zástupci automobilového světa na lasvegaské přehlídce elektroniky CES nejsou jen nový infotainmentový systém Kie a koncept Kia Cub, ale také Induct Technology Navia, první produkční vůz, který nepotřebuje řidiče.
Tento stroj nepochází z Německa, jak by se mohlo při tamním pokroku vývoje možná zdát, nýbrž od malé firmy, která se zabývá moderními technologiemi a sídlí nedaleko Paříže. Na jeho vývoji spolupracovala britská firma Oxis Energy, která se v současné době zabývá vývojem lithium-síro-polymerové baterie. Zkoušky probíhaly v Culham Science Centre nedaleko Oxfordu.
Navia je plně elektrické auto, které získává energii pomocí indukčních smyček v podvozku a v silnici. Existuje také verze na baterie, která zvládne maximální rychlost cca 20 km/h a nabíjí se šest hodin. Další verze má superkapacitor místo baterií, který funguje tak, že na každou ujetou míli je potřeba na 15 vteřin zastavit, aby člověk mohl jet dál. Tato verze však musí jezdit jen po určených trasách, nelze s ní jezdit všude, asi podobně jako varianta s indukčními smyčkami.
Navigaci po trase obstarávají laserové senzory v každém rohu auta, které skenují okolí až do vzdálenosti 180 m a umí určit pozici překážky přesně na centimetry. Pokud nějakou objeví, zastaví a rozhodne, kudy ji bezpečně objet - když žádnou takovou cestu nenajde, zůstane stát a na vás je, abyste telefonem přivolali pomoc.
Ve voze není žádný volant, pedály a dokonce ani sedadla - uvnitř se stojí. Vůz si přivoláte smartphonem a cíl zadáte pomocí tabletu na palubě. Pak už se jen díváte po okolí. Moc krajiny ale neuvidíte - tahle věc totiž nesmí na veřejné silnice jednak proto, že to neumožňuje legislativa, a jednak proto, že si nerozumí se semafory.
Společnost Induct říká, že tento povoz je vhodný pro velké kampusy univerzit, nákupní střediska nebo pro industriální parky pro těch posledních pár set metrů, které byste jinak museli jít pěšky. Z hlediska na chůzi zvyklých Čechů by se chtělo tomuto vozu dát jméno Naiva místo Navia, avšak firma prý již má čtyři závazné objednávky i přes cenu 170 tisíc liber za kus, tedy cca 5,5 milionu korun. A hádejte odkud - z Ameriky.
IT Navia je první autonomní vůz, který si můžete koupit. Nemá však sedačky a nepozná semafory, takže nesmí na silnice.
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 52 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 51 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 2 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva