Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
I v roce 2025 se může zrodit lehký spalovací sporťák jako ze starých časů, navíc technicky stále modernější
12.3.2025 | Petr Prokopec
Ano, pořád je to možné, otázkou nyní zůstává jen: Jak dlouho ještě? V tuto chvíli ale můžeme být pozitivní, Morgan přivádí na scénu svou novou vlajkovou loď jménem Supersport, která slibuje, že řidiče maximálně vtáhne do hry. A nestojí zase tak moc.
Jistě vám neuniklo, že automobilová branže prochází dramatickými změnami, jaké za svou existenci ještě nepoznala. Mohlo by to být fajn, kdybychom žili za úsvitu rozmachu nějaké nové, zásadně lepší techniky, ze které se lidem klepou kolena. Ale tak to není, změny si nevyžádal technický vývoj ani touhy zákazníků, ale politický tlak spojený s přesvědčením, že klima bude spaseno elektromobilitou. Že to nepřineslo téměř nic dobrého výměnou za zejména hromadu promrhaných peněz, které někdo - a ten někdo jsme my všichni - bude muset zaplatit, asi nemusíme dodávat.
I v tomto prostředí ale dál existují výrobci, kteří chtějí dokázat, že je pořád možné nakráčet do showroomu a s úsměvem si objednat auto podle vlastního gusta. Jednou z takových automobilek je britský Morgan, který letos oslaví 115. výročí své existence. Za dárek k tomuto jubileu pak můžeme považovat novou vlajkovou loď značky, jejíž příchod byl oznámen na počátku února. Nyní má Supersport po premiéře, a tak si o něm můžeme říci vše podstatné.
Začneme neobvykle tím, že firma na něj hned s premiérou začala přijímat objednávky. Ceny startují na 85 tisících liber (cca 2,52 milionu Kč) bez daně, a pokud klientela nechce kupovat zajíce v pytli, může si počkat do zhruba půlky dubna, kdy budou mít dealeři k dispozici testovací exempláře. Podle zveřejněných technických parametrů - a také soudě dle přízně, kterou novince (snad ne jen za peníze) projevuje Richard Hammond - ale Supersport vypadá velmi zajímavě.
Novinka vypadá klasicky, ale oproti svým předchůdcům je technicky stále modernější. Stojí na platformě CVX, která s využitím lepeného hliníku navyšuje torzní tuhost o 10 procent. Zároveň se o 13 procent zlepšila odezva řízení a body, kde je uchyceno zavěšení, jsou pevnější dokonce o 100 procent. Supersport by tak měl řidiče vtáhnout do hry ještě víc než jeho předchůdci, zároveň však má každodenní jízdy učinit pohodlnějšími. Přesto všechno hmotnost činí jen 1 170 kg, což je sice o pár kilo více než u předchozí vlajkové lodi Plus Six, na dnešní dobu jde však o velmi dobrý výsledek.
Protože se pod kapotu nastěhoval třílitrový šestiválec twin-turbo od BMW, který na zadní kola posílá 340 koní, působivá dynamika není překvapením. Stovku Morgan zvládá za 3,9 sekundy, jeho maximem je pak 267 km/h. Této rychlosti si pochopitelně můžete užívat s větrem ve vlasech a sluncem ve tváři, s příchodem špatného počasí lze nasadit či natáhnout střechu. Supersport totiž standardně počítá s plátnem, za příplatek však může dostat i karbonový hardtop, který z něj pomalu udělá kupé. Navíc dál zvyšuje tuhost.
Zákazníci rovněž mohou volit mezi 18palcovými a 19palcovými koly, přičemž druhé zmíněné jsou díky metodě kování překvapivě lehčí. Jízdní dynamiku lze dále umocnit příplatkovým paketem Dynamic Handling Pack, jenž zahrnuje tlumiče Nitron a samosvorný diferenciál. Morgan raktaké zmiňuje, že karoserie může být nalakována jakýmkoliv odstínem, jaký vás napadne, zatímco v případě dřeva vsazeného do vnitřních dveřních panelů lze volit z jedenácti různých povrchů a zpracování.
Dřevo je ostatně i součástí šasí, jak velí firemní tradice, jakkoli tady spíš ze zvyku než z nutnosti. Morgan pak trvá i na klasických analogových přístrojích, nově je však spároval s řadou moderních vymožeností, jako je třeba digitální kokpit, bezdrátové dobíjení mobilů či audiosystém Sennheiser. Trochu smutnou zprávou je absence manuálního řazení, přičemž volič osmistupňového automatu převzatý beze změn znovu od BMW působí v interiéru tak trochu jako pěst na oko. Bez podobných úspor by ale novinka asi jen stěží vznikla, takže buďme pro jednou rádi za to, co máme. V roce 2025 byste příchod takového auta na trh jistě nečekali.
















Supersport je novou vlajkovou lodí britského Morganu, který i 115 let po svém založení stále používá dřevo jako jeden ze stavebních materiálů. Páruje jej ale se stále větší modernou, mimo jiné s pohonem od BMW. Foto: Morgan Motor Company
Zdroj: Morgan Motor Company
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
včeraDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nejnovější články
EU je tu vážně pro lidi. Je ochotna zrušit cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
před 11 hodinamiDivoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
včeraPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
včeraGM začíná propouštět ze své zbrusu nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji otevřel teprve před čtyřmi roky
včeraMercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.12. 22:43 - rhinos
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.12. 20:12 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.12. 14:54 - pavproch
- Detektory policejních radarů 04.12. 06:22 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.12. 05:49 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry