Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai uznalo, že s dotykovými displeji udělalo chybu, svým autům vrátí fyzická tlačítka
10.11.2024 | Petr Miler
Prima, tak teď ještě přiznat, že v principu dokonale ekvivalentní chybou byla sázka jen na elektrický pohon, a automobilka může rozdávat lístky do pořadníku ve frontách na její vozy.
Kniha s názvem „Nesmysly moderních aut” by dnes na dala ve svém už asi třicátém aktualizovaném vydání na slušnou „bichli”, velmi prominentní místo by v ní ale pořád zabírala kapitola pojednávající o naprosto nepromyšleném nahrazování fyzických tlačítek v interiérech dotykovými displeji.
Ty samy o sobě nejsou špatné, pochopitelně, jako do jisté míry módní věc se ale jejich nasazení rozšiřuje i v oblastech, pro které jsou z principu nevhodné. Dotykové ovládání můžete ocenit tam, kde dokáže prodat své přednosti v podobě nekonečné variability, rozhodně jej ale neoceníte tehdy, kdy potřebujete něco instinktivně ovládat, aniž byste na to museli hledat, aniž byste se na to museli to dívat a toužíte po dokonalé fyzické zpětné vazbě.
Je to velmi jednoduchá premisa, na jejímž základně snadno dojdete k závěru, že dotykové ovládání se absolutně - ale absolutně - nehodí pro cokoli, co musíte ovládat za jízdy v autě. Auto není TGV, takže pohyby vaší tělesné schránky nekopírují vždy pohyb samotného auta, takže se klíčových ovladačů za jízdy potřebujete „chytit”. Nemáte také prostor se dívat, kde jsou, takže je potřebujete poslepu nahmatat. A musíte rychle a spolehlivě vědět, jakého výsledku jste dosáhli. Konkrétně? Změna teploty ventilace při jízdě noční okreskou, změna jízdního režimu při vjezdu na rozbitou silnici ve městě, snížení hlasitosti autorádia, když chcete vnímat cokoli jiného. Provést tyto věci ještě třeba v Audi A4 B9 je banalita. Provést je v Audi A6 C8 je ze dvou třetin nekonečné trápení, protože na hlasitost ještě máte „knoflík”, na zbytek už jen dotykové displeje.
Inteligentnímu vývojáři automobilky by trvalo asi tak 7 minut, než by došel k závěru, že některé věci se rozumně ovládat s pomocí dotyku nedají, realitou ale je, že téměř všechna nová auta soustřeďují téměř veškeré ovládání právě na dotykové displeje. Důvod? Peníze. O nic jiného tu nejde, protože dělat interiéry s minimem tlačítek je levnější už díky tomu, že nemusíte skoro každé auto vyrábět jinak, prostě změníte pár řádek kódu pro každou z verzí. Jak moudře praví jeden můj kolega, který na vývoji aut dekády pracuje: „Odstraňování tlačítek z interiérů je sprostým vyděláváním peněz na zvýšení bezpečnostních rizik pro zákazníky.”
Nemá smysl kolem toho tančit, je dokonale přesně takto. Automobilky vědomě riskují vaše zdraví výměnou za to, že ušetří euro a půl na tom, že autu nedají fyzické ovládání asi pěti věcí, na kterých sejde. Protože některé operace se prostě za jízdy tak bezpečně jako s klasickými tlačítky přes displeje (ani jinak, hlasové ovládání je notoricky nespolehlivé apod.) udělat nedají, ale vy je v určitou chvíli udělat prostě musíte. I když se to nikdy nemělo stát, dalo se to vymyslet předem, naštěstí existují automobilky, které nad věcí přemýšlí aspoň ex post.
Jednou z nich je Hyundai, které vlastně ani tak moc živelně na dotykové displeje nevsadilo, i tak ale přišlo na to, že zašlo moc daleko. Pro Korean Joongang Daily to přiznal viceprezident automobilky Ha Hak-soo.
„Když jsme do našich aut přidávali vestavěné obrazovky, zkoušeli jsme také ovládání pomocí dotykových displejů. A lidem se to nelíbilo. Když jsme to testovali na cílové skupině, uvědomili jsme si, že lidé jsou z toho ve stresu a naštve je, když chtějí něco v nouzi ovládat, ale nejsou schopni to udělat,” řekl konkrétně Ha. Automobilka tak ubere z posunu tímto směrem a autům bude vracet fyzická tlačítka pro ovládání funkcí, u kterých se očekává jakkoli častější použití za jízdy.
Říkáme: Fajn. Je to pozdě, ale lepší než poději. Nelze si přesto neodpustit jeden údiv - je fascinující, že takovou drobnost, v podstatě sekundaritu automobily zkoumají, řeší a promítají zpět do vývoje. Fakt, že lidé velmi podobně, ne-li ještě mnohem víc odmítají změnu samotné podstaty aut, která neovlivňuje jejich používání jednou za pár hodin cesty, ale v podstatě pořád, kdy jim mají sloužit, naprosto ignorují. A bez otázek směřují k jediné budoucnosti.
Hyundai letos v Česku prodalo podle SDA 465 elektrických aut z 17 374 celkem, jde o podíl 2,6 %. Nepotřebujete ani těch 7 minut, nepotřebujete vůbec žádné testování čehokoli na „focus group”, prostě ihned vidíte, že to je nechtěná hloupost, ze které leda pojdete. Ale tady najednou žádná zpětná vazba nefunguje.
Samozřejmě jednou bude, ani v tomto případě Hyundai nezbude než plány přehodnotit. Je ale nanejvýš bizarní, že to navzdory jasným signálům přijde ještě mnohem později a ve větší krajnosti než pokus o stoprocentní „dotekizaci” interiérů.
{{0000554129?preview|Hyundai Santa Fe MX5 2024 EU oficialni 03}
Nové Hyundai Santa Fe je docela odporné auto, také to má ale v interiéru pořád celkem dost tlačítek. Přesto jich Korejci chtějí do vnitřků svých aut vrátit ještě víc. Foto: Hyundai
Zdroje: Korean Joongang Daily, SDA
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 minutami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva