Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai tvrdě okouší další úskalí elektromobility, je to poučení za 20 miliard
26.2.2021 | Petr Prokopec
20 miliard korun jsou obrovské peníze, ať už se na ně podíváme jakkoli. V případě nejnovějšího problému Hyundai ale bude stát tak obrovskou sumu jen jedna svolávací akce zaměřená na okrajové modely, bohužel elektrické.
Proti elektrické mobilitě nejsme zaujatí, jen nastavujeme zrcadlo současnému dění, nad kterým rozum zůstává stát častěji, než by bylo zdrávo. Však snad není nemístné požadovat, aby - když už nás někdo chce nutit koupit aut s odlišným pohonem - byla bylo alespoň stejně dobré jako to se spalovacím motorem. V tom je ovšem zásadní problém, neboť elektromobily jsou pro spoustu způsobů využití osobních aut zcela nepoužitelné, přitom jsou dražší a s jejich čistotou to také není tak žhavé. Samozřejmě, mají i své výhody, ty ale nedokáží zastínit nedostatky a za normálních okolností by bylo třeba dalšího vývoje, aby se jiné řešení dokázalo prosadit. Politici jej ale bez ohledu na realitu chtějí „zavést” nejlépe hned.
Oněch úskalí spojených zejména s akumulátory je navíc spousta a ne všechna se týkají jen zákazníků. Aktuálně tu přitom máme zprávy o dalším, které tvrdě dopadá na výrobce a zpětně vysvětluje incident z předloňského roku. Část domu Kanaďana Piera Cosentina totiž rozmetala exploze, kterou způsobilo elektrické Hyundai Kona, aniž by se dobíjelo nebo jelo, prostě mu stálo v garáži. Nešlo navíc o jediné takové neštěstí, v Kanadě byl zaznamenán i další prudký požár elektrického Korejce, stejně jako jich je patnáct hlášeno ze Spojených států, jedenáct z Koreje, jeden z Finska a jeden z Rakouska. To již není zanedbatelné množství, což naznačuje, že tady již chyba nebude v zákaznících, ale spíše v konstrukci.
To nyní svou akcí potvrzuje i Hyundai, neboť značka svolává zpět do servisů 82 tisíc elektrických vozů. Z toho přitom takřka 76 tisíc kusů připadá na elektrickou verzi SUV Kona, mimo to ovšem budou muset k technikům také elektrické verze modelu Ioniq, stejně jako elektrický autobus Elec City. Rozhodně však nepůjde o zastávku krátkou, neboť automobilka hodlá všem inkriminovaným vozům vyrobeným v letech 2018-2020 vyměnit baterie. Což je pochopitelně větší servisní zásah než výměna čehokoli - motor nevyjímaje - u spalovacích aut.
I když se tedy z pohledu prodejů Hyundai jedná o zcela okrajové modely (za tři roky prodá přes 12 milionů aut a 82 tisíc vozů je plivnutím do rybníka), bude to pro něj extrémně nákladná. Svolávací akce by totiž měla stát 1 bilión wonů, což odpovídá skoro 20 miliardám korun. To je pro automobilku mnohem větší rána, než kdyby musela platit pokuty za nadlimitní emise, pročež je pochopitelné, že se vyprázdnění kasy brání. Dle jihokorejského ministra dopravy tak za problém mohou vadné baterie firmy LG Chem vyráběné v Číně. Sama společnost nicméně vinu přehazuje na Hyundai a tvrdí, že automobilka nepostupovala dle pokynů, jenž se týkají zacházení s nnimi.
Ať tak či onak, pro Hyundai, LG Chem a vlastně celou elektromobilitu jde o zásadní problém. Zvláště proto, že Kona již jednou předmětem svolávací akce byla, a to loni, právě kvůli riziku požárů. Softwarová oprava ale evidentně nebyla dostačující, nyní tedy dojde na výměnu stěžejního komponentu. Než se tak přitom stane, mají majitelé dobíjet baterie maximálně na 90 procent kapacity. Jinak se také může stát, že místo aby ráno měli plnou „nádrž“, bude jim chybět půlka domu.
Pochopitelně, takové věci se stávají, automobilky dělají chyby a svolávací akce jsou na denním pořádku. Ale tak malá svolávačka za 20 miliard? O tom jsme ještě neslyšeli. A teď si představte, že jednou mají podobné značky prodávat elektromobily po milionech a stejná akce může přijít i tehdy. Něco takového by zruinovalo snad jakoukoli automobilku.






Hyundai povolává do servisů 82 tisíc aut modelových řad Kona a Ioniq. Důvodem je hrozba požáru či exploze, kvůli čemuž musí být vyměněny baterie. Značku tato svolávací akce vyjde na takřka 20 miliard korun. Foto: Hyundai
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
včeraNejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Další těžké zranění Jorge Martina včera 14:00
- Yamaha Tour 2025: otestujte motocykly značky Yamaha včera 12:32
- Maverick Vinales potrestán 13.4.2025
- Další trumf pro Marca Marqueze 13.4.2025
- Vítězem Moto2 Aron Canet, 10. Filip Salač 13.4.2025
Nejnovější články
EU chce zakázat používání karbonových vláken, protože Cirkus Brusel nikdy nepřestává hrát
před hodinouOvečkin může Gretzkymu sebrat všechno. Po rekordu za počet gólů může získat i vzácný Rolls-Royce, který za tento počin dostal
včeraProdejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
včeraMercedes končí s dalšími dvěma modely, v době úspor musí pryč z nabídky vše, co není dostatečně „progresivní”
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
včera
Živá témata na fóru
- Octavia IV 04.15. 07:22 - Zoey
- Fabia kombi za 200k nebo Octavia kombi za 300k? 04.15. 07:21 - Zoey
- ACC neboli front assist 04.15. 07:21 - Zoey
- CitiGO 04.15. 07:20 - Zoey
- Koupit nové, nebo nechat staré? 04.15. 07:20 - Zoey
- Škoda Auto obecně 04.15. 07:19 - Zoey
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.14. 20:32 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.14. 19:35 - jerry