Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda se proti svým dealerům i zákazníkům obrací na dalším trhu. Jedněm ořeže marže, druhým sebere servis
31.3.2024 | Petr Prokopec
Kroky japonské automobilky z posledních let nedávají smysl nikomu krom firmy samotné. Honda si z větví, na kterých sedí, postupně podřezává jednu za druhou, teď už vzala pilku do ruky i v klíčových USA.
Před zhruba 15 lety jeden můj dobrý kamarád pracoval pro jednoho z dealerů Hondy. Šlo o zástupce šéfa společnosti, tedy vysoce postaveného manažera. Japonská automobilka u nás tehdy prodávala zhruba tři tisíce aut ročně, což byl v porovnání třeba s loňskými výsledky (pouhých 812 kusů) dobrý výsledek. Přesto si mi kamarád prakticky při každé návštěvě vyléval srdce, neboť Honda v té době produkovala auta tak kvalitní, že jejich majitelé se v dealerství ukázali jen při koupi, pravidelných servisech a následně po pár letech při prodeji.
Doby, kdy automobilka měla zástupy věrných fanoušků v každé zemi, ve které působila, jsou ovšem minulostí. Momentálně se i mnozí příznivci na Hondu koukají skrze prsty, neboť Japonci začali ještě víc než většina konkurentů zájmy zákazníků upozaďovat. Dieselové motory tedy u nich již nekoupíte, místo toho nabídku tvoří pouze benzinová, hybridní a elektrická auta. Jejich ceny pak vylétly do stratosféry, i takový malý Jazz dnes začíná na 620 tisících korunách, to je absurdní.
Zájem tedy začal klesat, čemuž Honda začala na některých trzích ještě nasazovat korunu. Značka totiž rozhodla, že v přípravách na elektrickou budoucnost začne preferovat fixní ceny. To zákazníky odradilo ještě víc a firemní pokladně jistě neprospěly ani nápady typu elektrické Hondy e - to byl malý elektrický hatchback za šílenou cenu, který byl očividným propadákem již na papíře. Automobilka by se měla chytnout za nos a vyrazit jiným směrem, ona ale míří dál tím stejným, chová se agresivně ke všem kritikům a hojí se dál na úkor svých dealerů i zákazníků.
Nedávno automobilky oznámila svým kanadským prodejcům, že zredukuje jejich provize, neboť každý se zkrátka musí podílet na elektrické budoucnosti. K témuž nyní dochází také ve Spojených státech. Na první pohled nejde o nic velkého, rozdíl mezi velkoobchodní cenou, již platí prodejci, a tou maloobchodní, kterou platí zákazníci, se zmenšil o 0,5 procentního bodu. Když si však ale, že zisková marže značky se ve Státech pohybuje okolo 5 procent, pak tu máme pokles příjmů o rovnou desetinu, bavíme se tedy o 10procentním propadu. To už zní hůř než 0,5 procentního bodu.
Bolehlav prodejců je tedy pochopitelný, přičemž moc času na přizpůsobení se nové realitě nedostali - nová pravidla začnou platit již 1. května. Nejde nicméně o jediné opatření, které zjevně povede k dalšímu odlivu klientely. Honda se totiž dále rozhodla, že od příchodu modelového roku 2025 dojde na změny v servisním balíčku, který zákazníci dostávají ke každému vozu. Ten zahrnuje výměny oleje a pneumatik, stejně jako zevrubnou inspekci. Dosud majitelé mohli počítat se dvěma roky a nájezdem 39 tisíc kilometrů, nově dostanou jen polovinu.
„Honda má silný plán týkající se elektrifikované budoucnosti a již přišla se strategickými investicemi, které nám umožní nadále plnit potřeby našich zákazníků a vytvářet udržitelnou a výdělečnou budoucnost, ať se to již týká Hondy či našich dealerů,“ uvedla mluvčí americké divize Jessica Fini. Její slova připomínají chování některých politiků - dělají A, říkají B a doufají, že si toho nikdo nevšimne. U Hondy si lidé dávno všimli. A budou si všímat dál.
Elektrická Honda e je mrtvá, místo ní značka vkládá velké naděje do modelu eNY1. Toho se u nás loni prodal jeden exemplář, registrace za první letošní dva měsíce jsou pak nulové. Není tak divu, že značka škrtá, kde může. Foto: Honda
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
včera - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024 - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den včera 20:06
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem včera 19:51
- Michele Pirro s wild card v Misanu včera 16:00
- Boscoscuro válcuje Kalexy včera 10:00
- Oruga Unitrack: první elektrický monotrack 15.5.2024
Nejnovější články
- Číňané už se nebojí ničeho, bodovat chtějí i s pick-upem. Prodávat ho začínají největším soupeřům přímo pod nosem
před 10 hodinami - Jen Mercedes dokáže prodávat čtyřválcové auto za 4,25 milionu a nestydět se, třikrát větší motor lze mít za míň jak třetinu
včera - Majiteli se Cybertruck rozpadá pod rukama tak moc, že prosí manažery Tesly i Elona Muska o nový. Všichni ho ignorují
včera - Lamborghini Temerario se dere na světlo světa. Tradice značky nepopře jen motorem
včera - VW Golf GTI po faceliftu citelně podražil a ztrácí pozici lidového sporťáku, nadšence odradí i okleštěním nabídky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva