Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda odhalila tříválec pro Civic, 10st. automat, autopilot i elektrický sporťák
27.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonská automobilka chystá řadu novinek, mezi kterými nebude chybět ani vůz poháněný palivovými články či plně elektrický nástupce S2000.
Jak jsme zmínili již včera, Honda aktuálně nemá v Evropě zrovna na růžích ustláno. Do budoucna by však značka tento stav ráda změnila, přičemž svůj návrat na výsluní hodlá zpočátku opřít o portfolio pěti nových modelů. Jedním z nich bude nový Civic, který dorazí v roce 2017 a jenž vsadí na maloobjemové pohonné jednotky. Mezi ně přitom nebude patřit pouze 1,5litrový benzinový čtyřválec, ale rovněž litrový přeplňovaný tříválec.
I Honda se tedy zjevně rozhodla jít s davem a přikročila k downsizingu, který přinese nižší papírovou spotřebu a emise CO2. Konkrétní údaje zatím zveřejněny nebyly, nicméně Honda by ráda u verzí s manuální převodovkou dosáhla hodnoty nižší než 99 gramů na kilometr, jenž odpovídá 4,3 litrům paliva. Po stránce výkonnostní by pak měl tříválec produkovat 130 koní a 200 Nm, s působivou jízdní dynamikou ale nejspíše spojen nebude.
S ohledem na absenci vyvažovacího hřídele je možné očekávat zvýšené vibrace, nicméně Honda tvrdí, že vývojové oddělení právě tento nešvar spojený s tříválcovými jednotkami zvládne potlačit. Nic bližšího však momentálně o pohonné jednotce není známo, tedy stran faktu, že kromě modelu Civic se nastěhuje také pod kapotu Jazzu a nejspíše i crossoveru HR-V a že kolegům, kteří mohli vyzkoušet jeho prototyp, zrovna neučaroval, mj. dynamikou neodpovídající udávaným 130 koním. Ale to je u tříválců jeden ze známých neduhů, přesunout se tedy můžeme k dalším novinkám, kterých skutečně není málo.
Zatímco tříválec v Evropě uvidíme, na desetistupňový automat můžeme prozatím zapomenout. Honda totiž tuto převodovku aktuálně vyvíjí pro modely osazené 3,5litrovým šestiválcem, který na Starém kontinentu nabízen není. Do roku 2020 by ovšem měl ze zámoří dorazit. Ve srovnání s šestistupňovým automatem prý redukuje čas potřebný k přeřazení o 30 procent, spotřebu snižuje o 6 procent a čas potřebný k předjíždění sráží o 14 procent.
Mimo to se značka zabývá také vozem osazeným palivovými články, který bude odhalen příští týden na autosalonu v Tokiu. Do prodeje zamíří v Japonsku a ve Státech na počátku příštího roku, v Evropě jej můžeme očekávat v létě. Ovšem pouze na vybraných trzích. Podle Hondy má přitom hnací ústrojí svou velikostí odpovídat 3,5litrovému šestiválci, pročež se FCV stane prvním vozem světa, jehož vodíkový agregát zamíří pod přední kapotu.
Díky této koncepci nabídne novinka značky pětici sedadel namísto čtyř, se kterými přichází konkurenční Toyota Mirai. Navíc by se měla pochlubit i větším dojezdem (přes 700 km versus 650 km). Tím však snahy značky na poli vodíkových vozidel neskončí, neboť ve spolupráci s koncernem General Motors vyvíjí zcela novou generaci systému. Ten by přitom dle plánu měl zamířit do prodeje do roku 2020.
Stejné datum je spojeno s příchodem autopilota, jemuž mají předcházet systém Traffic Jam Assist a autonomní řízení na dálnici. Do série zamíří nejprve první zmíněný asistent, který je evolucí adaptivního tempomatu. Počítá přitom s detekcí ostatních vozidel, čelními kamerami a radary, jejichž výstupními daty bude korigována akcelerace, decelerace a řízení. Podle Hondy má přitom systém udržovat vozy lépe uprostřed daného jízdního pruhu.
Dálniční autopilot bude další na řadě, přičemž bez řidiče zvládne měnit jízdní pruhy. Používat přitom bude detekční technologii, se kterou hodlá vždy zmapovat nejbezpečnější a zároveň nejplynulejší cestu napříč okolní dopravou. Ani tím nám ovšem novinky značky nekončí, nemalá expanze je totiž v plánu rovněž na poli hybridních a elektrických technologií.
Benzin-elektrické plug-in hybridní ústrojí je již připraveno na sériovou výrobu, přičemž má umožnit dojezd 64 kilometrů čistě na elektřinu. Honda přitom uvádí, že systém bude schopný dosáhnout maximální rychlosti vozu bez nutnosti aktivace spalovacího agregátu. Více se nejspíše dozvíme na zmiňovaném Tokiu, kde se ukáže také koncepční CR-Z osazené čtyřmi elektromotory.
Vůbec poprvé Honda čistě elektrický sporťák ukázala na Pikes Peak, kde se tato novinka pochlubila výkonem 450 koní. Spárována sice byla s hmotností 1 800 kilogramů, nicméně i tak vůz zajel celkový jedenáctý nejlepší čas. V Tokiu se ukáže upravená verze, která do vínku dostane jen 250 koní při 1 600 kilech, podle Hondy však není problémem vyšponování výkonu na 350 koní.
Energie je skladována v bateriích o kapacitě 16 kWh, nicméně sériové provedení má dostat do vínku ještě více kilowatthodin. Cílem je totiž dojezd přes 480 km. V takové chvíli je ovšem třeba počítat s vyšší hmotností, která následně ovlivní jízdní dynamiku. K aktuálnímu času potřebnému ke zrychlení z klidu na stovku (3,5 sekundy) tak bude třeba přihodit pár desetin.
Do prodeje se plně elektrický model dostane jako nástupce Hondy S2000 s cenou okolo 100 000 USD (cca 2,45 milionu korun). To možná na první pohled vypadá jako vysoká suma, s ohledem na jízdní dynamiku a v porovnání s konkurencí ovšem nejde o vysokou částku. Důvodem je ten fakt, že technika je sdílená - kupříkladu elektromotory pochází z Acury RLX Hybrid.
Tím jsme se ale skutečně dostali na konec všech aktuálních novinek, v jejichž rámci je mezním datem rok 2020. Jsme přitom nadmíru zvědavi, zda značce napomohou ve zlepšení jejích evropských aktivit, které se už delší čas opravdu dobře nevyvíjejí...
Honda chystá tříválcový motor, který dostane příští Civic
Mimo to je v plánu elektrický sporťák...
...či model poháněný palivovými články
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024 - Vrcholné elektrické Mercedesy ztrácí na ceně tak moc a tak rychle, že se po chvíli prodávají levněji než tuctové nové Tesly Y
2.10.2024 - Velké SUV Renaultu jako nové propadlo. Jako ojeté je na tom snad ještě hůř, stojí ale pakatel
2.10.2024 - Škoda pod tlakem odpískala své absurdní plány. Elektrická Octavia se odkládá, smrt spalovacích modelů též, šéfové přiznali barvu
3.10.2024 - Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.