Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda NS-X 2015: japonské Ferrari je konečně zpátky
10.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Po dlouhém čekání Honda konečně postavila nástupce modelu NS-X. Koncept se představil v Detroitu, výroba začne do tří let.
Letos tomu bude sedm let, co skončila výroba jednoho skvělého sportovního automobilu vyvíjeného jako japonská odpověď na Ferrari a Porsche. Měl celohliníkovou konstrukci a podvozek do značné míry ovlivněný Ayrtonem Sennou poté, co se s ním ke konci 80. let v rámci testování svezl na Nürburgringu a přesvědčil vedení, aby na poslední chvíli udělalo nějaké změny. Tohle ale byla jen malá část spojení sériového vozu s motorsportem.
Honda NS-X byla kompletně navrhována s poznatky a technologiemi získanými z formule 1 (třeba titanové ojnice nejsou ani dnes zcela běžné), a když Gordon Murray hledal inspiraci pro svůj McLaren F1, nestyděl se později přiznat, že NS-X kompletně převrátila jeho hodnotový žebříček a jediné co k té úžasné ovladatelnosti potřeboval přidat, byla rychlost.
Anebo víte jak vznikla kabina? Při hledání nápadu se designéři zaměřili na koncept EX-E, který se vzhlédl v kokpitu stíhačky F16 - studie přitom pocházela od firmy MG Rover, ale v polovině osmdesátých let Honda držela dvacet procent jejich akcií. Faktů a mýtů kolem NS-X je hodně a vydaly by na docela dlouhé a asi ne úplně nudné čtení, těchto pár řádků ale teď slouží jen jako oslí můstek k jedné potěšující a významné události.
Na nástupce se čekalo dlouho. Mluvilo se o něm prakticky od zastavení výroby původní verze. Nejdříve měl po vzoru monopostů F1 dostat vidlicový desetiválec, který byl později vyměněn za motor V8. Jenže všechno se postupem času prodlužovalo a propadalo a snad není nutné zdůrazňovat, v jaké situaci jsou dnes samostatné a relativně menší automobilky, které nemůžou sdílet náklady na vývoj se svými partnery. Nějak podobně je na tom také Honda, takže spíše bychom měli považovat za zázrak, že nějaká nová NS-X vůbec bude, než nadávat, kolik muselo uběhnout času do jejího návratu. Ať si ale o tomto voze myslíte cokoli, faktem je, že si momentálně užívá svou chvilku velké slávy v Detroitu.
Svým vzhledem koncept Hondy NS-X patrně až tak zásadně nepřekvapil a tím nemám na mysli jistou podobnost siluety s Audi R8. Loni se při natáčení filmu The Avengers profláklo (a s ohledem na situaci a místo zřejmě ne náhodně), že jedna z hlavních postav ve filmu - Iron Man v podání Roberta Downeyho - vyměnila svou (jaká to ironie) R8 za stroj s logem Acury.
Ani technika ukrytá pod bezpochyby slušivým kabátkem není velkou neznámou. Špačci štěbetali, že se v sériovém voze objeví atmosférický vidlicový šestiválec s objemem 3,5 litru, přímým vstřikováním a nejvyšším výkonem 320-340 koní. Má být spojený se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a elektromotorem o výkonu 41 koní a tento celek bude pohánět zadní nápravu nápravu. Zvlášť o přední kola se pak postará dvojice elektromotorů, každý o výkonu 27 koní. Mezi přední a zadní nápravou přitom nebude žádná mechanická vazba.
Budoucí supersport Hondy tak má být čtyřkolka se systémem ESH AWD (Electric Super Handling All-Wheel Drive) a jak už asi chápete o roztočení předních kol se postará výlučně elektrická energie. Vůz by mohl mít podle předběžných informací kombinovaný výkon cirka 410-430 koní, a protože bude nutné posadit do vozu i balík akumulátorů, který se společně s elektromotory postará o nežádoucí navýšení hmotnosti, konstruktéři tento handicap vykompenzují rozsáhlým použitím hliníku a karbonových panelů. Auto by proto mělo zvládnout akceleraci pod pět vteřin a atakovat rychlost 300 km/h.
Na finální vůz, navržený severoamerickým stylistickým centrem Hondy R&D Americas, ale bude nutné ještě čekat a příznivci musí už jen doufat, že v průběhů následujících tří let naplánovaných na dolaďování a přípravu výroby v Ohiu nevyšumí NS-X do ztracena.
Tip: Projděte si všechny novinky detroitského autosalonu.
Příští supersport Hondy má být hybridní a dorazí do tří let
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 10 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 6 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 7 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 9 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 10 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva