Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda NS-X 2015: japonské Ferrari je konečně zpátky
10.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Po dlouhém čekání Honda konečně postavila nástupce modelu NS-X. Koncept se představil v Detroitu, výroba začne do tří let.
Letos tomu bude sedm let, co skončila výroba jednoho skvělého sportovního automobilu vyvíjeného jako japonská odpověď na Ferrari a Porsche. Měl celohliníkovou konstrukci a podvozek do značné míry ovlivněný Ayrtonem Sennou poté, co se s ním ke konci 80. let v rámci testování svezl na Nürburgringu a přesvědčil vedení, aby na poslední chvíli udělalo nějaké změny. Tohle ale byla jen malá část spojení sériového vozu s motorsportem.
Honda NS-X byla kompletně navrhována s poznatky a technologiemi získanými z formule 1 (třeba titanové ojnice nejsou ani dnes zcela běžné), a když Gordon Murray hledal inspiraci pro svůj McLaren F1, nestyděl se později přiznat, že NS-X kompletně převrátila jeho hodnotový žebříček a jediné co k té úžasné ovladatelnosti potřeboval přidat, byla rychlost.
Anebo víte jak vznikla kabina? Při hledání nápadu se designéři zaměřili na koncept EX-E, který se vzhlédl v kokpitu stíhačky F16 - studie přitom pocházela od firmy MG Rover, ale v polovině osmdesátých let Honda držela dvacet procent jejich akcií. Faktů a mýtů kolem NS-X je hodně a vydaly by na docela dlouhé a asi ne úplně nudné čtení, těchto pár řádků ale teď slouží jen jako oslí můstek k jedné potěšující a významné události.
Na nástupce se čekalo dlouho. Mluvilo se o něm prakticky od zastavení výroby původní verze. Nejdříve měl po vzoru monopostů F1 dostat vidlicový desetiválec, který byl později vyměněn za motor V8. Jenže všechno se postupem času prodlužovalo a propadalo a snad není nutné zdůrazňovat, v jaké situaci jsou dnes samostatné a relativně menší automobilky, které nemůžou sdílet náklady na vývoj se svými partnery. Nějak podobně je na tom také Honda, takže spíše bychom měli považovat za zázrak, že nějaká nová NS-X vůbec bude, než nadávat, kolik muselo uběhnout času do jejího návratu. Ať si ale o tomto voze myslíte cokoli, faktem je, že si momentálně užívá svou chvilku velké slávy v Detroitu.
Svým vzhledem koncept Hondy NS-X patrně až tak zásadně nepřekvapil a tím nemám na mysli jistou podobnost siluety s Audi R8. Loni se při natáčení filmu The Avengers profláklo (a s ohledem na situaci a místo zřejmě ne náhodně), že jedna z hlavních postav ve filmu - Iron Man v podání Roberta Downeyho - vyměnila svou (jaká to ironie) R8 za stroj s logem Acury.
Ani technika ukrytá pod bezpochyby slušivým kabátkem není velkou neznámou. Špačci štěbetali, že se v sériovém voze objeví atmosférický vidlicový šestiválec s objemem 3,5 litru, přímým vstřikováním a nejvyšším výkonem 320-340 koní. Má být spojený se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a elektromotorem o výkonu 41 koní a tento celek bude pohánět zadní nápravu nápravu. Zvlášť o přední kola se pak postará dvojice elektromotorů, každý o výkonu 27 koní. Mezi přední a zadní nápravou přitom nebude žádná mechanická vazba.
Budoucí supersport Hondy tak má být čtyřkolka se systémem ESH AWD (Electric Super Handling All-Wheel Drive) a jak už asi chápete o roztočení předních kol se postará výlučně elektrická energie. Vůz by mohl mít podle předběžných informací kombinovaný výkon cirka 410-430 koní, a protože bude nutné posadit do vozu i balík akumulátorů, který se společně s elektromotory postará o nežádoucí navýšení hmotnosti, konstruktéři tento handicap vykompenzují rozsáhlým použitím hliníku a karbonových panelů. Auto by proto mělo zvládnout akceleraci pod pět vteřin a atakovat rychlost 300 km/h.
Na finální vůz, navržený severoamerickým stylistickým centrem Hondy R&D Americas, ale bude nutné ještě čekat a příznivci musí už jen doufat, že v průběhů následujících tří let naplánovaných na dolaďování a přípravu výroby v Ohiu nevyšumí NS-X do ztracena.
Tip: Projděte si všechny novinky detroitského autosalonu.










Příští supersport Hondy má být hybridní a dorazí do tří let
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Lotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 2 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 3 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 5 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 6 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB