Honda míří do vřavy downsizingu, připravuje tři nové turbomotory

Japonská značka rovněž sází na snižování objemu a implementaci přeplňování. Kromě tříválce tak nabídne i dva nové foukané čtyřválce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Honda míří do vřavy downsizingu, připravuje tři nové turbomotory

19.11.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Honda míří do vřavy downsizingu, připravuje tři nové turbomotory

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Japonská značka rovněž sází na snižování objemu a implementaci přeplňování. Kromě tříválce tak nabídne i dva nové foukané čtyřválce.

V posledních letech nastal především na evropském kontinentu extrémní tlak na snižování spotřeby paliva či, chcete-li, jí přímo úměrných emisí CO2. Zákonodárné sbory se ohánějí především globálním oteplováním a podobnými nesmysly, spíše než extrémní horko však podle vědců hrozí Zemi nová doba ledová. Co ve výsledku za veškerými regulacemi reálně stojí, není snadné jednoznačně říci, automobilkám ale nezbývá než přistoupit na pravidla hry, kterou se Evropská unie rozhodla hrát. Spotřebu a emise tak snižují díky downsizingu a přeplňování, třebaže nezřídka pro potřeby laboratorních testů.

Dosud se přitom zdálo, že k obdobnému kroku přistoupili především evropští výrobci, pro které je Starý kontinent zásadní. S vidinou zlepšujících se prodejů nových automobilů však po evropských trzích začínají opětovně pošilhávat i další automobilky. Zejména Honda, která již v létě naznačila, že je pro ni tato oblast extrémně důležitá a proto představila Civic Tourer, tedy kombík, o který může být velký zájem hlavně v Evropě.

Nově pak japonská automobilka přichází s downsizovanými motory, u nichž chybějící objem nahradilo přeplňování. V brzké době bychom se tak měli dočkat litrového tříválce a dvou čtyřválců, z nichž jeden nabídne 1,5 litru objemu a druhý dva litry. Součástí všech přitom nebude pouze turbo, ale rovněž variabilní časování a zdvih ventilů (VTEC). Podle Hondy totiž daná technologie umožní „dosažení nejvyššího výkonu ve své třídě a zároveň ochranu životního prostředí“.

Aplikace pod jednotlivé kapoty pak bude záviset na charakteristice daného modelu a potřebách lokálních zákazníků. Dá se tedy očekávat, že některé vozy dostanou mimo Evropu výkonnější pohonné jednotky, ovšem v rámci Starého kontinentu si budou muset vystačit s tříválcem. Jedna shoda je ale jistá, a to u Hondy Civic Type-R. Ta by totiž všude měla být k mání s dvoulitrem VTEC Turbo o výkonu přesahujícím 280 koní.

Uvidíme tedy v příštích letech, nakolik se krok Hondy vyplatí či nikoliv. Jisté ovšem je, že momentálně pomalu jedinou japonskou značkou, která odolává podobným tlakům, je Mazda. Ta totiž minimálně pod kapotou šestky nabízí (s výjimkou turbodieselu) pouze atmosférické jednotky. Nejsme si ale jisti, zda tento tlak nakonec ustojí...


Honda míří do vřavy downsizingu, připravuje tři nové turbomotory - 1 - Honda VTEC Turbo motory 01Honda míří do vřavy downsizingu, připravuje tři nové turbomotory - 2 - Honda VTEC Turbo motory 02Honda míří do vřavy downsizingu, připravuje tři nové turbomotory - 3 - Honda VTEC Turbo motory 03
Honda připravila pro své budoucí modely nové motory. Všechny tři se vyznačují přeplňováním, variabilním časováním a malým či ještě menším objemem

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.