Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty
21.11.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Honda v Los Angeles odhalila koncept FCEV. Má naznačovat budoucnost výrobce v oblasti vozů s palivovými články a vznikne z něj nástupce FCX Clarity.
Po nedávno zveřejněné skice představila Honda svůj koncept FCEV, tedy Fuel Cell Electric Vehicle, v plné parádě. Má z něj vzniknout nástupce Hondy FCX Clarity, která je na trhu od roku 2008, avšak na silnicích příliš vidět není.
Honda o FCEV říká, že „naznačuje design příštího vozu s palivovými články”, avšak jak to už u konceptů bývá, brali bychom tohle prohlášení s rezervou. Některé výrazové prvky si pravděpodobně sériová verze vezme, ale určitě bude muset vypadat trochu více jako auto ze skutečného světa, proto pochybujeme o tom, že sériová verze bude mít kryty zadních kol, připomínající křídla plavidla ze sci-fi filmů, a nejspíš také dostane standardněji vypadající střechu.
Klíčové inovace však u FCEV jsou pod slupkou. Je prvním vozem s palivovými články, u kterého se kompletně celé pohonné ústrojí vejde pod přední kapotu. Hondě se podařilo zvýšit litrový výkon pohonného ústrojí o 60 % oproti FCX, nový stroj tak má 134 koní. Zároveň se o třetinu zmenšily nároky na prostor, takže FCEV může být menší a lehčí než FCX a Honda říká, že díky tomuto úspěchu mnoho různých typů aut s palivovými články, která nebudou od těch se spalovacími motory příliš odlišná ve využitelnosti vnitřního prostoru.
Reálná využitelnost je velkou výhodou vozů s palivovými články ve srovnání s elektromobily. Dva hlavní důvody jsou nesrovnatelně větší dojezd a rychlé doplňování paliva, které je otázkou minut, nikoliv hodin. Honda FCEV má ujet 480 km na jedno natankování a u pumpy strávíte prý jen okolo tří minut. Právě fakt, že vozy na palivové články jsou v těchto ohledech v podstatě stejné, jako ty se spalovacími motory, jim dává oproti vozům na baterky větší šance uspět. Horší je to ovšem s jejich provozní efektivitou, vytvářet, udržovat v kýženém skupenství a zpět na elektrickou energii přetvářet ono palivo pro články není zrovna efektivním procesem.
Produkční verze Hondy FCEV, tedy náhrada za FCX Clarity, by měla spatřit světlo světa v roce 2015. Prodej by měl být nejprve zahájen v Japonsku a USA a po nějaké době i v Evropě. Na ceny je ještě brzy, ale kvůli technologiím jistě nebudou nízké.
Design se do výroby asi kompletní nedostane, u Hondy FCEV je však podstatné pohonné ústrojí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 8 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 9 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 11 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch