Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda chce znovu dobýt Evropu, mimo Británii ale počítá s problémy
26.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zatímco britské registrace mají i díky speciálnímu druhu operativního leasingu narůstat, zbytek Evropy bude pro pouze pětičlenné portfolio značky oříšek.
Jednou z velkých automobilových zápletek posledních let je pád Hondy v Evropě. Ještě v roce 2007 japonské značce patřil na Starém kontinentu dvouprocentní podíl na trhu, přičemž registrace v té době přesáhovaly 300 tisíc exemplářů ročně. Nicméně od té doby začaly prodeje klesat opravdu výraznou měrou. Loni tak bylo zaevidováno pouze 132 579 nových vozů, což odpovídá 1,02procentnímu podílu. Vedení Hondy tedy oprávněně (a mnohý by řekl konečně) začíná troubit na poplach.
Než se ovšem podíváme na výhled do budoucnosti, zasadíme výše zmíněné do širšího kontextu. Tak tedy, loni automobilka prodala po celém světě 4,5 milionu nových vozů, přičemž 1,37 milionu aut našlo svůj domov ve Spojených státech. Zde přitom značka dosáhla svého rekordu, vůči čemuž jsou evropské aktivity firmy skutečně velkou skvrnou ve výkazech. Zvláště když si uvědomíme, že z oněch zhruba 132 tisíc kusů bylo přibližně 60 tisíc aut prodáno ve Velké Británii.
Honda má tedy opravdu problém, který lze vyřešit pouze dvěma způsoby. Tím prvním je úplné opuštění trhu, druhým pak nemalé investice. Jak se dalo předpokládat, Japonci si zvolili druhou možnost, načež bude nemalé množství financí napěchováno do továrny v britském Swindonu, která bude sloužit jako globální ústředí pro výrobu nového Civicu hatchback. Dočkat bychom se jej měli v roce 2017, přičemž vizuálně hodlá navázat na koncept z New Yorku.
Kromě přechodu na líbivější a méně kontroverzní vzhled se dočkáme rovněž zásadní rošády pod kapotou, kde automobilka přepřáhne z vysokootáčkových atmosférických motorů, které pro ni byly po dlouhá léta poznávacím znamením. Místo toho se nyní dočkáme maloobjemových přeplňovaných pohonných jednotek, kdy benziny zastoupí 1,5litrový čtyřválec, „sazovitější” stránku věci pak 1,6litrový turbodiesel.
V případě „naftožrouta“ se přitom Honda prozatím nemůže pochlubit zrovna enormním úspěchem, přestože jde o povedený motor. Nicméně k mání je víceméně pouze v Evropě, kde, jak jsme uvedli výše, nejsou prodeje zrovna valné. Automobilka tedy loni vyexpedovala pouze 100 tisíc těchto agregátů, ačkoliv globálně vyrobila 26 milionů pohonných jednotek (mimo auta také pro motorky či zemědělské stroje).
Honda tedy aktuálně hodlá nemalou měrou podpořit příchod kompaktního crossoveru HR-V, kterému záda bude krýt zcela nový Jazz a do příchodu nové generace také faceliftovaný Civic. Mimo to se model CR-V dočká nadvakrát přeplňovaného dieselu, od jara příštího roku pak chce značka umocnit svou image mezi zákazníky příchodem druhé generace hybridního supersportu NSX.
Šéf britského zastoupení Phil Webb ovšem naznačuje, že i přes veškeré úsilí a investice bude zejména na francouzském a německém trhu navyšování registrací nemalou výzvou. V ostrovních království by však prodeje měly stoupnout na zhruba 80 tisíc „zcela přirozeně“. Důvodem je podle Webba hlavně zvyšující se poptávka po nové Hondě Jazz, která má navíc velmi loajální zákaznickou obec.
Mimo to se japonské automobilce povedlo úspěšně zavést program speciálního operativního leasingu (tzv. PCP neboli Personal Contract Purchase), kdy zákazník platí pravidelné měsíční splátky a na konci smlouvy může vůz převzít buď za předem stanovenou cenu, či jej naopak vrátit. A z daňových důvodů jsou splátky nižší než v případě standardního leasingu.
Webb dodává, že dosud 70 procent zákazníků se na konci smlouvy rozhodlo k odkupu vozu, což jen svědčí o nemalé loajalitě. Nakolik však jde o pilíř, na kterém může značka stavět svou expanzi, to je otázkou do pranice. Stejně tak je sporné, zda zmíněná pětice modelů skutečně dokáže prodeje navýšit, zvláště když kromě příštího Civicu Honda žádnou další výraznou novinku nechystá.
Ke zmiňovanému NSX pak jen dodáme, že prodej začne v blíže nespecifikovaném termínu v prvním čtvrtletí příštího roku, tedy se zhruba šestiměsíčním zpožděním vůči původnímu termínu. Za tím stojí komplikace spojené s hybridní ústrojím, které nakonec užívá přeplňovaný agregát namísto atmosférického. Trochu kuriózní je ovšem fakt, že zrovna o této rošádě značka věděla již v době odhalení sériové verze...
Do příchodu nové Hondy Civic bude moci evropská klientela sáhnout po kompaktním crossoveru HR-V...
...či faceliftu stávajícího provedení. Zda to ale bude stačit zhýčkané klientele, je otázkou
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 2 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 3 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 5 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 12:35 - HondaMan
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 11:57 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus