Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hiriko EV: automobilový ideál Josého Manuela Barrosa
1.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Z obecných představ EU o budoucnosti aut je někdy obtížné vyvodit konkrétní důsledky. Tomuto dnes tleská šéf Evropské komise.
Předseda Evropské komise a bývalý člen Portugalské komunistické strany pracujících soudruh José Manuel Barroso se obvykle na prezentacích automobilových novinek nevyskytuje. Jako velký státník a osoba veřejná i významná zachovává jisté dekorum a podezřelé komerční aktivity jsou mu zcela cizí. Na svůj čistý štít a bezúhonnou nestrannost nezapomněl dokonce ani tehdy, když si na jednu takovou akci přece jen ve svém nabitém programu musel udělat čas. Neměl to daleko, konala se v Bruselu.
Jak můžete vidět podle vzácných symbolů na zdi, soudruh Barroso se zásadně zúčastňuje automobilových slavností výlučně u prověřených a doporučených projektů vznikajících hlavně pro nekonečné blaho velkého evropského sjednoceného „národa”. Tak jako v případě veřejného odhalení nového městského elektromobilu Hiriko EV. Dvoumístný bateriový vůz vznikl v Massachusettském technologickém institutu v Bostonu ve Spojených státech, ale sériově se bude vyrábět jen kousek od rodného kraje předsedy EP, ve Španělsku.
A teď trochu méně formálně.
Věcně navržený model Hiriko je poháněný čtyřmi elektromotory umístěnými v samostatně ovládaných kolech a umožňující dosáhnout maximálně 90 km/h. Chtěl bych dodat, že ve městě nebo na obchvatech by to stačit mohlo, ale zde se asi hodí spíše „hle, jde to i bez elektronického omezovače”. Otázkou ovšem je, zdali bude stačit teoretický akční rádius 120 km, který bude - troufám si říci - reálně o třetinu až polovinu menší.
To vypadá zajímavě jako fotky jeskyně pořízené aparátem bez blesku, jistou přednost ale vůz přesto má. Po zaparkování se dokáže „ztopořit” tím, že jakoby scvakne své nápravy a tím zabere na délku méně místa. Prý je to ideální pro městské parkování, s čímž zřejmě nelze nesouhlasit.
Automobilka, kterou tvoří konsorcium složené ze sedmi společností (Guardian, Maser-Mic, Ingeinnova, Epsilon Euskadi, Afypaida, TMA a Denokinn), chce začít Hiriko EV produkovat v počtu devět až deset tisíc kusů už v roce 2013, přičemž cena byla stanovena na 12 500 euro, přibližně 315 tisíc korun. Už tohle asi není žádná lidovka a to nejsou v částce započteny náklady na pronájem baterií a konsorcium také neříká, co jsme si zaplatili předem skrze evropské dotace. Nepochybujte o tom, že projekt je částečně financován EU, konkrétní výši grantu ale při prezentaci (raději) nikdo nezmínil.
A to není vše. Není snad nutné vysvětlovat, že firma se v tomto případě chce spoléhat především na objednávky evropských nebo vůči EU dostatečně servilních státních institucí, případně zakázky velkých měst, které daní a rýžují na emisních povolenkách. Takže si přes daně zaplatíme i ten zbytek.
Všechno má ale svůj háček, který v tomto případě není zrovna bezvýznamný a světlé budoucnosti vozu by vadit mohl. Řízení malého elektromobilu schopného šetřit místo pomocí již zmíněného kloubového mechanizmu zkracujícího celkovou délku pracuje na principu drive-by-wire, tedy bez přímé mechanické vazby. A to je, pokud se nepletu, v sériových automobilech zakázáno nejen v EU.
Na druhou stranu příslib výroby přímo na půdě Evropské komise už v příštím roce leccos napovídá o sebevědomí firmy a je proto dost možné, že to nějaká hezká výjimka jistě snadno napraví. Zajímalo by mě proto něco jiného - jak se deformační zóny Hirika shodují se stobodovou doktrínou, jak do roku 2050 zbavit silnice mrtvých? I když, to možná vyvažují jiné „přednosti” vozu jako předem omezená rychlost na směšně nízké číslo nebo dojezd tak maximálně na sběrné parkoviště hromadné dopravy. I tak si EU představuje naši automobilovou budoucnost...
Ale vraťme se ještě k Juanu Manueli Barrosovi, který na prezentaci skutečně nebyl pouze za „křoví”. Nejenže vozu pěkně zatleskal, jak můžete vidět na přiložených snímcích, ale také se o něm rozpovídal. Detailní rozbor jeho komentáře si v rámci ochrany vlastního duševního zdraví necháme na jindy, jednu jeho větu si ale odpustit nemůžeme: „Je to evropská sociální inovace ve své nejlepší podobě.” Více snad není nutné dodávat.












EU má o mobilitě jasno - jejím ideálem je elektrická bublina se zakázaným typem řízení
Zdroj: news.cn
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 4 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejčtenější články
Mitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
19.3.2025Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
19.3.2025Ani nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
20.3.2025Bentley poznává krutě: Ani bohatí nechtějí kupovat horší auta za víc peněz, prodeje i zisky jsou fuč
20.3.2025Nadšenci za drobné koupili nezničitelný Mercedes s 872 tisíci km, 760 tisíc ujel jediný majitel. Jeho V6 dál šlape jako hodinky
20.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 13:47 - petr_riha
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB