Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Google představil první funkční vůz s autopilotem, volant a pedály už má
26.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Prototyp vypadá jako ten květnový, jen má světla, volant a pedály, aby mohl na silnice. Testovací řidiči s ním vyrazí do provozu ještě v roce 2015.
V květnu svět poprvé spatřil prototyp autonomního vozu, který vytvořil internetový gigant Google. V té době byl prototyp unikátní tím, že v něm nebyly pedály ani volant, pasažéři tedy nemohli vůz nijak ovládat. Představení se odehrálo na parkovišti, kde prototyp jezdil dokola rychlostí nanejvýš 40 km/h - takto měl nastavený omezovač. A poháněla ho samozřejmě elektřina.
Google nyní odhalil první reálný prototyp svého vozidla s autopilotem, který bude v rukách testovacích řidičů jezdit po silnicích severní Kalifornie. Oproti květnové ukázce je tu jeden podstatný rozdíl - v autě jsou jak pedály, tak volant, a to kvůli legislativě. Člověk musí vždy být při testech schopen převzít kontrolu nad autonomním vozidlem, to by bez patřičných „ovladačů” nešlo.
Designově však čerstvě představený prototyp jako by tomu květnovému z oka vypadl. Stále se tváří jako roztomilé autíčko, jen má funkční světla vpředu i vzadu, trochu jiná kola a také hlavní senzory na střeše dostaly skleněný kryt. Na přídi ale zůstal „nos”, který tvoří senzory, a stále je interiér jen dvoumístný. Nakolik tu je rádio či odkládací prostory, není známo. I design si můžeme prohlédnout jen na jediné fotografii.
Technické detaily o tomto stroji také zatím svět nezná, ví se jen, že to je elektromobil a že má maximální rychlost omezenu na 40 km/h. Dojezd, kapacitu baterií ani další údaje neznáme, dá se ale odhadovat, že aspoň 100 km teoretického dojezdu tento stroj zvládne, aby směna testovacího řidiče nebyla hodinou na cestě a sedmi hodinami u nabíječky.
Tím, že nový prototyp má volant i pedály, je funkčně podobný již jezdícím Priusům a vozům SUV od Lexusu, které dosud Google pro testování používal. Takovýchto vozů měl více a údajně s nimi najezdil téměř 1,6 milionu kilometrů po silnicích severní Kalifornie. I nový prototyp bude existovat v několika exemplářích a každý se bude zaměřovat na zkoušení určité oblasti fungování. Ve výsledku by tak měly být všechny vozy schopné zvládnout všechno bezchybně.
Právě chyby řidičů patří k hlavním důvodům, proč se Google tak vehementně snaží o vytvoření funkčního autonomního vozu. Chris Urmson, ředitel projektu, v květnu hovořil o 33 tisících mrtvých na amerických silnicích každý rok a 90 % z toho je údajně vinou chyby řidiče. Také se vyjádřil ve smyslu, že radši odebere svému synovi možnost a svobodu jízdy autem právě vytvořením schopných autopilotů, protože podle statistik „jsou náctiletí řidiči strašní”, než aby ho naučil jezdit autem co nejlépe a nemusel jej svěřovat do rukou algoritmů.
Testování těchto nových prototypů bude zpočátku probíhat na uzavřených polygonech, ještě během roku 2015 by se ale měly nové stroje Googlu pod dohledem testovacích řidičů vydat i na veřejné silnice Kalifornie. Zda budou však v prodeji do roku 2020, se stále neví - pořád před sebou mají dlouhou cestu, spoustu toho neumí a také jim chybí infrastruktura, tedy především dokonale lidarem zmapované cesty od garáže doma k parkovacímu místu u místa, kde majitel pracuje.
Jediná fotografie nového prototypu ukazuje, že oproti tomu květnovému má zvenčí „jen” reálná světla
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 2 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva