Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
GM říká, že po zvolení Trumpa zruší své plány s elektromobily, jinak to ale samozřejmě dělal pro vás, pro přírodu, a protože jsou nejlepší
7.12.2024 | Petr Prokopec
Finanční ředitel amerického gigantu potvrdil to, co všichni bez zelených brýlí na očích dávno vědí. Plány na přechod jen na elektrická auta nemají nic společného se zákazníky, technickou realitou ani ohledy k přírodě, je to jen následování politického zadání.
Elektromobilita je ta nejúžasnější věc pod sluncem, zákazníci ji milují a my na ni přejdeme v co nejrychlejší době, abychom zachránili planetu, hlásali téměř všichni výrobci aut v uplynulých letech. Jejich zástupcům se v tu chvíli prášilo od úst víc, než se kouří z elektrárenských komínů, kde nezřídka vzniká energie pro bateriová auta. Víceméně žádný ze zavedených výrobců totiž do daného vlaku nenaskočil s ohledem na to, co uváděl, šlo jen o následování politického zadání, o nějž některé automobilky svým lobbingem samy bojovaly a málokdo proti němu řekl křivého slova.
Že to tak je, nyní potvrzuje koncern General Motors, který původně po roce 2030 nechtěl auta se spalovacím ústrojím vůbec prodávat. Oháněl se touhou zákazníků, přírodou i technickou excelencí těchto aut, trh to ale takto nikdy neviděl. Za třetí letošní kvartál má GM na kontě 32 195 prodaných elektromobilů z celkem 659 601 dodaných aut. Bavíme se zde tedy o necelém pětiprocentním podílu, což je po tolika letech tlaku na prodej jen těchto aut jednoduše fiasko.
GM je tedy najednou ze slepé elektrické uličky vycouvat, jakmile to bude možné. A ani se netváří, že by to byla reakce na nezájem zákazníků, otevřeně říká, že půjde na reakci o americké prezidentské volby. V těch zvítězil známý odpůrce nařizování elektrických aut Donald Trump, který během své kampaně opakovaně slíbil, že veškeré projevy těchto snah zruší hned po nástupu do úřadu.
Právě na to se GM už připravuje, jak zjistili kolegové z freepu. „Ve světě, kde dochází na změkčení regulací, najednou vidíte, že již nepotřebujete tak moc plug-in hybridů, stejně jako nepotřebujete tolik elektromobilů,“ řekl jim k tomu úsměvně finanční ředitel GM Paul Jacobson. To jsou vážně nebývale upřímná slova, která jen potvrzují, jak to s bateriovým pohonem opravdu je.
Finanční ředitel ale jen u toho nezůstal, dále zmínil, že hlavně dieselové verze firemních pick-upů a SUV jsou levnější než jejich hybridní varianty, s nimiž je navíc spojena horší spotřeba i výkon. Opravdu tak vlastně není překvapivé, proč je lidé nekupují po kvantech a proč povětšinou jedinými zákazníky jsou firmy, které se chtějí pochlubit svým zeleným skóre. Ovšem ani ty nebudou stát fronty na elektrifikovaná auta, pokud Trump zruší jejich nařizování a konkurenti budou logicky sahat po efektivnějších řešeních.
GM tedy definitivně potvrzuje zřetelný fakt, že elektromobily a plug-in hybridy jsou tu jen kvůli normám. Nikoli kvůli zákazníkům, nikoli kvůli technické superioritě, nikoli kvůli vyšší celkové efektivitě a nikoli kvůli ekologii, v takovém případě by ostatně automobilka, která s takovým nadšením mluví o ochraně životního prostředí, neměnila své plány jen proto, že někdo zruší jejich vnucování těm, kteří je v tuto chvíli odmítají. Díky své upřímnosti by se ale ve výsledku neměla divit, že k ní bude pro tyto vozy chodit ještě míň zákazníků než dosud.
Nejlépe prodávaným elektromobilem GM za třetí kvartál byl Equinox EV, jenž našel 9 772 nových majitelů. Nicméně třeba spalovací Silverado má za stejnou dobu na kontě o 120 tisíc registrací víc. Není tak divu, že automobilka přestane bateriový pohon tlačit, pokud to nebude nutné. Foto: Chevrolet
Zdroj: Detroit Free Press
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
24.11.2024 - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
24.11.2024 - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
25.11.2024 - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch