Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
General Motors Super Cruise 2014: poloviční autopilot má blízko k produkci
1.5.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Cadillac do dvou let vypustí na silnice auta schopná poradit si s provozem bez řidiče. O plně automatický systém se ale jednat nebude.
Než se v běžném prodeji objeví automobily schopné dorazit do jakékoli cílové destinace pouhým nadiktováním adresy autopilotovi, pár let asi ještě uplyne, přesto jsou však systémy částečného automatického řízení dost pokročilé na to, aby se už letos mohly začít prodávat.
Prvenství si bude moci s největší pravděpodobností zapsat Mercedes, jehož nová třída S (W222) bude veřejně představena během dvou týdnů. Elektronika tohoto vozu podle tvrzení Daimleru zvládne bez zásahu řidiče minimálně jízdu po dálnici, a protože podobnou technikou disponuje rovněž BMW, dost možná jej dostane také nástupce současné řady 7.
Úspěšné zkoušky má za sebou také internetový gigant Google, který jeden ze svých experimentálních Priusů schopných jezdit bez zásahu člověka poskytl na bezplatné testování nevidomému Stevemu Mahanovi a těsně před uvedením techniky automatického řízení do prodeje je rovněž koncern General Motors.
Loni jsme psali, že jeho modely luxusní značky Cadillac by mohly dostat systém nazvaný Super Cruise v roce 2015, teď se podle prohlášení zástupců firmy zdá, že se tento systém objeví alespoň v jednom modelu značky už v příštím roce. A nejnovější uvolněné materiály GM nasvědčují, že by tomu tak skutečně mohlo být.
Na níže přiloženém videu a obrázcích se můžete podívat, jak celé řešení funguje. Z videosnímku je patrné, že vozy GM nebudou na začátku schopné přejíždět samostatně z pruhu do pruhu, nicméně automaticky brzdit, zrychlovat a držet vytyčený směr podle podélného značení na silnici bez problému zvládnou. Jde zkrátka o totéž, co nabízí řada dnešních aut včetně třeba nové Octavie a jejího Lane Assistantu, jen to dokáže dělat spolehlivě a tudíž po neomezeně dlouhou dobu, nikoli jen po 10 sekund.
Aby to bylo možné, musí mít systém k dispozici o něco více vstupů. Pracuje tak s několika kamerami, radary i ultrazvukovými senzory, aby co nejlépe věděl, co se děje kolem něj. Podle GM pak má být schopen reagovat na vzniklé situace rychleji a přesněji než řidič (což je velmi odvážné tvrzení) a zcela tak zastat práci řidičových nohou a rukou. To je jakási druhá fáze vývoje podobných systémů, kdy za třetí se považuje i umožnění řidiči úplně odvrátit pozornost od provozu a za čtvrtou samostatný přesun vozu bez lidské posádky v něm.
S plně nezávislým automobilem chce GM přijít nejpozději do roku 2030, mezi léty 2014 a 2030 se tak zřejmě budeme setkávat s rozličnými stavy vývoje mezi fázemi dva a čtyři.



Super Cruise je spíše adaptivní tempomat, který dokáže i po neomezenou dobu samostatně měnit směr vozu. Úplný autopilot je stále v nedohlednu, Super Cruise přesto musí vyvolávat důvěru řidiče - všimněte si odstraněného airbagu...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Lotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před hodinouRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 3 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 4 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 6 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva