Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu. 1 400 lidí má padáka nebo nově vyrábí spalovací auta
20.1.2024 | Petr Miler
Jedno je třeba ocenit - jakousi prezentační kreativitu automobilky. Když výrobu tohoto auta ve velkém rozjížděla, bylo to skvělé. Když jí nyní dvě třetiny ruší pro nezájem, je to skvělé zase.
Očekávané se stalo skutkem, dokonce víc než to. Loni pouze spekulované snížení výroby klíčového elektromobilu Fordu o polovinu je nyní oficiální realitou, byť není přesně jasné, o kolik byla produkce snížena. Jedno podstatné vodítko tu ale je - automobilka zrušila dvě třetiny pracovních míst lidí, kteří výrobu vozu obstarávali, a tak lze očekávat, že i sama výroba bude omezena o dvě třetiny. Nakonec už loni jsme jasně spočítali, že její omezení jen o polovinu nic neřeší, a tak je docela pravděpodobné, že Ford došel ke stejnému závěru.
Automobilka ve své zprávě k tomuto kroku uvádí, že celkem 1 400 lidí, kteří dosud na výrobě modelu F-150 Lightning pracovali, končí. Pro část z nich to znamená odchod z firmy, byť Ford pochopitelně preferuje řešení formou odchodu do předčasných důchodů a podobná „nenásilná” propuštění, zhruba 900 lidí pak bude „převeleno” na výrobu spalovacích vozů, zejména Bronca a Rangeru. Ironie tohoto kroku je tedy skutečně velmi silná - modrý ovál před pár léty vsadil na elektromobily prakticky všechno a co nejdříve nechtěl nabízet cokoli jiného. Zkraje roku 2024 ale seznává, jak absurdní to bylo a posílá dělníky z linek na elektromobily do důchodu nebo vyrábět spalovací modely?
Pikantní je, že šéf automobilky se za toto zřetelné fiasko pochválil, neboť vše bere jako ukázku schopnosti Fordu přizpůsobit se požadavkům trhu. To je na jednu stranu pravda, ale jen z poloviny - požadavkům trhu se automobilka přizpůsobuje až teď, v roce 2021 na ně z vysoka kašlala. Však jak vzdělaný či moudrý musí člověk být, aby už před pár lety místo dogmatického plánování neuskutečnitelného řekl něco v tom smyslu, že firma bude prostě vždy nabízet to, co dokáže prodat? Takový přístup volí až nyní: „Využíváme naší výrobní flexibility, abychom zákazníkům nabídli výběr a zároveň vyvážili náš růst a ziskovost,“ řekl šéf Fordu Jim Farley. To zní realisticky, záhy dodané už ale moc ne.
„Zákazníci milují F-150 Lightning, nejprodávanější EV pickup v Americe,“ řekl dále Farley. Jednička na trhu to skutečně je, ale na jakém? Tohle auto je jednooký mezi slepými, víc nic. A pokud automobilka plánovala loni prodat 600 tisíc elektromobilů, v roce 2026 pak 6 milionů elektromobilů a reálně v roce 2023 dodala přesně 24 165 kusů klíčového F-150 Lightning, který se ve spalovacích verzích prodává v bezmála milionu exemplářů za rok, jak to lze hodnotit jinak než jako neúspěch?
Nepřekvapuje nás nicméně ani tento vývoj, ani reakce automobilek na něj, obojí se muselo stát. Představa hladkého prodeje elektromobilů většině kupců aut byla při jejich cenách a omezené využitelnosti naprosto naivní. Stejně jako bylo - a je - naivní si myslet, že automobilky budou skutečně naplňovat ony utopické plány, i když o tyto vozy nebude na trhu zájem. To prostě není reálně možné, něco podobného by ke krachu rychle přivedlo i tu nejsilnější firmu v oboru. Nedivíme se tedy ničemu, přesto se musíme ptát: Jak složité bylo tento vývoj z pozice výrobce anticipovat? A vyhnout se všem negativním dopadům předchozích nesmyslných rozhodnutí? Však tahle přehazování výhybek jsou legráckami za miliardy.
Ford nakonec omezil výrobu elektrické F-150 na méně než polovinu, vypadá to spíš na třetinu. Měl by tedy dělat něco kolem 1 100 aut za týden, což je ale při odbytu asi 25 tisíc aut za rok a přeplněných skladech pořád docela odvážené. Foto: Ford
Zdroje: Ford, Detroit News
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 31 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 2 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 5 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva