Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford skutečně neví, co s neprodanými elektromobily. Zlevnil je až o 211 tisíc Kč, akcie letí dolů
18.7.2023 | Petr Miler
Američané vsadili na čistě elektrickou budoucnost aut prakticky vše, teď ale už dlouho před tím, než vůbec stačili své plány pořádně rozjet, poznávají, o jak slepou uličku může jít. Ford zkoušel chvíli tvrdit, že problém neexistuje, zjevně ale mlžil.
Jak už jsme nejednou zmiňovali, zásoby skladových aut nejsou v evropských podmínkách významným ukazatelem, neboť zde dominuje nákup nových vozů na objednávku přímo z výroby. A tak tu skladové zásoby dealerů ani nikdo kumulativně neeviduje. V USA je situace jiná - tam se auta prodávají primárně ze skladů a to, jak se zásoby dealerů zvětšují nebo zmenšují, jak rychlá je jejich obrátkovost, je významným ukazatelem kondice celého trhu. Proto je adekvátním způsobem sledován.
Jak nyní informují kolegové z Auto News, zásoby nových vozů v Americe jsou nadále na vzestupu. Podle dat Cox Automotive stojí v současné době u prodejců 1 953 512 neprodaných vozidel, což představuje zásobu na asi 53 dnů. Evropanovi to musí přijít jako obrovské číslo, na americké poměry ale nejde o zase tak neobvyklý stav, třebaže je o 75 procent vyšší než v loňských post-pandemických časech a jde také o mírné zvýšení oproti předchozímu měsíci. Problém je podle Coxu jinde - makročísla táhnou do špatných vod elektromobily, jejichž zásoby rostou diametrálně odlišným tempem a momentálně mají dealeři zásoby těchto aut na 103 dní. Je to vůbec nejvíc ze všech typů aut.
Poptávka po nových elektrických autech zkrátka začala váznout, o tom nepíšeme poprvé. Stejně tak nezmíníme prvně, že problémy má hlavně Ford, který už se viděl v roli druhé Tesly a za pár let nechtěl prodávat nic jiného než elektromobily. Podle Coxu mají dealeři modrého oválu zásoby elektrických modelů až na 113 dní, což by byl extrém. Ford tato čísla označoval za nepřesná a hovořil o 58 až 83 dnech zásob v závislosti na typu auta, teď ale sám nepřímo přiznal, že situaci opět bagatelizoval.
Ford totiž razantně zlevnil elektrický F-150 Lightning, což měl být model, na který se stojí fronty. Kdyby to tak bylo, cenu dolů určitě neposílá. Právě cena totiž zřejmě stála za tím, proč auto zprvu lidé chtěli a později ne - elektrický pick-up měl původně startovat s cenou pod 40 tisíci USD, nakonec se ale neprodával za méně než 60 tisíc dolarů. To je ohromný rozdíl, který prostě musel podstatnou část zákazníků o zájem připravit, pick-upy jsou v Americe tradičně levné zboží. A tak Ford musel jednat, pokud ještě chtěl mít kde auta skladovat.
Sám říká, že za zlevněním stojí vyšší efektivita zajištěná modernizací výrobních zařízení, tomu ale věří asi jen on sám. Stojí za ním nezájem, který snížil ceny až o 9 979 dolarů a aktuálně nejnižší cenu poslal na úroveň 51 990 USD včetně všech nevyhnutelných poplatků (tzv. destination charges apod.). To je zlevnění až o 211 tisíc Kč na kus, které základní cenu snížilo na 1,1 milionu Kč.
Je to pochopitelně citelná změna, je ale dost citelná, aby zastavila bující zásoby elektrické F-150, když jich Ford chce letos vyrobit 150 tisíc? To je docela jiná otázka, na kterou odpoví až čas. Jisté jsou v tuto chvíli jen dvě věci. Jednak Ford skutečně neví, co s neprodanými elektrickými auty a nebojí se sáhnout ani po razantních slevách, aby situaci změnil. I když přesně to ještě nedávno odmítal. A jednak tím plaší investory, kteří věřili schůdnosti jeho elektrických plánů - v reakci na tento krok poslali akcie firmy dolů o 6 % během pár hodin.



Ford F-150 Lightning je z podstaty hloupý nápad, jde o příliš velké a těžké auto, aby mohlo být smysluplně používáno s bateriovým elektrickým pohonem. Za nízkou cenu by jej možná lidé přesto chtěli, za 1,3 milionu Kč a víc o něj zájem nebyl. Změní situaci zlevnění o víc jak 200 tisíc? Foto: Ford
Zdroje: Auto News, Yahoo Finance, Ford, Business Insider, Reuters
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 6 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 12:50
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Brian Uriarte a Carter Thompson vyhráli RBRC v Jerezu včera 10:35
Nejnovější články
I ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 2 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 3 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 5 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 6 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva