Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford se chystá na další ránu vedle, nový Focus ST dostane nesmyslně malý motor
11.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Sportovní verze Focusu slouží hlavně nadšencům, kteří si ji jistě nekupují kvůli spotřebě či emisím CO2. Na to ale Ford nevezme zřetel, znovu.
Nad přístupem Fordu k evropskému trhu kroutíme hlavou už pěkně dlouho. Bývala to automobilka, kterou dříve šlo považovat za takové BMW pro chudé. A to nikoliv ve špatném slova smyslu. Jen málokterý mainstreamový výrobce nabízel tak dobré sladění řízení, řazení a podvozku, Fordy byla radost řídit.
Můžete říci, že taková auta zase nechce tolik lidí, jenže automobilka byla s touto strategií úspěšná. Přesto se rozhodla, že zamíří jiným směrem - chtěla auta udělat komfortnější, na oko luxusnější a přesto výrobně levnější. Proto také došlo k zavedení globální strategie One Ford, dle které měl jeden model oslovit zákazníky na celém světě. Že se tak nestalo, nemusíme dodávat, prodeje posledních let nejsou ani na úrovni 90. let.
Jeden by si řekl, že automobilka se ze svých chyb poučí a začne opět vyrábět taková auta, jaká jsme milovali. Nicméně pravdou je opak. Ford nadále touží po klientech, kteří si potrpí na luxus, a proto uvádí na trh jednu verzi Vignale za druhou. Pro typické zákazníky modrého oválu jsou však takové modely příliš drahé a nových přilákají jen minimum. Sportovní modely pak Ford pro změnu dále ochromuje.
Typickým příkladem je nová Fiesta ST, která dostala 1,5litrový tříválec. Takový motor bychom u sportovního derivátu rozhodně nehledali, do takového vozu se tříválec hodí ze všeho nejméně. A to ani neříkáme, že agregát je kvůli snížení normované spotřeby navíc vybaven deaktivací jednoho válce. Možná si řeknete prkotina, jenže tohle není osmiválec, který mezi úsporným a plným režimem přechází téměř neznatelně. U maloobjemových motorů si počkáte, než se probudí a rozjedou. S tímto ústrojím přitom vůz půjde do boje třeba s Toyotou Yaris GRMN a jejím kompresorovým čtyřválcem o objemu 1,8 l, mimo jiné.
Jen u Fordu Fiesta ST ovšem nezůstane, obdobnou strategii hodlá automobilka uplatnit také u příštího Fordu Focus ST. I v jeho případě se mluví o použití 1,5litrového motoru, byť tentokráte to nebude tříválec. Fyzicky půjde o čtyřválec, ovšem i on bude vypínat dva válce. Chybějící objem by mělo nahradit přímé vstřikování paliva a přeplňování typu twin-scroll.
Výsledkem by měl být maximální výkon zhruba 280 koní. V tom se podobá Peugeotu 308 GTi, ten má stejný výkon a motor o objemu 1,6 l. Malý objem ale jednou z jeho slabin a paradoxně se projevuje hlavně při pomalé jízdě. Ještě menší čtyřválec s vypnutými dvěma válci v tomto ohledu jistě bude ještě výrazně horší. Otázkou navíc je životnost takové pohonné jednotky. Ford bude muset povolat do hry buď drahé materiály nebo zesílit veškeré komponenty.
Obojí je přitom nepřijatelné, neboť to buď zvýší cenu nebo hmotnost, navíc nad přední nápravou. V první řadě by se tím zredukovala zákaznická obec, ve druhé by pro změnu dostaly na frak jízdní vlastnosti. Modrý ovál ale podobá dilemata zjevně neřeší, jinak by nikdy nemohl Fiestě ST nadělit tři válce. O motoru je tedy podle dostupných informací rozhodnuto a hotový vůz uvidíme na jaře 2018. Do prodeje by přitom nový Focus ST měl zamířit ještě před koncem příštího roku.
Kromě benzinového provedení dorazí samozřejmě i dieselová varianta, její prodeje jsou totiž nemalé - a to i přes stávající odpor vůči „naftožroutům“. Zatím ovšem není jisté, zda značka také v případě této verze půjde cestou downsizingu a pod kapotou zaměstná 1,5litrovou jednotku TDCi, či zda setrvá u dvoulitru. Vůbec bychom se ovšem nedivili, kdyby Ford kvůli emisím CO2 nakonec sáhl po maloobjemovém motoru.
Nový Focus ST tak bude do značné míry splácet daň za popularitu, sportovně laděné verze jsou totiž hodně žádané, a proto navyšují celkový průměr emisí CO2 celé této modelové řady. Jakkoliv tedy základní verzi hatchbacku a kombíku bude pohánět litrový tříválec, Ford potřebuje celou svou flotilu srazit na 95 gramů CO2 na kilometr, což bude při zavedení nových procedur náročnější.
Očekává se proto, že motor 1,5 TDCi dozná zásadního přepracování, zejména v oblasti katalyzátoru SCR. Platforma C2, kterou užívá i stávající generace a podepře i novou, byla upravena tak aby vznikl prostor pro nádržku na roztok AdBlue a s tím spojené komponenty. O zhruba 50 milimetrů byl také prodloužen rozvor, z čehož mají profitovat především cestující vzadu.
Celkové rozměry nového Focusu se ale oproti současnosti příliš nezmění, pouze evoluční pak bude i design. Značka ovšem během vývoje kladla důraz na zlepšení kvality, uvnitř lze tedy počítat s lepšími plasty či lépe zakomponovaným dotykovým systémem multimediálního systému. Vše pak kvalitní kůží opepří varianta Vignale, která nemůže chybět, tak jako provedení Active se zvýšeným podvozkem a dodatečnými plasty.
Kromě toho Ford na stejném základu postaví i nové SUV, které zatím nese interní kódové označení C430 a jež se vmáčkne mezi stávající modely Ecosport a Kuga. To pro změnu v nové generaci poněkud naroste, aby mohla hostit tři řady sedadel. Dále pak značka chystá ještě elektrickou ofenzivu pod hlavičkou Model-E, jejíž první vlaštovka bude též stavět na platformě C2.
Tím máme plány Fordu na nejbližší dobu odtajněny, přičemž je pouze na vás, zda z nich skáčete nadšením do vzduchu či nikoliv. Pro nás je ovšem zejména 1,5litrový Focus ST další ránou vedle. Čas ukáže, zda tak smýšlí i zákazníci.


Takhle si nový Ford Focus ST představují naši britští kolegové
Standardní provedení chystaného hatchbacku pak bylo nedávno nafoceno ve své kůži, byť s notným maskováním
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 10 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321