Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford One Manufacturing: nižší náklady přes méně platforem a více standardizace
9.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Někdejší průkopník masové výroby automobilů nyní touží po větší efektivitě. Pomoci mu v tom mají standardizované výrobní postupy a méně platforem.
Automobilka Ford je těsně před zahájením svého ambiciózního plánu, který počítá se zefektivněním výroby. Všechny továrny Modrého oválu po celém světě by na jeho základě měly zavést jednotné postupy výroby, čímž se výrazně sníží náklady. Značka tak odkazuje na své kořeny, kdy Henry Ford na počátku 20. století zavedl pásovou výrobu a cenu dnes již legendárního modelu T snížil na pouhých 360 USD. Tak účinný sice plán zvaný „One Manufacturing System“ (neboli Systém jedné výroby) nebude, Ford však věří v maximální úspěch a doufá, že se mu nové výrobní postupy podaří sjednotit do roku 2015.
Základem celého plánu je strategie One Ford, kdy vždy jeden model značky v rámci segmentu je dostupný po celém světě. Díky tomu je možné např. nový Focus koupit v Americe, Evropě i Asii. Při aplikaci procesu na samotnou výrobu by tak mělo být dosaženo standardizovaných postupů po celém světě. A týká se to nejen lepší efektivity při vyhledávání, dodávce a údržbě materiálu, ale také větší flexibility a vyšší efektivity při investicích.
Zakomponováním virtuálních nástrojů do všech těchto kroků by Ford dle firemních analýz měl dosáhnout snížení nákladů o podstatných 8 %. Snad ještě důležitější je ale fakt, že po sjednocení výrobních postupů budou moci vznikat v jednotlivých továrnách vozy pro jiné regiony. Značka tak v Evropě, kde aktuálně nabídka převyšuje poptávku, nebude muset přikročit k uzavření některých poboček, ale jen pozmění cílovou destinaci smontovaných fordů.
Důležitým aspektem systému One Manufacturing bude menší počet platforem a komponentů, což lze považovat za logický krok. Zvláště po představení modulárních šasi MQB (Modularer Querbaukasten) Volkwagenu, CMZ (Common Module Family) Nissanu a SPA (Scalable Platform Architecture). Ford má spočítáno, že tímto způsobem by produkce továren mohla být ve zmiňovaném roce 2015 navýšena o 25 %.
Zároveň je však více než jasné, že zavedením standardizovaného procesu zmizí z nabídky Fordu unikáty. Třeba takový Ford Falcon, který se jako sedan, ute (forma pick-upu - pozn. red.) a SUV prodává pouze v Austrálii. Dle spekulací by tento model měl skončit v roce 2016 a jeho místo zaujmou globální novinky Taurus a Explorer.
Plány Fordu ovšem mimo systém One Manufacturing zahrnují také výraznou expanzi v asijsko-pacifickém regionu a v Africe. Během následujících let má být vystavěno na 9 nových továren, přičemž většina se ne náhodou bude nacházet v Číně. Právě zde by Ford chtěl velmi brzy dosáhnout prodeje 2,9 milionu vozů ročně - a tím splnit svůj další cíl vyrábět v polovině dekády 8 milionů automobilů za rok. Povede se?
Systém One Manufacturing se dotkne i továrny Ford v Kolíně nad Rýnem. Ovšem v dobrém smyslu, dělníci by se propouštět neměli.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před hodinou - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 3 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 4 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 10:38 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus