Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford One Manufacturing: nižší náklady přes méně platforem a více standardizace
9.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Někdejší průkopník masové výroby automobilů nyní touží po větší efektivitě. Pomoci mu v tom mají standardizované výrobní postupy a méně platforem.
Automobilka Ford je těsně před zahájením svého ambiciózního plánu, který počítá se zefektivněním výroby. Všechny továrny Modrého oválu po celém světě by na jeho základě měly zavést jednotné postupy výroby, čímž se výrazně sníží náklady. Značka tak odkazuje na své kořeny, kdy Henry Ford na počátku 20. století zavedl pásovou výrobu a cenu dnes již legendárního modelu T snížil na pouhých 360 USD. Tak účinný sice plán zvaný „One Manufacturing System“ (neboli Systém jedné výroby) nebude, Ford však věří v maximální úspěch a doufá, že se mu nové výrobní postupy podaří sjednotit do roku 2015.
Základem celého plánu je strategie One Ford, kdy vždy jeden model značky v rámci segmentu je dostupný po celém světě. Díky tomu je možné např. nový Focus koupit v Americe, Evropě i Asii. Při aplikaci procesu na samotnou výrobu by tak mělo být dosaženo standardizovaných postupů po celém světě. A týká se to nejen lepší efektivity při vyhledávání, dodávce a údržbě materiálu, ale také větší flexibility a vyšší efektivity při investicích.
Zakomponováním virtuálních nástrojů do všech těchto kroků by Ford dle firemních analýz měl dosáhnout snížení nákladů o podstatných 8 %. Snad ještě důležitější je ale fakt, že po sjednocení výrobních postupů budou moci vznikat v jednotlivých továrnách vozy pro jiné regiony. Značka tak v Evropě, kde aktuálně nabídka převyšuje poptávku, nebude muset přikročit k uzavření některých poboček, ale jen pozmění cílovou destinaci smontovaných fordů.
Důležitým aspektem systému One Manufacturing bude menší počet platforem a komponentů, což lze považovat za logický krok. Zvláště po představení modulárních šasi MQB (Modularer Querbaukasten) Volkwagenu, CMZ (Common Module Family) Nissanu a SPA (Scalable Platform Architecture). Ford má spočítáno, že tímto způsobem by produkce továren mohla být ve zmiňovaném roce 2015 navýšena o 25 %.
Zároveň je však více než jasné, že zavedením standardizovaného procesu zmizí z nabídky Fordu unikáty. Třeba takový Ford Falcon, který se jako sedan, ute (forma pick-upu - pozn. red.) a SUV prodává pouze v Austrálii. Dle spekulací by tento model měl skončit v roce 2016 a jeho místo zaujmou globální novinky Taurus a Explorer.
Plány Fordu ovšem mimo systém One Manufacturing zahrnují také výraznou expanzi v asijsko-pacifickém regionu a v Africe. Během následujících let má být vystavěno na 9 nových továren, přičemž většina se ne náhodou bude nacházet v Číně. Právě zde by Ford chtěl velmi brzy dosáhnout prodeje 2,9 milionu vozů ročně - a tím splnit svůj další cíl vyrábět v polovině dekády 8 milionů automobilů za rok. Povede se?



Systém One Manufacturing se dotkne i továrny Ford v Kolíně nad Rýnem. Ovšem v dobrém smyslu, dělníci by se propouštět neměli.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejčtenější články
Nové Bugatti s motorem V16 naplno předvedlo svůj zvuk, při túrování štěká jako nasupený buldok
12.2.2025Ještě donedávna jen elektrický Dodge nakonec může dostat zpátky motor V8, dokonce i úplně nový
12.2.2025Francouzská komedie: Alpine zkouší za 6,7 milionu prodat speciál pomalejší než o 2,5 milionu levnější Porsche, jeho dynamiku si vymyslel
12.2.2025Tesla ve vlastních zveřejněných materiálech možná nechtěně propálila své nové modely. A možná jen hraje hry
12.2.2025Zpackané nové BMW M5 si zkouší napravit reputaci tímto speciálem. Nemá šanci, to spíš vynikne jeho otylost
12.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva