Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford One Manufacturing: nižší náklady přes méně platforem a více standardizace
9.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Někdejší průkopník masové výroby automobilů nyní touží po větší efektivitě. Pomoci mu v tom mají standardizované výrobní postupy a méně platforem.
Automobilka Ford je těsně před zahájením svého ambiciózního plánu, který počítá se zefektivněním výroby. Všechny továrny Modrého oválu po celém světě by na jeho základě měly zavést jednotné postupy výroby, čímž se výrazně sníží náklady. Značka tak odkazuje na své kořeny, kdy Henry Ford na počátku 20. století zavedl pásovou výrobu a cenu dnes již legendárního modelu T snížil na pouhých 360 USD. Tak účinný sice plán zvaný „One Manufacturing System“ (neboli Systém jedné výroby) nebude, Ford však věří v maximální úspěch a doufá, že se mu nové výrobní postupy podaří sjednotit do roku 2015.
Základem celého plánu je strategie One Ford, kdy vždy jeden model značky v rámci segmentu je dostupný po celém světě. Díky tomu je možné např. nový Focus koupit v Americe, Evropě i Asii. Při aplikaci procesu na samotnou výrobu by tak mělo být dosaženo standardizovaných postupů po celém světě. A týká se to nejen lepší efektivity při vyhledávání, dodávce a údržbě materiálu, ale také větší flexibility a vyšší efektivity při investicích.
Zakomponováním virtuálních nástrojů do všech těchto kroků by Ford dle firemních analýz měl dosáhnout snížení nákladů o podstatných 8 %. Snad ještě důležitější je ale fakt, že po sjednocení výrobních postupů budou moci vznikat v jednotlivých továrnách vozy pro jiné regiony. Značka tak v Evropě, kde aktuálně nabídka převyšuje poptávku, nebude muset přikročit k uzavření některých poboček, ale jen pozmění cílovou destinaci smontovaných fordů.
Důležitým aspektem systému One Manufacturing bude menší počet platforem a komponentů, což lze považovat za logický krok. Zvláště po představení modulárních šasi MQB (Modularer Querbaukasten) Volkwagenu, CMZ (Common Module Family) Nissanu a SPA (Scalable Platform Architecture). Ford má spočítáno, že tímto způsobem by produkce továren mohla být ve zmiňovaném roce 2015 navýšena o 25 %.
Zároveň je však více než jasné, že zavedením standardizovaného procesu zmizí z nabídky Fordu unikáty. Třeba takový Ford Falcon, který se jako sedan, ute (forma pick-upu - pozn. red.) a SUV prodává pouze v Austrálii. Dle spekulací by tento model měl skončit v roce 2016 a jeho místo zaujmou globální novinky Taurus a Explorer.
Plány Fordu ovšem mimo systém One Manufacturing zahrnují také výraznou expanzi v asijsko-pacifickém regionu a v Africe. Během následujících let má být vystavěno na 9 nových továren, přičemž většina se ne náhodou bude nacházet v Číně. Právě zde by Ford chtěl velmi brzy dosáhnout prodeje 2,9 milionu vozů ročně - a tím splnit svůj další cíl vyrábět v polovině dekády 8 milionů automobilů za rok. Povede se?



Systém One Manufacturing se dotkne i továrny Ford v Kolíně nad Rýnem. Ovšem v dobrém smyslu, dělníci by se propouštět neměli.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejnovější články
Škoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
před hodinouUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
před 3 hodinamiBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
před 4 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 6 hodinamiŠkoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.15. 09:26 - Zajda
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.