Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Mustang 2015: čtyřválec s turbem, nezávislé zavěšení i dovoz do Evropy
6.8.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Jedna z ikon amerického automobilismu oslaví příští rok 50 let a odhalí se i její šestá generace.
První Ford Mustang vznikal jako levné auto - cena při uvedení na trh v roce 1964 měla činit pouhých 2 368 dolarů. Z tohoto důvodu byla většina jak interiérových, tak funkčních dílů převzata z již existujících Fordů, např. z modelů Fairlane a Falcon. To mělo ušetřit kromě nákladů na výrobu i náklady na opravy, protože mechanici většinu dílů a řešení už znali. Mustang měl představovat alternativu k víceméně obyčejným sedanům a cílem bylo prodat během prvního roku sto tisíc kusů. Takového čísla dosáhly prodeje po pouhých třech měsících a za rok se prodalo zhruba 318 tisíc vozů. V základní výbavě některých modelů přitom nebyla ani couvací světla a pod kapotou byl buď šestiválec Falcon o objemu 2,8 litru, nebo osmiválec o objemu 4,7 litru (289 kubických palců).
O padesát let později se po silnicích prohání Mustangy páté generace, která přišla v roce 2005 s retrospektivním designem, naprosto odlišným od předchozího modelu. Pátá generace za svůj osmiletý život prošla několika facelifty a ideje levného a výkonného auta jako alternativy nudného rodinného sedanu nebo kombíku se již dávno nedrží. Koncepce motoru vpředu a pohonu zadních kol, spojených tuhou nápravou, se však nepustila a právě toto podvozkové řešení je jedním z důvodů, proč Mustang někteří milují a jiní nenávidí. Nikdo mu však nemůže upřít jisté kouzlo, které mu propůjčuje svérázný design spolu se zvučným jménem - schválně zkuste vyslovit jméno „Mustang” nahlas.
Tato generace byla od svého uvedení na trh poháněna buď čtyřlitrovým šestiválcem s 210 koní, nebo osmiválcem o objemu 4,6 litru, který měl 300 koní - ale půlka byla chromých. Facelift v roce 2010 přinesl kromě změny designu také drobné vylepšení pod kapotou - osmiválec dostal patnáct koní navíc. O rok později nový šestiválec o objemu 3,7 litru a výkonu 305 koní nahradil starší čtyřlitr. Osmiválec 4,6 ustoupil pětilitru, který dává po dalším faceliftu v roce 2012 420 koní a 531 Nm a přezdívá se mu „Coyote”. Nejsilnějším modelem v nabídce je Shelby GT500, který z 5,8litrového osmiválce s kompresorem doluje 662 koní.
Šestá generace Fordu Mustang, která by se měla veřejnosti odhalit někdy zkraje příštího roku a zkombinovat přitom odkaz na historii tohoto slavného vozu s moderními technologiemi. Nejspíš se tak stane v lednu Detroitu, slavném Motor City, ale vyloučen není ani New York o několik týdnů později. Mezi pohonnými jednotkami nového modelu bude i čtyřválec 2,3l EcoBoost s výkonem přes 350 koní. Schválně nemluvíme o „základním modelu”, protože v USA není výjimkou, že atmosférický motor o větším objemu stojí v katalogu modelu pod menší, ale přeplňovanou a výkonnější strojovnou a od šestiválce Mustang zřejmě neupustí. Nebude to ale první čtyřválec pod kapotou Mustangu - druhá a třetí generace nabízely tuto možnost také.
Druhou výraznou změnou je, že tuhá zadní náprava ustoupí nezávislému zavěšení kol. To je třeba chápat jednak jako snahu za zlepšení přilnavosti na rozbitých cestách a jednak jako úlitbu zhýčkaným Evropanům - dle strategie „One Ford” se bude Mustang v šesté generaci poprvé oficiálně dovážet do Evropy a také do Asie. Není to však první pony car, který si u nás oficiálně můžete koupit - Chevrolet Camaro se v evropské specifikaci, která se týká hlavně barev osvětlení, se v ČR již nějakou dobu prodává.
Čtyřválec pod kapotou Mustangu může vyvolávat otázky. Fanoušek tohoto vozu si jej s takovým motorem pravděpodobně nekoupí, ale pro něj budou k dispozici jednotky V6 a V8. Základní modely pony cars, tedy konkrétně Mustangu, Camara a Dodge Challengeru, se za velkou louží těší poměrně velké oblibě a jsou tam používány pro každodenní potřeby v mnohem více případech, než tomu je na Starém kontinentu a právě sem čtyřválec pravděpodobně míří.
Představení nového Mustangu se navíc odehraje přesně padesát let po uvedení první generace na trh - v roce 2014. U této příležitosti bude k mání tisícikusová limitovaná edice 50th Anniversary s modelovým rokem 2014 1/2 - podobně jako první Mustangy, které také sjely z výrobní linky jako modelový rok 1964 1/2. Tyto vozy budou mít speciální kódy VIN a jistě i plaketu s pořadovým číslem někde v interiéru a budou poháněny pětilitrovým osmiválcem, který by měl dle některých zvěstí produkovat zhruba 450 koní. Drobné změny budou pravděpodobně i v designu nebo v paletě barev či polepů.
Po této limitované edici by „normální Mustangy” modelového roku 2015 měly začít z továrny vyjíždět někdy v druhé polovině roku 2014. Vrchol nabídky by měl představovat model GT350, jehož osmiválec má produkovat "podstatně více" výkonu, než již zmíněná V8, a některé zprávy hovoří i o verzi SVT Cobra s atmosférickým motorem. Verze, která by se hlásila k odkazu prvních muscle cars z 60. let, tedy co nejsilnější motor a co nejméně výbavy, tj. nízká hmotnost a cena, se pravděpodobně nedočkáme.
Nadále však nevíme mnoho o finálním designu. Po Americe se prohání prototypy, které jsou však velmi dobře maskované, a tak kromě videí, která naleznete níže, můžeme nabídnout jen počítačové ilustrace, které jsou prý „blízko sériové podobě”, a pravděpodobně uniklé snímky hliněných modelů. Na podobu šesté generace Mustangu, která bude stát i v českých showroomech vedle Focusů a Fiest, si tak ještě budeme muset počkat, ale můžeme-li soudit dle ostatních letošních odhalení nových generací amerických ikon, bude to stát za to.
Dle zdrojů blízkých automobilce jsou tyto ilustrace „nepříliš vzdáleny sériové podobě”
Na jaře 2013 se objevily fotky, které prý zachycovaly hliněný model nového Mustangu
Video velmi dobře maskovaného prototypu se objevilo na fóru Mustang6G
Na tomto snímku je dobře slyšet zvuk motoru...
... a i zde zní motor velmi slibně
Zdroje: Mustang6G.com, WorldCarFans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024 - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch