Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Mustang 2013 oficiálně: až 650 koní a 320 km/h
15.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Bitva o nesilnější novodobý pony car má nového lídra. Pozici Camara ZL1 zaujme Mustang Shelby GT500 schopný jezdit více než 320 km/h.
Teprve včera jsme vám přinesli první fotografie detailů „nového“ Mustangu modelového roku 2013 a s odvoláním na americký Car and Driver uvedli předpokládané údaje nejvýkonnější verze Shelby GT500. Tato předpověď ale byla těžce vedle, Ford svými právě představenými oficiálními parametry překonal všechna očekávání.
Na vrcholu modelové řady se nic nemění, Shelby GT500 ale zastiňuje nejen zbytek stáda modernizovaných Mustangů, ale novým motorem zesměšňuje Camaro ZL1, Corvette ZR1, zastiňuje Ferrari 458 Italia a dokonce dohání Lamborghini Aventador. Ford pochopitelně považuje za svého hlavního rivala koncern General Motors, ale v tomto souboji ztrácejí hlavně evropské značky ohýbající páteř pod tíhou pokut za nadlimitní emise. Automobilky ve Spojených státech to za pár let čeká taky, ale podle současného stavu to vypadá jako na poslední Jim Beam party před nástupem do protialkoholické léčebny.
Modrý ovál nasazuje pod kapotu Mustangu nový 5,8litrový celohliníkový osmiválec s větším a účinnějším mechanicky poháněným kompresorem TVS 2300. Uvnitř agregátu pracují vačky s novým profilem, byl posílen chladicí systém i spojka. To je celkem pochopitelné, motor dává až 650 hp, tedy cirka 659 koní a 816 newtonmetrů. Výkon je na zadní kola přenášen přepracovanou šestistupňovou manuální převodovkou (s novým uložením, převody i ložisky) skrze karbonový kardan. Standardní provedení je pak možné rozšířit o paket Performance, který obsahuje (snad i povinný) mechanický samosvorný diferenciál typu Torsen a elektronicky řízené tlumiče Bilstein pracující v režimu Normal nebo Sport.
Tím ale výčet speciální výbavy ani zdaleka nekončí. Zákazníci si budou moci objednat paket Track, který přidává externí olejový chladič, a dodatečné chladiče převodovky a diferenciálu. Bez příplatku jsou pak brzdy Brembo se šestipístkovými třmeny vpředu a nová kovaná 19" kola s možností objednat si dvacítky. Shelby GT500 nejenže má o 78 koní vyšší výkon a o 62 newtonmetrů více než Chevrolet Camaro ZL1, ale jeho pohotovostní hmotnost 1 746 kg je o 122 kg nižší.
Po stránce designu se toho ale moc nezměnilo. Firma decentně upravila světla, vytvořila nový nárazník se spoilerem a vyšším přítlakem. Čas akcelerace potřebné k dosažení 60 mil/h nebo nám bližším 100 km/h Ford nezveřejnil, ale maximální rychlost nového GT500 činí „více než 322 km/h“.
Jak již bylo zmíněno, „upgrade” se netýká pouze nejsilnější verze ale celé modelové řady. A to znamená, že také ceněného Mustangu Boss 302 s atmosférickým motorem. Kromě drobných stylistických změn a „rychlého“ pruhu na kapotě jsou zde i nové boční nálepky ve tvaru hokejky vzdávající hold původnímu modelu Boss 302 z roku 1970. Přibyl rovněž lak School Bus Yellow ze závodního vozu Mustang Boss 302 od Buda Moora, se kterým pilot Parnelli Jones zvítězil v roce 1970 v šampionátu Trans Am. A pochopitelně nemůže chybět ani speciální provedení Laguna Seca Edition, která ale vyměnila původní červeně lakované (kontrastní) prvky za decentně šedivou Sterling Gray. Stále ovšem platí, že místo zadních sedadel dostanete ochranný rám z ocelových trubek. Zajímavostí je, že původně zadeklované otvory v přední masce chladiče po mlhovkách jsou u nového vozu nyní funkční. Ford tvrdí, že se je kvůli lepšímu chlazení motoru vyplatí při vyšší zátěži otevřít.
Po mechanické stránce se toho moc nezměnilo. Jiná je například spojka s odolnějším obložením, těsněji poskládané kvalty v šestistupňovém manuálu zůstaly identické. Boss 302 modelového roku 2013 má pořád ten samý pětilitrový osmiválec o výkonu 444 hp (450 k) při 7 400 ot./min. a točivém momentu 515 Nm při 4 500 ot./min., samosvorný diferenciál s karbonovými lamelami nebo příplatkový Torsen s vyšší svorností, který vám pak bezplatně zajistí i sedačky Recaro.
Krapet se ale změnilo nastavení podvozku. Ford v tiskové zprávě uvádí, že Boss dostal pružiny s hustším vinutím, tužší silentbloky a tlustší zadní stabilizátor. Automobilka ale zároveň tvrdí, že skutečným klíčem k ovladatelnosti tohoto modelu jsou stavitelné tlumiče i délka propružení a oproti Mustangu GT snížený podvozek - o 11 mm vpředu, o 1 mm vzadu.
Když už jsme si podrobně představili dvojici nejsilnějších modelů na rok 2013, patřilo by se napsat alespoň malou zmínku o základních modelech s motory 3,7 V6 a 5,0 V8. Úpravy se opět týkají přepracované přední části s větší maskou a hlubším spoilerem pod nárazníkem, předních a zadních lamp s LED, designu 17 až 19" kol nebo můžete mít za příplatek v kabině kůží čalouněná Recara z modelů Boss a Shelby. Výkon osmiválce byl zvýšen ze 402 na 420 hp (426 koní) a za zmínku stojí také paket Performance dodávaný k verzi GT s manuální převodovkou. Obsahuje účinnější chladič motoru, samosvor Torsen z modelu Boss 302 a lepší brzdové obložení, které lze paketem Brembo Brake rozšířit rovněž o výkonnější brzdový systém.
Ke zbytečným, ale roztomilým li(bl)bůstkám zase patří například projekční LED umístěné ve spodní části vnějších zpětných zrcátek, které po odemknutí auta osvětlují silnici siluetami poníka. Myslím ale, že i největší odpůrce amerického kýče by byl ochoten Mustangu odpustit, kdyby se konečně objevil oficiálně i na Starém kontinentu. Některé evropské značky totiž jaksi začínají zapomínat, jak se dělají pořádné motory a že k ideální zábavě patří také manuál...
Kompletní galerie snímků Mustangu 2013 vč. Shelby GT500 a Boss 302
Ford Mustang a Ford Mustang GT
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch