Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Mondeo 2015 v detailech: nový diesel nabídne 210 koní
24.9.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vlajková loď modrého oválu dorazí i s tříválcem nebo jako hybrid. K mání bude pohon 4x4, nechybí ani lepší odhlučnění či masážní sedadla.
Dnes již asi nespočítáme články, jež slibovaly příchod nového Fordu Mondeo do Evropy. Můžeme tedy maximálně připomenout, že vůz se pod označením Fusion objevil již v roce 2012 na autosalonu v Detroitu. Záhy poté odstartoval americký prodej, přičemž premiéra evropské verze v Paříži téhož roku naznačovala, že Starý kontinent nebude čekat dlouho. Jenže poté se zjevně něco pokazilo a fanoušci modrého oválu se museli obrnit značnou trpělivostí. „Nové“ Mondeo se do evropského prodeje dostane nakonec až letos na podzim.
Vedení značky dodává, že novinka bude „technicky nejvyspělejším Fordem, jaký kdy byl v Evropě představen“, čemuž se s ohledem na výše zmíněné dá sotva věřit. Proto bychom měli uvést, že letitá je víceméně jen samotná konstrukce, i když i ta mohla doznat při cestě z Ameriky několika změn. Pod kabátem pak najdeme komponenty, které vysloveně cílí na tradičního evropského zákazníka, což již dopředu naznačuje zejména příchod dieselových motorů.
Nakouknutím pod kapotu bychom mohli odstartovat prezentací pohonné jednotky, která bude až na počátku příštího roku. Řeč je o novém dvoulitru TDCi, který dostal dvojité elektronicky ovládané přeplňování. Malé turbo má za úkol okamžité „nakopnutí“, to větší přichází s vyšším plnícím tlakem a stará se hlavně o sportovní zážitky za volantem (jakkoliv to asi ve spojení s dieselem může někomu jít proti srsti).
Modrý ovál dodává, že nový agregát bude produkovat 210 koní a 450 Nm točivého momentu, což rozhodně nejsou špatné hodnoty. Jízdní dynamika, spotřeba či emise CO2 jsou však již zahaleny tajemstvím, pročež o výkonech můžeme jen spekulovat. Jistou nápovědou by nám ovšem mohl být 2,2litrový diesel naladěný na 200 koní, jehož 159 gramů CO2 na kilometr by mělo u nového motoru doznat razantního snížení.
Abychom dokončili výhled do budoucna, musíme zmínit ještě litrový tříválec EcoBoost, který si rovněž na počátku příštího roku najde cestu pod kapotu Fordu Mondeo. Ve srovnání s verzemi, jež pohání modely Fiesta a Focus, byl prý řádně přepracován pro potřeby mohutnějšího vozu, výkon 125 koní je však identický s těmi menšími. Jiné - vyšší - jsou tak vlastně jen emise CO2, jež dosahují hodnoty 119 g/km.
Nyní se již můžeme přesunout k agregátům, po kterých budete moci sáhnout hned po zahájení prodeje. Asi nepřekvapí, že prim hraje dvoulitrový diesel osazený jedním turbodmychadlem, novou hlavou válců, přepracovaným vstřikováním a katalyzátorem částic NOx. K mání bude ve dvou úrovních, kdy slabší nabídne 150 a silnější 180 koní.
Kromě tradičního pohonu předních kol tyto pohonné jednotky budete moci spřáhnout s pohonem všech kol, který ovšem standardně přenáší veškerou sílu rovněž dopředu. Ovšem každých 16 milisekund mapuje povrch vozovky, a pokud dojde ke ztrátě trakce, dokáže během 100 milisekund přenést sílu na tu či onu nápravu.
Tím však přehlídka dieselových motorů nekončí, další v řadě bude agregát 1,6 Econetic. Ten by měl emitovat okolo 94 gramů CO2 na kilometr, konkrétní hodnota však ještě bude upřesněna. Pozornost tak můžeme věnovat benzinovým agregátům, kdy 1,5litrový EcoBoost nabídne 160 koní a 134 gramů emisí na kilometr.
Vrcholem se pak stane dvoulitrový čtyřválec EcoBoost, který bude možné zvolit s výkonem 203 nebo 240 koní. Jelikož v tomto směru nemáme co dodat, můžeme rovnou zmínit ještě příchod hybridního ústrojí. To bude jako vůbec první v portfoliu modrého oválu vyráběno přímo v Evropě, a sice ve španělské Valencii.
Konkrétně jde o speciálně vyvinutý benzinový dvoulitr, který je spárován se dvěma elektromotory. První je určen ke klasickému pohonu, zatímco ten druhý se stará o dobíjení baterií. Ty mají kapacitu 1,4 kWh, což není mnoho, podle modrého oválu však mají vydržet dlouhých 10 let či 241 402 kilometrů.
Ani v tomto případě bohužel nemůžeme posloužit jízdní dynamikou, jediným známým údajem jsou opět emise CO2, které činí 99 g/km. Než ovšem motorový prostor opustíme, jen dodáme, že Ford zapracoval také na jeho odhlučnění, kdy skelnou vatu nahradil pěnou, čímž ušetřil 1,5 kg hmotnosti a hluk srazil o 1,5 až 2 decibely.
Dalšího ztišení se dočkáme díky optimalizovaným okenním sloupkům a vnějším zpětným zrcátkům, ve srovnání s odcházející generací pak byla o 0,4 milimetru zvětšena tloušťka zadního okna, což přispívá ke komfortu zadních pasažérů. Kromě toho pak Ford o 10 procent vylepšil torzní tuhost, přestože nové Mondeo prošlo odtučňovací kúrou.
Jako první model modrého oválu v Evropě pak vůz dostal adaptivní LEDkové světlomety, pochlubit se ovšem může také speciálním systémem detekujícím chodce. Ten vychází z dat pořízených kamerou za čelním oknem, přičemž výsledky porovnává s databází „pohybů chodců“ a v případě nečinnosti řidiče na varování automaticky přitáhne brzdy.
Mimo to ve výbavě nebude chybět sloupek řízení s pamětí, elektricky ovládané víko zavazadelníku, vyhřívaný volant či klimatizovaná sedadla s možností masáže. Multimediální systém Sync2 pak bude možné ovládat hlasem, zatímco přes technologii MyKey půjde nakonfigurovat bezpečnostní systém, maximálka či úroveň hlasitosti rádia.
Tím ale můžeme naše vyčerpávající povídání uzavřít, přičemž české ceny se snad dozvíme v řádu dnů. Tedy za předpokladu, že se Ford nakonec opět neotočí na podpatku a více než dva roky staré „nové“ Mondeo znovu o nějaký ten pátek neodloží.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014.
Ford Mondeo letos na podzim snad již konečně dorazí do evropského prodeje. Některé agregáty však budou k mání až od počátku příštího roku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus