Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Focus Electric dorazil do Evropy, odhaluje recept na neprodejné auto
22.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Cena přes milion Kč, kapacita akumulátorů odpovídající ani ne 7 litrům nafty, doba dobíjení 7 hodin, hmotnost 1 700 kilogramů. To se přece nedá prodat.
Ford začal elektrickou verzi poslední generace Focusu nabízet americkým zákazníkům v druhé polovině roku 2011 a už tedy se zdálo být neodvratné, že tento vůz jednoho ošklivého dne dorazí i k evropským dealerům značky. Tato očekávání bylo na místě mírnit v momentě, kdy se ukázalo, že tenhle „elektrikář” je v USA totální propadák a přeplněné sklady je nutné řešit razantním zlevněním, Ford ale ani tento neúspěch neodradil - Focus Electric právě začal nabízet na některých trzích Starého kontinentu, a tak se pojďme podívat, co nabídne.
Zřejmě nejhalasnější entré si odbyl v Holandsku, jistě ne náhodou. Tamní lokální penále za emise CO2, které jdou ještě nad rámec extrémního přerozdělování ze strany EU (připomeňme jen, že výrobci aut si dnes mohou započítat každý prodaný elektromobil jako 3,5 prodaného auta s nulovými emisemi, což představuje nepřímou dotaci skoro 700 tisíc Kč na jeden elektromobil) elektřinou poháněné vozy velmi favorizují a Ford si zřejmě největší potenciál slibuje právě od trhů, jako je tento. Když si dáme dohromady, jaké všemožné výhody se jemu i zákazníkům prodejem každého elektrického Focusu dostane, mohla by z toho být docela zajímavá nabídka. Jenže není. Ne, není.
Nebudeme-li dlouze obcházet horkou kaši, pak můžeme hned zkraje říci, že vůz bude v Holandsku k mání za těžko uvěřitelných 39 990 Eur, asi 1 030 tisíc Kč. To jsou peníze, za které je možné koupit už hodně dobrá auta této třídy, třeba i takové BMW M135i, jeden z nejlepších kompaktů vůbec. Co vedle něj nabízí Focus Electric?
Je to skutečně mimořádně slabá sada argumentů, shrnout by je šlo do množiny označené slovem „nic”. Vůz je poháněn elektromotorem o výkonu 145 koní, což nezní marně, výsledná dynamika ale odpovídá tak polovině - zrychlení na stovku za 11,4 sekundy bude ještě snesitelné, maximální rychlost omezená na 137 km/h už ale musí být místy přítěží. Důvodem ne zrovna přesvědčivé dynamiky je dozajista i pohotovostní hmotnost 1 700 kilogramů, za kterou vůz může poděkovat paklíku li-ion akumulátorů o kapacitě 23 kWh. Autu totiž přidávají na bedra plných 300 kg.
Takže alespoň dojezd bude stát za to? Ani ne, 23 kWh elektrické energie je s přihlédnutím k rozdílné efektivitě elektrického a spalovacího motoru ekvivalent asi 6,7 litru nafty a sami si zřejmě dokážete představit, jak daleko s takovým množstvím paliva v jedenatřičtvrtětunovém cvalíkovi dojedete. Pokud ne, dojezd podle euronorem jako vodítko nepoužívejte, avizovaných 162 km ujede na nabití jen jistý Gerhard P. Realističtější je dojezd podle amerických norem (122 km), i ten ale zní trochu optimisticky. Něco přes 100 km by ale s autem ujet klidným tempem jít mohlo.
Co pak? No dobít, pochopitelně. 23 kWh budete z běžné zásuvky dobíjet kolem 7 hodin, s čímž kupodivu souhlasí i Ford a dodává, že s 32 A pod palcem (kdo je má...) je možné akumulátor dobít za 3-4 hodiny, ze starších zásuvek (patrně míní 10 A) pak za necelých 11 hodin. Cestu z Aše do Ostravy si tedy můžete naplánovat tak na 2 dny.
Nějaké další výhody? Ford říká, že regenerativní brzdění vozu dokáže shromáždit až 95 % „probrzděné” energie, což zní dobře. Je ale otázka, k čemu vám taková rekuperace při nutně (jinak byste nedojeli už nikam...) úsporném stylu jízdy bude, pravděpodobně zabrzdíte jednou za 100 km, pokud vůbec. Za jistou výhodu pak lze považovat i relativně vysokou standardní výbavu vozu odpovídající stupni Titanium, ale jinak?
Tohle je zkrátka jedna z nejhorších nabídek na trhu, dokonalý pojízdný recept na neprodejné auto. Ford se z Amerického neúspěchu evidentně příliš nepoučil a chce si jej zopakovat i v Evropě. Je-li tomu tak, můžeme mu předem pogratulovat - s touto nabídkou nemůže šlápnout vedle. Sám se o tom přesvědčí se už v září, kdy první kousky dorazí k dealerům.
Snímky evropské verze elektrického Focusu zatím nemáme k dispozici, do toho amerického by se ale měl lišit jen v typických detailech. Na Starém kontinentu se ostatně bude i vyrábět...
Zdroj: Autoweek.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 2 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 4 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 5 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien