Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Focus 1,0 EcoBoost: motor 1,6 Ti-VCT má na kahánku
19.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ford zveřejnil podrobnější technické informace k litrovému tříválci, který již brzy zamíří nejen do Focusu. Nakonec to není HyBoost, ale EcoBoost.
Přiznáme se bez mučení, že jsme se do zpráv okolo tříválcového Focusu trochu zamotali. Nejprve jsme vás správně informovali, že Fordův kompakt dostane litrový tříválcový motor přeplňovaný turbodmychadlem a že bude představen na stále aktuálním autosalonu ve Frankfurtu. Hned další den jsme se ale nechali zmást zprávou o Fordu Focus HyBoost, který je též vybaven litrovým tříválcem, ale i trochou elektrických pomocníků navíc a představil se světu ještě o pár dní dříve. Mysleli jsme si, že právě to je ten avizovaný nový typ, nakonec ale jde o úplně jiný projekt. Focus 1,0 EcoBoost byl totiž tím modelem, který výrobce před Frankfurtem avizoval a HyBoost můžeme pro tuto chvíli v klidu pustit z hlavy jako experimentální záležitost.
Novinka určená rovnou pro sériovou výrobu je nakonec vybavena docela konvenčním tříválcem a představila se opravdu až ve Frankfurtu, jak bylo avizováno. Nyní tedy vše uvádíme na pravou míru a nabízíme vám podrobnější informace o novém nejmenším agregátu modrého oválu, jenž bude postupně nasazen v několika jeho modelech. Již nyní víme, že kromě nového Focusu se objeví také v modelu C-Max, B-Max a bylo by zvláštní, kdyby si časem nenašel cestu také do Fiesty a možná i do nějaké silnější verze městského mini Ka.
Malý tříválec s objemem 1,0 litru a obchodním názvem EcoBoost vyvinulo technické centrum Fordu v Duntonu v Essexu a dostal přeplňování, variabilní časování nasávacích i výfukových ventilů Ti-VCT, přímé vstřikování paliva a bude k mání ve dvou výkonových variantách. Slabší verze nabídne 100 koní ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou, silnější 120koňové provedení se bude kombinovat s manuálním šestikvaltem.
Ford upozorňuje, že v zájmu zrychlení reakcí motoru je turbodmychadlo poháněné výfukovými plyny velmi malé. A díky celkovému snížení jeho hmotnosti i setrvačních hmot má být jeho odezva extrémně briskní a turbo bude schopné roztočit se až na 250 tisíc otáček. To je též důvodem, proč maximální točivý moment silnějšího motoru 170 newtonmetrů bude mít řidič pod plynem již od 1 300 ot./min. a pod tuto hodnotu neklesne do 4 500 ot./min. Nominální otáčky (tedy otáčky nejvyššího výkonu) ovšem Ford neuvádí.
Uvádí ale to, že cílem bylo nahradit atmosférickou šestnáctistovku a dostat se s emisemi oxidu uhličitého pod 120 g/km, což je nejen pod hranicí, kdy už automobilky nebudou muset od ledna platit pokutu (hranice byla stanovena na 130 g), ale též pod limitem výhodnějšího daňového zatížení v některých státech EU. Jak ale Ford potvrzuje, tříválec nemá být pouze specialitou pro trhy Evropské unie, ale brzy se objeví rovněž ve Spojených státech, Číně a dalších regionech a stejně jako Focus se stane globálním produktem.
Ford se v tiskové zprávě nezapomněl pochlubit, že 1,0 EcoBoost patří k jeho nejvyspělejším pohonným jednotkám a slibuje nejen výkony odpovídající výrazně většímu objemu, ale též adekvátní životnost. Automobilka uvádí, že agregáty mají za sebou měřící cykly odpovídající ujeté vzdálenosti 720 tisíc kilometrů, včetně zátěžových testů na 360 tisíc km.
Ke konstrukčně neobvyklým prvkům tohoto motoru patří například svody integrované do hlavy válců, což podle Fordu sníží teplotu výfukových plynů, a na rozdíl od větších jednotek řady Ecoboost není blok motoru hliníkový ale litinový. Konstruktéři vysvětlují toto rozhodnutí docela logicky - dovolilo jim o 50 procent snížit energetické nároky potřebné k zahřátí tříválce po studeném startu.
Aby automobilka eliminovala přirozené, nicméně nežádoucí vibrace tohoto motoru, které by se neblaze podepsaly na kultivovanosti, použila docela neobvyklé řešení. Místo tradičního vyvažovacího hřídele, který je vcelku účinný, ale motoru odebírá výkon, konstruktéři použili záměrně nevyvážený setrvačník a řemenice.
K dalším zajímavostem (na tuto objemovou třídu) patří použití vypínatelného kompresoru klimatizace i olejového čerpadla, systému stop-start, regenerativní brzdění a aktivní klapky nebo spíše žaluzie před chladičem snižující aerodynamický odpor. V celkovém výsledku ale bude mnohem zajímavější, zdali se tomuto motoru opravdu podaří snížit reálnou spotřebu oproti atmosférické jedna šestce a jaká bude ve srovnání s ním jeho cena a spolehlivost.
Tip: Projděte si také další novinky letošního frankfurtského autosalonu.
Atmosférická šestnáctistovka bude nahrazena tříválcem 1,0 EcoBoost již v příštím roce
Nový Focus v našem letošním testu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 2 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 3 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 5 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien