Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford F150 2013: americká legenda pokračuje
10.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Skromná legenda, pracant a nejoblíbenější automobil Spojených států v jednom má za sebou menší modernizaci.
Vyrábí se od roku 1948, po silnicích jezdí jeho dvanáctá generace a už třicet let po sobě je absolutně nejprodávanějším automobilem ve Spojených státech. A abychom nezapomněli, tak rovněž pětatřicet let nejprodávanějším pickupem vůbec.
Úspěch Fordu série F a především jeho nejmenší verze F150 je pro běžného evropského motoristu, který vlastní svůj vysněný hatchback nebo kombi a k německým vozům vzhlíží jako ke svatému vrcholu technologického pokroku, takřka nepochopitelný. Obrovský vůz s masivním motorem, obrovskou otevřenou korbou a XXL rozměry všeho, kam jen oko spočine.
Američané na něj ale nadají dopustit. Není to jejich modla, ale jako pracovní nástroj pro miliony lidí se osvědčil skvěle. Před pár lety, v době největší recese, spadla prodejní čísla ve srovnání se začátkem minulé dekády na polovinu, od roku 2010 se ale čísla opět přehoupla přes půl milionu a stále stoupají.
Aktuální model je v prodeji od roku 2008, v jeho základní konstrukci ovšem mnoho „aktuálního“ není. F150 se i v jedenadvacátém století spoléhá na žebřinový rám, tuhou zadní nápravu odpruženou listovými pery a asi jediným záchvěvem moderní šasí jsou přední dvojité lichoběžníky doplněné tlumiči a vinutými pružinami.
Pohonné jednotky vozu jsou naopak navýsost aktuální, revidované v loňském roce, výlučně benzínové a sdílené s jinými modely Fordu, třeba s aktuálním Mustangem. Základním motorem je atmosférický vidlicový šestiválec s objemem 3,7 litru, variabilním časováním Ti-VCT, výkonem 306 koní (při 6 500 ot./min.) a točivým momentem 377 newtonmetrů (4 000 ot./min.). Podle amerických norem žere tato sto padesátka ve městě 13,8 a na dálnici 10,2 l na 100 km.
Nad tímto agregátem stojí další šestiválec, přičemž společně dnes tvoří více než polovinu všech motorizací pro F150. Druhý motor má ovšem turbodmychadlo a navzdory o kousek menšímu objemu (3,5 l) výrazně vyšší výkony. Ecoboost v americkém stylu nabízí 370 koní (při 5 000 ot./min.) a 569 Nm při 2 500 otáčkách. Spotřeba ve městě činí 14,7 a 10,7 l/100 km, což není málo, ale na druhou stranu může tento vůz táhnout přívěs do hmotnosti přes 5,1 tuny a naložit na svá „záda“ dalších 1,4 tuny nákladu.
O něco méně (4 500 kg) snese na kouli F150 5,0 V8 Ti-VCT o výkonu 365 koní (5 500 ot./min.) a točivému momentu 515 newtonmetrů (4 250 ot./min.) a spotřeba je papírově ještě o kousek vyšší - město 15,7 a dálnice 11,2 litru benzínu na stovku.
Vrcholem nabídky zůstává vidlicový osmiválec SOHC, dvojicí ventilů na válec a objemem až 6,2 litru. Přes svůj vyšší věk si tato jednotka také poradí s přívěsem o hmotnosti až 5 100 kg a to díky 417 koňským silám (5 500 ot./min.) a točivému momentu 588 newtonmetrů (4 500 ot./min.) Parametrům odpovídá rovněž spotřeba - na dálnici a vzhledem ke schopnostem ještě snesitelných 13,1, ale ve městě již nemalých 18,1 l/100 km.
Všechny uvedené spotřeby se týkají modelů s pohonem pouze zadních kol (takže čtyřkolky budou ještě o něco žíznivější) a šestistupňovou automatickou převodovkou, protože jiná na výběr ani není.
Ptáte se, proč najednou tolik zájmu o ryze americký a ne zrovna rychlý nebo sportovní stroj? O Fordu F150 jsme se zatím nerozepisovali a kromě toho pro něj automobilka právě v rámci modelového roku 2013 připravila menší facelift.
Ten spočívá v doplnění vozu o přepracovaný přední gril a doplnění lépe vybavených vozu o přední projekční světla HID a nově tvarovaná osmnácti a dvacetipalcová kola. Vybrané vozu budou mít navíc také teleskopicky výsuvná a sklopná zpětná zrcátka (pokud si to nedokážete představit, video řekne více) a v katalogu se objevilo také několik nových odstínů karoserie. Jde o metalické barvy Blue Jeans, Kodiak Brown a Ruby Red.
Kabinu Fordu F150 návrháři vybavili 4,2palcovým (107 mm) multifunkčním displejem a rozhraním MyFord Touch s ovládáním na volantu a od výbavy XLT nebude chybět ani hlasové ovládání SYNC, známé také již z evropských modelů. Jako naprosto nezbytný prvek modernizace nesmí chybět ani nějaké to nové čalounění.
Ceny? Začínají na částce, která je rovněž strůjcem úspěchu tohoto vozu. Nejlevnější F150 XL s nenalakovanými nárazníky, ocelovými koly a jednoduchou kabinou s jedním párem dveří pořídíte ve Spojených státech od 23 495 dolarů, tedy asi 480 tisíc. Nejdražší, plně vybavená čtyřdveřová verze F150 Harley Davidson ovšem také nestojí majlant - může být vaše už za 50 025 dolarů, což je plus mínus rovný milion.
Kompletní galerie snímků Fordu F150 s novinkami pro rok 2013
Vyrábí se přes šedesát let a ve Spojených státech je jasnou jedničkou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 55 minutami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 7 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 8 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 10 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.