Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Evos: úvod do nové kapitoly designu, už zase...
31.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ford mění tvary svých vozů jako ponožky. Místo evropského kinetického stylu nastupuje po šesti letech směr nazvaný prostě New Global Design.
Pro řidiče vyhledávající zajímavé zážitky za volantem byl Ford téměř vždycky přitažlivou volbou. Ne že by to platilo pro každý model a s jakoukoli motorizací, ale tyto vozy byly schopny nabídnout nadprůměrné jízdní vlastnosti a to dokonce i potom, co přestaly hrabat těmi správnými kolečky. Jenže pokud jde o design, jakoby se Ford nikdy nedokázal zcela najít. Vzpomínáte si na tu velkou slávu v 90. letech, kdy Ford zavedl stylistický směr New Edge? Byl to návrh Jacka Telnacka, viceprezidenta pro design, a plány byly nemalé.
V Evropě New Edge docela fungoval. Objevil se Ford Ka, který později dosáhl skvělého komerčního úspěchu. Vzápětí dorazily zajímavé modely jako Puma a Cougar, ale hlavně první generace Focusu, která získala titul Auto roku 1999. Jenže to, co zabralo na starém kontinentu, jinde vyvolávalo rozpaky. Důvodem byl fakt, že design New Edge byl na jiných kontinentech dodatečně aplikován na existující auta v rámci jejich modernizace a to bylo dost poznat. Typickým příkladem byla čtvrtá generace Mustangu postavená na oblých křivkách, na kterou posléze naroubovali hranatá světla. Stejně dopadl Windstar nebo australský Falcon. Ta nekonzistence přímo bučela.
Ford Eos na vybraných snímcích. Dobře si prohlédněte ten první pořízený u též u nás zmiňované benzinové pumpy v Itálii
O něco lépe si Ford vedl minulou dekádu, kdy se rozhodl místo New Edge zavést stylistický jazyk Kinetic Design, jehož autorem byl Martin Smith. Poprvé byly „kinetické linie“ prezentovány při odhalení studie SAV Concept v roce 2005, ze které se později vyvinul Ford S-Max, následované konceptem iosis (Mondeo). Inspirace se šířila napříč všemi novými následujícími novinkami, jenže Ford po zkušenostech neriskoval a Kinetic Design zůstal vyhrazen pro Evropu. Jak ale můžeme vidět, dlouho tu už asi nebude.
Ford dorazí do Frankfurtu s koncepční studií nazvanou pro české ucho poněkud zvláštním jménem Evos, která má prezentovat další nový stylistický směr. Tentokrát opět globální. Vůz na první pohled vypadá jako pozůstatek rychlé lásky mezi Astonem Martin a Fordem Focus. Více asi napoví fotogalerie, nicméně za dvoudveřovou karoserií typu kupé se ukrývá čtyřdveřový hatchback. Ford mluví o factbacku. A jak vyplývá z vyjádření detroitských pohlavárů, na novou tvář inspirovanou připravovaným Focusem ST bychom si měli zvyknout velmi rychle.
Ačkoli to pro design příštích sériových modelů není důležité, pro úplnost dodáváme, že Evos Concept měří na délku 4,5 m, šířku 1,97 m, je vysoký jen 1,36 m a rozvor náprav činí 2,74 m. O pohon se starají lithium-iontové akumulátory, ale Evos není elektromobil. Jde o plug-in-hybrid kombinující baterky a spalovací motor o objemu 2,0 l pracující v Atkinsonově cyklu, přičemž jde o evoluci techniky poprvé viděné v konceptu C-Max Energi z letošního Detroitu. Dojezd by měl být kolem 800 kilometrů.
Interiér byl navržen tak, aby co nejvíce obklopoval řidiče a posádce nabídl skrze dotykové obrazovky vysokou míru interaktivity. Neměl by to být ale počítač a mobil v jednom na kolech, ale podle Fordu spíše stroj, který se bude umět přizpůsobovat své posádce. Více detailnějších informací můžete opět očekávat v naší již aktivní příloze k nadcházejícímu autosalonu ve Frankfurtu.
Ford má již k dispozici kompletní videoprezentaci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 4 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 6 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 7 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 9 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva