Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Atlas: koncept nové F-150 má překvapivě blízko k sériové verzi
15.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Další inkarnace nejprodávanějšího vozu světa se začíná rýsovat. Design i technologie se na výrobu zdají být připravené už nyní.
Detroitský autosalon není zasvěcený jen Audi RS7, Infiniti Q50 nebo třetí generaci Lexusu IS, ale také novinkám amerických značek. Ty prozatím vyložily na stůl svá esa v podobě Chevroletu Corvette C7 nebo Cadillacu ELR, nyní však hodlají zahrát i na trochu praktičtější notu. Modrý ovál sice zatím oficiálně nepotvrdil, že se jedná o budoucí Ford F-150, vzhledem k velikosti, designu i povaze konceptu konceptu a také faktu, že aktuální dvanáctá generace F-150 byla představena právě v Detroitu před pěti lety, tomu tak bez větších pochybností bude.
Blízkost sériové podobě nového „efka” naznačuje nejvíce venkovní vzhled konceptu Atlas, který nakonec není tak vzdálen od aktuálního provedení vozu. Vtipné přitom je, že podle značky jde o „přesný odraz tužeb zákazníků monitorovaných v průběhu několika desetiletí“ - jinými slovy, zákazníci F-150 se podívali na svůj pick-up a zjistili, že další generaci by to nejlépe slušelo, kdyby vypadala tak nějak stejně. Karoserie vypadající jako splněný sen kdejaké tuningové firmy je zkrátka jen evolucí současného fordovského designu, některé prvky ale mají i jiný účel než otočit krkem všech kolemjdoucích.
Ford by s konceptem Atlas rád naznačil cestu, jakou se budou ubírat jeho ekologická opatření snižující spotřebu i dopad na životní prostředí. U auta této velikosti a hmotnosti to možná nezní úplně příhodně, ale právě kvůli zmíněném dostal Atlas 22palcové ráfky se speciálními klapkami, které jsou v nízkých rychlostech otevřené. Při rychlejší dálniční jízdě však dochází k automatickému uzavření a tím zlepšení aerodynamiky. Tu samou funkci pak mají chromované příčné lamely masky.
Mimo to automobilka přichází s technologií aktivního předního nárazníku, který při dálničních rychlostech spustí níže spoiler a tak zlepšuje (a snižuje) proudění vzduchu pod vozem. Ze stejného důvodu pak koncept Atlas dostal výsuvné boční prahy, které při nastupování napomáhají pasažérům. Při jízdě je však již elektromotory přisunou zpět ke karoserii.
Snížení spotřeby vyjádřené dvěma mílemi na galon v dálničním provozu, které tyto prvky dohromady dosáhnou, nevypadá na nějaké enormní číslo. Ovšem jen do momentu, než ji aplikujeme na aktuální generaci, která v případě modelu F-150 poháněného 3,5litrovým motorem V6 EcoBoost činí 22 MPG (10,7 l/100 km). Při osazení ekobalíčkem by to ale bylo 24 MPG (9,8 l/100 km).
O litr nižší spotřeba zní už lépe. Zvláště, když její dosažení by mělo být realitou i díky výraznému snížení hmotnosti, které by se mělo pohybovat v řádu stovek kilogramů. Stejně pozitivně už se nemůžeme dívat na další úspory dosažené systémem start/stop, zvláště u auta, které se nezdá být ideálem pro městský provoz. Přesný údaj značka v tomto případě neoznámila, v tiskové zprávě ale zmiňuje až o 20 % nižší spotřebu, kterou se motory EcoBoost oproti zastaralejším pohonným jednotkám souhrnně vyznačují.
Ekonomika provozu ovšem není jedinou oblastí, do které Ford přináší modernizaci. V rámci praktičnosti tak podlaha a stěny zadní korby nabízejí háky pro uchycení nákladu. Mimo to zadní víko nabízí výsuvný nosič, díky kterému dokáže koncept Atlas převážet i dlouhé předměty, zatímco zpětná zrcátka dostala lampy pro osvětlení okolí.
Uvnitř modře podsvíceného futuristického interiéru pak nechybí neobvyklé madlo šestistupňové automatické převodovky nebo odlehčená sedadla, jejichž úzký profil poskytuje více místa zadním pasažérům. Zábavního systému pak mohou využívat obě řady, přičemž na oba displeje lze směřovat výstup soupravy kamer monitorujících okolí celého vozu.
Je samozřejmě otázkou, co z výše uvedeného se nakonec dostane do sériové výroby. Jelikož ovšem Raj Nair z oddělení globálních produktů prohlašuje, že „koncept Atlas představuje inovace, které značka převede do pick-upu, který lidé očekávají“, máme docela jasno. Příští F-150 by se tak pravděpodobně opět mohl stát nejprodávanějším vozem světa, o nic menšího Ford po dekádách na výsluní ani usilovat nemůže.
Po designové stránce vypadá koncept Ford Atlas opravdu výraznĚ, zaměřit se ovšem hodlá především na snížení spotřeby
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch