Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne?

Měl to být první hybridní sportovní sedan, jeho příchod na trh byl ale odkládán. Nyní se skutečně dostává do výroby, a tak si o něm pojďme říci více.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne?

23.3.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Měl to být první hybridní sportovní sedan, jeho příchod na trh byl ale odkládán. Nyní se skutečně dostává do výroby, a tak si o něm pojďme říci více.

Řekněme, že jste bohatý obchodník a rád byste si pořídil něco více sportovněji laděného, než vaše dosavadní BMW řady 7. Kupé ale nechcete, přece jen s vámi stále relativně často kromě sekretářky jezdí i někdo další, třeba ta blonďatá recepční. Musí to tedy mít nejen čtyři místa, ale i čtyři sedla. Bude se vám líbit Maserati Quattroporte s V8, 430 koňmi a úžasným zvukem? Možná. Nebo snad přetechnizovaná Porsche Panamera Turbo? Nebo dokonce zamíříte ještě výš a bude to Aston Martin Rapide? Že to je vše příliš konvenční? Pak nezbývá, než zamířit do exotických vod a pořádně prostudovat první výtvor americké firmy Fisker Automotive, tzv. plug-in hybrid Karma.


Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 1 - Fisker Karma produkcni verze 2011 07Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 2 - Fisker Karma produkcni verze 2011 11Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 3 - Fisker Karma produkcni verze 2011 12

První koncept tohoto průkopníka na poli hybridních vozů, u kterých hlavní roli hrají elektromotory a spalovací motor funguje jen jako pomocná síla, byl představen v roce 2008 v Detroitu. O rok později se na tomtéž místě představila produkční verze. Už v té době se automobilka chlubila tím, že eviduje přes 1000 objednávek. Trvaly ale další dva roky, než začaly z výrobní linky finské firmy Valmet Automotive, která pro Fisker zajišťuje výrobu, sjíždět první zákaznické vozy. A jak prozradil mluvčí Fiskeru, výroba bude tempo nabírat hodně pozvolným tempem, prioritou je kvalita. I tak má být letos vyrobeno a dodáno 7 000 kusů tohoto futuristického vozu.

On už dnes vlastně ani futuristický není, s hybridy se na našich stránkách setkáváme stále častěji. Přesto stojí za připomenutí jeho technické parametry. Základem je prostorový rám z hliníku, v jehož podélné ose je tunel ukrývající Li-ion baterie. Jejich kapacita je 20 kWh, což má vystačit na dojezd přes 80 km. Pohon zajišťují dva elektromotory, jejichž kombinovaný výkon dosahuje 300 kW. Za zmínku jistě stojí maximum točivého momentu 1 300 Nm. V okamžiku, kdy jsou baterie vyčerpány, přichází ke slovu přeplňovaný benzínový dvoulitr Ecotec s výkonem 260 k, který funguje čistě jako generátor elektrické energie (jde tedy o stejné řešení jako u Opelu Ampera). Jeho zapojení do rovnice zvyšuje dojezd o 400 km. V tomto případě už ale určitě musíte zapomenout na využívání maximálního výkonu elektromotorů.

Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 4 - Fisker Karma produkcni verze 2011 16Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 5 - Fisker Karma produkcni verze 2011 17Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 6 - Fisker Karma produkcni verze 2011 18

Ty při plné síle dokáží Karmu zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,9 s a následně pokračovat až na 200 km/h. To ale, pokud vezmeme v potaz dostupný výkon, nejsou nějak oslnivé parametru. Na vině je jednak celková hmotnost o 100 kg překračující dvě tuny a také snaha o omezení spotřeby energie ze strany elektromotorů, která při trvale vysoké zátěži výrazně stoupá. Asi nebudu sám, kdo v tuto chvíli začne pochybovat o reálném smyslu tohoto vozu. Na druhou stranu ale Karma umí být úsporná, kombinovaná spotřeba 2,4 l na 100 km je hezké číslo. Obávám se ale, že prvních 80 km se jede na baterky, které bylo nejdříve nutno celou noc nabíjet ze zásuvky...

Ať tak či onak, Karma má vůči svým konvenčním konkurentům jedno velké plus. Tím je cena. Na evropském trhu bude stát 78 780 Eur. Za Quattroporte zaplatíte cca o třetinu víc, za Rapide dokonce dvakrát tolik.

Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 7 - Fisker Karma produkcni verze 2011 03Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 8 - Fisker Karma produkcni verze 2011 02Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 9 - Fisker Karma produkcni verze 2011 01 Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 10 - Fisker Karma produkcni verze 2011 04Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 11 - Fisker Karma produkcni verze 2011 05Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 12 - Fisker Karma produkcni verze 2011 06Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 13 - Fisker Karma produkcni verze 2011 09Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 14 - Fisker Karma produkcni verze 2011 08Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 15 - Fisker Karma produkcni verze 2011 10 Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 16 - Fisker Karma produkcni verze 2011 13Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 17 - Fisker Karma produkcni verze 2011 14Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 18 - Fisker Karma produkcni verze 2011 15Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 19 - Fisker Karma produkcni verze 2011 19Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 20 - Fisker Karma produkcni verze 2011 20Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 21 - Fisker Karma produkcni verze 2011 21Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne? - 22 - Fisker Karma produkcni verze 2011 22
Fisker Karma v produkční verzi

Mirek Brokeš

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.