Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne?
23.3.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Měl to být první hybridní sportovní sedan, jeho příchod na trh byl ale odkládán. Nyní se skutečně dostává do výroby, a tak si o něm pojďme říci více.
Řekněme, že jste bohatý obchodník a rád byste si pořídil něco více sportovněji laděného, než vaše dosavadní BMW řady 7. Kupé ale nechcete, přece jen s vámi stále relativně často kromě sekretářky jezdí i někdo další, třeba ta blonďatá recepční. Musí to tedy mít nejen čtyři místa, ale i čtyři sedla. Bude se vám líbit Maserati Quattroporte s V8, 430 koňmi a úžasným zvukem? Možná. Nebo snad přetechnizovaná Porsche Panamera Turbo? Nebo dokonce zamíříte ještě výš a bude to Aston Martin Rapide? Že to je vše příliš konvenční? Pak nezbývá, než zamířit do exotických vod a pořádně prostudovat první výtvor americké firmy Fisker Automotive, tzv. plug-in hybrid Karma.
První koncept tohoto průkopníka na poli hybridních vozů, u kterých hlavní roli hrají elektromotory a spalovací motor funguje jen jako pomocná síla, byl představen v roce 2008 v Detroitu. O rok později se na tomtéž místě představila produkční verze. Už v té době se automobilka chlubila tím, že eviduje přes 1000 objednávek. Trvaly ale další dva roky, než začaly z výrobní linky finské firmy Valmet Automotive, která pro Fisker zajišťuje výrobu, sjíždět první zákaznické vozy. A jak prozradil mluvčí Fiskeru, výroba bude tempo nabírat hodně pozvolným tempem, prioritou je kvalita. I tak má být letos vyrobeno a dodáno 7 000 kusů tohoto futuristického vozu.
On už dnes vlastně ani futuristický není, s hybridy se na našich stránkách setkáváme stále častěji. Přesto stojí za připomenutí jeho technické parametry. Základem je prostorový rám z hliníku, v jehož podélné ose je tunel ukrývající Li-ion baterie. Jejich kapacita je 20 kWh, což má vystačit na dojezd přes 80 km. Pohon zajišťují dva elektromotory, jejichž kombinovaný výkon dosahuje 300 kW. Za zmínku jistě stojí maximum točivého momentu 1 300 Nm. V okamžiku, kdy jsou baterie vyčerpány, přichází ke slovu přeplňovaný benzínový dvoulitr Ecotec s výkonem 260 k, který funguje čistě jako generátor elektrické energie (jde tedy o stejné řešení jako u Opelu Ampera). Jeho zapojení do rovnice zvyšuje dojezd o 400 km. V tomto případě už ale určitě musíte zapomenout na využívání maximálního výkonu elektromotorů.
Ty při plné síle dokáží Karmu zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,9 s a následně pokračovat až na 200 km/h. To ale, pokud vezmeme v potaz dostupný výkon, nejsou nějak oslnivé parametru. Na vině je jednak celková hmotnost o 100 kg překračující dvě tuny a také snaha o omezení spotřeby energie ze strany elektromotorů, která při trvale vysoké zátěži výrazně stoupá. Asi nebudu sám, kdo v tuto chvíli začne pochybovat o reálném smyslu tohoto vozu. Na druhou stranu ale Karma umí být úsporná, kombinovaná spotřeba 2,4 l na 100 km je hezké číslo. Obávám se ale, že prvních 80 km se jede na baterky, které bylo nejdříve nutno celou noc nabíjet ze zásuvky...
Ať tak či onak, Karma má vůči svým konvenčním konkurentům jedno velké plus. Tím je cena. Na evropském trhu bude stát 78 780 Eur. Za Quattroporte zaplatíte cca o třetinu víc, za Rapide dokonce dvakrát tolik.
Fisker Karma v produkční verzi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 2 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 4 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 5 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 7 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva