Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat veze do Ženevy model 500L Trekking s kávovarem Lavazza a další novinky
25.2.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vůbec poprvé si v pětistovce budete moci před jízdou uvařit kávu. Kromě toho dorazí také 500 GQ, dvoubarevná Panda 4x4 nebo příslušenství Moparu.
Pro italský Fiat aktuálně není úspěšnějšího modelu než novodobé pětistovky. Není proto divu, že vznikají stále další deriváty a stánek značky na ženevském autosalonu v tomto směru nepůjde proti proudu. Vyjma tradičně sličných hostesek se totiž bude soustředit především na další iterace Fiatu 500. Jednu již známe z autosalonu v Los Angeles, nyní se ovšem model 500L Trekking představí také v evropské premiéře, která předchází červnovému zahájení prodeje.
Změnilo se něco od amerického debutu? Po stránce vizuální vůbec nic, tedy až na prostor určený pro registrační značku, který počítá s více obdelníkovým evropským tvarem. Jinak však verze Trekking představuje tentýž off-roadový vzhled, který doprovázejí 17palcová litá kola s pneumatikami schopnými fungovat na asfaltu i mimo něj. Chybět nebude ani vyšší světlá výška nebo dvoubarevný interiér s eko-kůží.
Vyjma těchto prvků Fiat upřesnil také další výbavu. Po stránce barev lze tak volit ze šesti stávajících odstínů (bílá, šedá, černá, pískově žlutá, červená a zelená), k nimž přibyla žlutá Sole. Všechny tyto barvy je pak možné kombinovat s černou nebo bílou střechou. Po stránce motorické byl výčet agregátů oznámen již v L.A., počítat tak lze se čtyřválcem 1,4 (95 koní), dvouválcem 0,9 Twin Air (105 koní) a turbodiesely 1,3 MultiJet II (85 koní) a 1,6 MultiJet II (105 koní).
Výkon těchto pohonných jednotek bude vždy směřovat na přední kola, která Fiat opatřil systémem Traction+. Jeho základem je „elektronický diferenciál” (brzdy + software), který v případě prokluzu přibrzďuje zbytečně se protáčející kolo a výkon vyšle na druhou stranu. Tato technologie, k jejíž aktivaci a deaktivaci dochází stiskem tlačítka na středové konzoli, funguje do rychlosti 30 km/h. Podle značky je lehčí a úspornější než čtyřkolka, ale přesto stejně účinná - o tom by jistě šlo dlouze diskutovat.
Pro jízdu ve městě pak novinka ověnčená pěti hvězdičkami Euro NCAP dostala aktivní systém City Brake Control, který rovněž omezuje rychlost 30 km/h. I jeho součástí je pak automatické brzdění, ovšem ve chvílích, kdy hrozí srážka s jiným vozidlem. Fiat přitom technologii naladil ve třech režimech, kdy první zcela zastane řidiče, druhý počítá s rychlejšími reakcemi a třetí rozpoznává nouzové situace a přiměje brzdový pedál k lepší odezvě.
V závislosti na rychlosti, natočení volantu a stlačení plynového pedálu by přitom mělo být možné nehodám zcela předcházet nebo minimálně redukovat jejich následky. Pokud se ovšem neštěstí skutečně stane, budete moci na příjezd policie vyčkat ve společnosti šálku kávy. Tedy za předpokladu, že sáhnete po příplatkovém kávovaru Lavazza za 249 Eur (cca 6 225 Kč), který byl zakomponován do prostoru před spolujezdce.
Kvůli bezpečnosti je přitom tato novinka aktivní pouze při zastavení vozidla, motor ovšem musí být spuštěn. Espresso byste měli mít hotové do dvou minut, o obsahu zásobníku vody nebo kapslí se ale italská značka nezmiňuje. Místo toho Fiat vypustil do světa informace o dalších modelech, které verzi Trekking na ženevském autosalonu doprovodí. Těšit se tak můžete i na módní edici 500 GQ, dvoubarevnou Pandu 4x4 nebo příslušenství od Moparu.
V případě verze 500 GQ se přitom jedná o Fiat vyrobený ve spolupráci s magazínem Gentlemen’s Quaterly. Již z názvu je jasné, že půjde o edici určenou metrosexuálům, kteří krom svého vzhledu kladou důraz také na připojení k internetu, kožená sedadla a palubní desku či 16palcová kola. Vybírat pak mohou z benzinových motorů 1,2 (69 koní), 0,9 Twin Air (85 koní) a 1,4 (100 koní) nebo turbodieselu 1,3 MultiJet (95 koní), k nimž je k dispozici manuální převodovka.
V rámci modelové řady Panda budou v Ženevě představeny hned dvě verze. První z nich zvaná znovu Trekking staví na stejných základech jako Fiat 500L. Počítat tak lze se systémem Traction+, který na předních kolech bude přerozdělovat výkon 85 koní dodávaný motorem 0,9 Twin Air. Zbývající dva modely (Panda 4x4 0,9 a Panda 4x4 1,3 MultiJet) pak vsadí na pohon všech kol, s nímž dorazí také dvoubarevně laděná karoserie.
Zajímavé bude také představení více než 140 produktů z katalogu Moparu, mezi které patří třeba 17palcová kola, velurové koberečky, hliníková sada pedálů nebo doplňky exteriéru. A také Nitro Kit, se kterým se na autosalonu představí Fiat Sedici. Navzdory názvu ovšem nejde o extérní chlazení motoru, nýbrž o sadu prezentovanou 490litrovým střešním boxem, ližinami nebo grafickými polepy.
Italské finále pak v Ženevě budou přestavovat model 500e, Freemont Lounge AWD a Panda Monster Truck. Elektrická Pětistovka si však pouze odbude evropskou premiéru, jinak i nadále zůstane vyhrazena Kalifornii. Freemont s luxusní výbavou naopak odráží evropskou poptávku (ve verzi Lounge s výkonem 170 koní a pohonem všech kol jej chce 30 % zákazníků), zatímco Panda Monster Truck naznačuje sněžné schopnosti vozu se světlou výškou až 390 cm, délkou 380 cm a šířkou 250 cm.
Jak vidíte, o nudu na svém stánku Italové nestojí. Realitu uvidíme již v průběhu příštího týdne.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.
Fiat 500L Trekking po premiéře v Los Angeles dorazí také do Evropy. Jako první Fiat nabídne zabudovaný kávovar Lavazza
Fiat 500 GQ je výsledkem nejnovější spolupráce mezi automobilkami a společenskými či módními magazíny
Fiat Panda Monster Truck řeší problémy s prostupností terénem. Konverze přitom vznikla za pouhé dva týdny
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch