Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat představil nové motory FireFly. Turbo nemají, objem ale také ne
19.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Italská automobilka odhalila dvě nové modulární jednotky. Ty budou se 72 nebo 101 koňmi k mání nejprve v Brazílii, pak zamíří i do Evropy.
Brazilský Fiat Uno se aktuálně dočkal již druhého faceliftu. Ten je vcelku zásadní také pro Evropu, neboť v jeho rámci italská automobilka představila nové motory FireFly. Právě ty se časem mají na Starém kontinentu objevit, byť momentálně není jasné, v jakém modelu. Fiat ovšem zmiňuje, že obě pohonné jednotky plně vyhovují emisním normám Euro 6. Že přitom mají velmi malý objem, to dnes již nikoho nepřekvapí - na rozdíl od absence přeplňování.
Než si ovšem pohonné jednotky probereme detailněji, jen dokončíme, s čím jsme začali. Brazilské Uno tedy nově může dále počítat s přepracovanou čelní maskou, odlišnými nárazníky, jinak usazenými mlhovkami a novým designem litých kol. Uvnitř lze pak očekávat odlišnou grafiku přístrojového štítu a jiné čalounění. Tím nám modernizace vozu končí, dále se tedy můžeme věnovat pouze pohonným jednotkám.
Oba motory FireFly jsou součástí nové modulární rodiny a shodně počítají s hliníkovým blokem, identickým vrtáním a zdvihem či kompresním poměrem 13,2:1. Rozdíl je „pouze” v počtu válců, litrová jednotka má tři, 1,3litrová pak čtyři. Objemnější motor navíc disponuje již standardně systémem start/stop. Dále můžeme zmínit přítomnost „chytrého“ alternátoru, který dobíjí baterii při brzdění.
Litrový tříválec nahrazuje současnou 1,2litrovou pohonnou jednotku o výkonu 69 koní a dává k dispozici 72 koní a 102 Nm při 3 250 otáčkách. U druhého agregátu je pro změnu možné počítat se 101 koňmi a 134 Nm při 3 500 ot./min., přičemž tento motor je náhradou 1,4litrové jednotky naladěné na 95 koní. Fiat pak dodává, že kromě vyššího maximálního výkonu byla zlepšena křivka točivého momentu v nízkých otáčkách, takže více výkonu lze očekávat i tam.
Těmito kroky má doznat zlepšení též spotřeba, byť vše samozřejmě bude záviset na vašem jízdním stylu. S ohledem na absenci přeplňování totiž bude třeba poslat oba agregáty do vyšších otáček, abyste z nich vymáčkli alespoň zajímavější jízdní dynamiku. V tu chvíli je ale nutné počítat s mnohem vyšší žíznivostí než při poklidném tempu vyhovujícím laboratorním podmínkám.
Filozofování ale nyní ponechme stranou, koneckonců je asi i logické, co od motorů s malým objemem a bez přeplňování můžete očekávat. Místo toho proto jen dodáme, že oba agregáty mají ve vínku dva ventily (skutečně 2) na válec s variabilním časováním. Díky tomu je možné ponechat ten výfukový uzavřený po delší dobu a tak využít recirkulace plynů ve stylu Millerova cyklu.
Opomenout nesmíme ještě absenci klasického rozvodového řemene, místo toho se věci dávají do pohybu pomocí tichého dvojitého oběhu. Jeho životnost je přitom koncipována na více než 240 000 kilometrů, zatímco samotný motor by vám měl vydržet minimálně tuto porci nájezdu. Při oné absenci turba to nejspíše nebude problém, otázkou ale je, zda vůbec budete chtít.
Ve finále pak zmíníme, že pro obě nové pohonné jednotky jsou k dispozici pětistupňový manuál či automatická převodovka. V Brazílii je pak možné počítat ještě se systémem flex-fuel umožňujícím spalování benzinu či etanolu. S takovou možností ale v Evropě příliš nepočítejme, alespoň ne u standardních modelů, do kterých se novinky dostanou.
Fiat odhalil nové motory FireFly s malým objemem a bez přeplňování
Nejprve se jich dočká brazilské Uno, posléze však oba agretáty zamíří také do Evropy
Zdroj: alVolante
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 8 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejčtenější články
- Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025 - Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025 - VW bude muset přežít rok 2025 téměř bez jediného nového modelu, jen v Evropě může přijít až o statisíce prodejů
3.1.2025 - Technici Bugatti odhalili, jak moc se nový Tourbillon liší od Chironu. Prakticky všechno je jinak, byl to pro ně dar i prokletí
3.1.2025 - Tesle poprvé po víc jak 10 letech meziročně klesly prodeje, na skladech jí vázne stále víc nejdražších modelů
3.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 19:44 - Zajda
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 18:40 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus