Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat Panda 4x4 2012: unikly detaily k nové čtyřkolce
10.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Z Fiatu unikl věstník obsahující podrobnosti o chystané nové Pandě s pohonem všech kol. Víme tedy docela přesně, s čím přijde.
I nový Fiat Panda dostane pohon všech kol. To asi není příliš překvapivá informace vzhledem k tomu, že Italové prodávají tuto verzi už od roku 1983 a tento vůz zaostal za prvním Audi Quattro jen o tři roky. Malý Fiat s technikou 4x4 byl pochopitelně k mání i v minulé generaci, tudíž je nasnadě, že dorazí opět.
Podle interních dokumentů automobilky se tak stane ještě letos, ve druhé polovině roku a uniklé stránky obsahují v zásadě ty nejdůležitější podrobnosti. Panda 4x4 bude přenášet výkon na zadní nápravu velmi tradiční formou. Výkon bude odebírán skrze kardan od přední rozvodovky. O tom, kolik síly bude putovat dozadu, rozhodně vícelamelová, hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená spojka.
V zájmu stability a zajištění maximální trakce bude systém spřažen se stávajícím (jistě upraveným) stabilizačním programem ESP a ABS. Samozřejmě pozměněna musela být také zadní náprava, konstruktéři italské značky se však nenamáhali s vytvořením nezávislého zavěšení. Použili vlečená ramena spojená se zkrutnou příčkou podobně jako u předokolky, ale doplnili ji o další torzní tyč. K tomu zesílili silentbloky, použili měkčí pružiny, tlumiče otočili dozadu a o další zpevnění se postarala ještě další příčná výztuha. V dokumentech si ale poněkud rozporují informace o hmotnosti. Jedna stránka tvrdí, že se váha zvýšila z 35 na 43 kg, druhá zase, že je zadní zavěšení lehčí o 6,5 kg - je ovšem možné, že tím myslí ve srovnání s předchozí generací Pandy 4x4.
Ani přední náprava ale nezůstala úplně stejná. Inženýři zpevnili horní úchyty pružících jednotek a ve spodní části nápravy aplikovali robustnější křížovou výztuhu. Váhu tím zvýšili o pouhý kilogram. Aby se Panda vypořádala i s těžším terénem, dostane novou, speciálně pro tento typ navrženou šestistupňovou manuální převodovku se zkráceným prvním převodem suplujícím redukci.
Mezi motory se nově objeví přeplňovaný dvouválec TwinAir o objemu 0,9 litru a výkonu 85 koní a v prodeji bude také naftový čtyřválec Multijet 1,3 litru s výkonem 75 koní. Nejslabší dvanáctistovka s 69 koňmi se (alespoň při uvedení auta ve druhé polovině letošního roku) v nabídce neobjeví.
Pokud si někdo Pandu 4x4 nebude moci dovolit, nebo si z nějakého důvodu myslí, že sofistikovanější a určitě dražší pohon všech kol je zbytečnost, ale na druhou stranu se svým vozem občas vyjede na silnici s horší přilnavostí, tak právě pro něj bude určena varianta Traction Plus. Což není nic jiného než předokolka, která do 30 km/h bude nahrazovat uzávěrku diferenciálu důraznějším přibrzďováním prokluzujícího kola.
O pohon zadní nápravy se postará vícelamelová elektronicky řízená spojka
Zdroj: Car Passion
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejčtenější články
- BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 - Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025 - Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025 - VW bude muset přežít rok 2025 téměř bez jediného nového modelu, jen v Evropě může přijít až o statisíce prodejů
3.1.2025 - Technici Bugatti odhalili, jak moc se nový Tourbillon liší od Chironu. Prakticky všechno je jinak, byl to pro ně dar i prokletí
3.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva