Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat Panda 4x4 2012: unikly detaily k nové čtyřkolce
10.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Z Fiatu unikl věstník obsahující podrobnosti o chystané nové Pandě s pohonem všech kol. Víme tedy docela přesně, s čím přijde.
I nový Fiat Panda dostane pohon všech kol. To asi není příliš překvapivá informace vzhledem k tomu, že Italové prodávají tuto verzi už od roku 1983 a tento vůz zaostal za prvním Audi Quattro jen o tři roky. Malý Fiat s technikou 4x4 byl pochopitelně k mání i v minulé generaci, tudíž je nasnadě, že dorazí opět.
Podle interních dokumentů automobilky se tak stane ještě letos, ve druhé polovině roku a uniklé stránky obsahují v zásadě ty nejdůležitější podrobnosti. Panda 4x4 bude přenášet výkon na zadní nápravu velmi tradiční formou. Výkon bude odebírán skrze kardan od přední rozvodovky. O tom, kolik síly bude putovat dozadu, rozhodně vícelamelová, hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená spojka.
V zájmu stability a zajištění maximální trakce bude systém spřažen se stávajícím (jistě upraveným) stabilizačním programem ESP a ABS. Samozřejmě pozměněna musela být také zadní náprava, konstruktéři italské značky se však nenamáhali s vytvořením nezávislého zavěšení. Použili vlečená ramena spojená se zkrutnou příčkou podobně jako u předokolky, ale doplnili ji o další torzní tyč. K tomu zesílili silentbloky, použili měkčí pružiny, tlumiče otočili dozadu a o další zpevnění se postarala ještě další příčná výztuha. V dokumentech si ale poněkud rozporují informace o hmotnosti. Jedna stránka tvrdí, že se váha zvýšila z 35 na 43 kg, druhá zase, že je zadní zavěšení lehčí o 6,5 kg - je ovšem možné, že tím myslí ve srovnání s předchozí generací Pandy 4x4.
Ani přední náprava ale nezůstala úplně stejná. Inženýři zpevnili horní úchyty pružících jednotek a ve spodní části nápravy aplikovali robustnější křížovou výztuhu. Váhu tím zvýšili o pouhý kilogram. Aby se Panda vypořádala i s těžším terénem, dostane novou, speciálně pro tento typ navrženou šestistupňovou manuální převodovku se zkráceným prvním převodem suplujícím redukci.
Mezi motory se nově objeví přeplňovaný dvouválec TwinAir o objemu 0,9 litru a výkonu 85 koní a v prodeji bude také naftový čtyřválec Multijet 1,3 litru s výkonem 75 koní. Nejslabší dvanáctistovka s 69 koňmi se (alespoň při uvedení auta ve druhé polovině letošního roku) v nabídce neobjeví.
Pokud si někdo Pandu 4x4 nebude moci dovolit, nebo si z nějakého důvodu myslí, že sofistikovanější a určitě dražší pohon všech kol je zbytečnost, ale na druhou stranu se svým vozem občas vyjede na silnici s horší přilnavostí, tak právě pro něj bude určena varianta Traction Plus. Což není nic jiného než předokolka, která do 30 km/h bude nahrazovat uzávěrku diferenciálu důraznějším přibrzďováním prokluzujícího kola.





O pohon zadní nápravy se postará vícelamelová elektronicky řízená spojka
Zdroj: Car Passion
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 9 hodinamiPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnesNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejčtenější články
Stále víc lidí odmítá elektromobily kvůli drahému pojištění, je to další skrytý problém, o kterém se nemluví
11.2.2025BMW nabízí pro vybrané modely kola za půl milionu. V tomto případě je to jen prázdná show, drahý nesmysl
11.2.2025Šéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
11.2.2025Co všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
11.2.2025Žádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
11.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva