Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiasko s elektromobily se zakusuje do hospodaření Mercedesu. Jejich prodeje klesly o čtvrtinu, zisk firmy o pětinu
29.7.2024 | Petr Miler
Před ekonomickou realitou jsme si všichni rovni, v takovou chvíli musí jít i velký dogmatismus stranou. Proto také Mercedes rychle zapomněl na léta silou prosazované vzletné plány a vrátil se nohama na zem.
My budeme Mercedesu stěží odpouštět, s jakou mírou agresivity a bezohlednosti roky bojoval proti každému, kdo si nedovolil nastavovat zrcadlo absurditě jeho plánu prodávat od roku 2030 jen elektrická auta. Někteří ale zjevně nedokážou Mercedesu odpustit, že tento nesmyslný záměr letos odpískal a diví se, jak to mohl tak najednou změnit, když konečně měl tu správnou vizi a mířil ke krásným zítřkům.
Podstatu věci jsme takovým osvětlili nejednou, byla to jen ničím nepodložená elektrická víra, ze které se stala na peníze díra. A před takovou se každý soudný člověk musí zastavit, jinak dříve nebo později přivede jím řízenou firmu na dno. Automobilky sice vypadají jako obrovsky silné firmy s jedněmi z nejvyšších obratů vůbec, co ale na první pohled vypadá jako silná stránka, je ve skutečnosti slabina. Výrobci aut pracují za vysokých nákladů s relativně malými maržemi a vcelku malý přešlap se začne okamžitě mohutně propisovat do jejich celkových ekonomických výsledků. Ford už to poznává v plné parádě a Mercedes míří úplně stejným směrem.
Firma tento týden odhalila své výsledky za druhý kvartál a právě ty plně vysvětlují, proč elektrické plány padly. Pohled na celkové hospodaření ještě není tragický, společnost prodala 496 712 aut oproti 515 746 vozům v loňském roce, což je asi čtyřprocentní propad. Obrat klesl (nepřekvapivě) o obdobná 4 procenta na 36,7 miliardy Eur, což je také k přežití, zisk před úroky a zdaněním je ale dole o celých 20 procent a zisková marže klesla o víc jak tři procentní body na hraničních (pro prémiovou značku) 10,2 procenta.
To není dobré, největší problém je ale hlavní viník - mohutná sázka na elektromobily, která stojí peníze, ale „nerentuje se” prodeji. Za druhý kvartál Mercedes prodal pouhých 45 843 elektrických aut, což je o víc jak 25 procent méně ve srovnání s 61 211 vozy loni. Jejich podíl na prodejích značky tak klesl hluboko pod 10 procent a v podstatě hlavně tento propad se stará o úpadek celkových čísel.
Proto je Mercedes tam, kde je, zastavil vývoj některých nových elektromobilů a investuje do spalovacích aut. Je to jen a pouze nevyhnutelné rozhodnutí. „V roce 2027 nebo 2028 by se náš byznys jinak náhle zastavil,” říká dnes šéf značky Källenius k představě, že by mohl dál pokračovat po stejné trajektorii. Ukazuje se totiž, že drahé značky mají nakonec se sázkou na elektrické vozy větší problém než ty levné, čemuž se ve výsledku nedivíme - bohatí zákazníci chtějí rozhodovat, ne se nechat vláčet. Mate Rimac k tomu realisticky řekl své.
Nicméně elektrická víra Mercedes přesto zcela neopouští, když Källenius po oznámení nelichotivých výsledků vyjádřil naději, že v druhé polovině roku bude všechno lepší, a to mj. proto, že na trh přijde elektrická třída G, od které Ola K. hodně očekává. Máme pocit, že zrovna tohle je auto, které v elektrifikované podobě nemá šanci uspět a už způsob jeho prezentace ze strany Mercedesu tomu nasvědčuje. Ale uvidíme, jaká bude realita, jako vždy přejeme každému jen to nejlepší.






Mercedes s elektrifikací své nabídky tvrdě narazil, pořád ale věří, že elektrická třída G s matoucím označením G 580 to zlomí. Tak určitě... Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Mercedes-Benz, VDI Nachrichten
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejčtenější články
Mercedes ví, jak si pomoci zpátky k ziskům. Někde zdražil svá auta až skoro o 100 tisíc, i když jim sebral výbavu
13.2.2025Že by VW konečně pochopil, kdo a co ho živí? Hned třem modelům nadělil zajímavý nový spalovací motor
13.2.2025Lamborghini vyzvalo na souboj BMW M s označením CS. Zdánlivě nerovné klání skončilo ostudou slavné značky
13.2.2025Technik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
13.2.2025Nenápadná 350koňová německá rodinná střela je k mání v krásném stavu, lidé ani netuší, jak moc je dnes levná
13.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva